Rămâi conectat

Actualitate

TAXA AUTO: Mașinile mai vechi de 15 ani vor fi taxate. Măsura vizează jumătate din parcul auto al României

Publicat

în

TAXA AUTO: Mașinile mai vechi de 15 ani vor fi taxate. Măsura vizează jumătate din parcul auto al României

Mașinile mai vechi de 15 ani au fost luate în vizor de autorități. De astă dată, chiar Comisia Europeană este cea care cere măsuri ferme pentru reducerea vârstei parcului auto, care, cel mai probabil, vor fi luate până la sfârșitul acestui an.

Anunțul a fost făcut de ministrul Mediului, Tanczos Barna, care spune că este o decizie asumată la nivelul guvernului, care nu va fi, însă, luată de ministerul pe care-l conduce, lăsând să se înțeleagă că aplicarea sa va aparține Ministerului Transporturilor, care se va ocupa de infrastructura de transport finanțată prin PNRR.

„Inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto. Este o decizie asumată la nivelul Guvernului, odată cu negocierea PNRR (planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – n. r.). Comisia ne-a recomandat să găsim o soluţie pentru maşinile mai vechi de 15 ani. Este o măsura asumată de Guvern prin faptul că am mers mai departe pe această linie cu infrastructura de transport finanţată parţial prin PNRR şi o asumare de reformă în acest domeniu. Va exista pentru maşinile mai vechi de 15 ani cu siguranţă o măsură într-un timp relativ scurt. Se discută acum la nivel guvernamental cu ministerele de resort care ar fi varianta”, a spus Tanczos la TVR1, întrebat despre o posibilă viitoare taxă auto.

Ministrul spune că, cel mai probabil, taxarea mașinilor mai vechi de 15 ani se va face „în balans” cu măsuri de sprijin, pentru a stimula achiziționarea de mașini mai noi.

„Nu am discutat de taxă efectiv şi nu am discutat de dimensiunea taxei şi probabil nu va fi aplicată de Ministerul Mediului. Din punctul meu de vedere trebuie o măsură în balans, adică să avem şi un sprijin pentru cei care renunţă şi, în paralel, să avem o altă abordare pe taxe locale, de exemplu. Să vedem care va fi soluţia care va fi propusă până la urmă de Guvern. Încă o dată: este o măsură cerută şi de Comisia Europeană şi va fi implementată probabil în cel mai scurt timp”, a explicat ministrul.

El a spus, în context, că programul „Rabla” înregistrează o avalanșă de cereri pentru mașinile electrice, pentru care, de la sfârșitul lunii aprilie până în prezent, au fost făcute mai multe cereri decât tot anul trecut.

Singura problemă, spune ministru, este doar criza din industria auto care a blocat producția, motiv pentru care se așteaptă și câteva luni pentru o livrare.

Declarații contradictorii

În urmă cu șase luni, ministrul spunea că nu se va introduce nicio formă de taxă auto în acest an, invocând procesele pierdute de stat privind taxa de poluare.

„Nu se va introduce nicio formă de taxă auto anul acesta şi cu siguranţă nu se va introduce niciodată o taxă auto sub forma în care a existat”, a spus ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, într-o conferinţă de mediu, la Craiova, răspunzând unei întrebări pe acest subiect, citat de Agerpres.

Ministrul a precizat că taxarea poluării nu este un scop în sine pentru a aduna bani la buget, ci se face pentru descurajarea formelor de poluare, iar anul acesta România trebuie să decidă dacă va folosi taxarea ca soluţie pentru reducerea poluării.

„În Europa, în vederea reducerii poluării aerului prin intermediul mijloacelor de transport sunt 24 de state care aplică diverse forme de descurajare şi trei state membre care nu au nicio formă de taxare a poluării. Taxarea poluării nu este un scop în sine, pentru a se aduna bani la bugetul de stat, ci descurajarea formelor de poluare (…) soluţiile trebuie căutate ori la nivel local, ori la nivel naţional. Sunt zone unde nu există poluare a aerului, dar sunt şi zone unde suntem în situaţia de infringement, sunt comunităţi care pot rezolva problema pe plan local, sunt comunităţi care poate nici nu-şi dau interesul pentru rezolvarea problemei. România trebuie să decidă în 2021 dacă va folosi soluţia taxării poluării ca o soluţie de reducere a poluării cel puţin în marile centre urbane, acolo unde avem problema infringementului şi unde dacă nu găsim soluţii şi dacă poluarea nu o să scadă, nu scăpăm de penalităţile Comisiei Europene”, spunea ministrul Mediului la începutul anului.

Publicitate

El promitea atunci că vor mai fi achiziționate peste 140 de staţii noi şi de senzori.

În luna februarie a acestui an, Comisia Europeană a trimis o scrisoare de punere în întârziere prin care a deschis o procedură de infringement pentru conformarea cu legislația UE privind prevenirea și reducerea emisiilor dăunătoare. Era vorba de cele industriale, însă.

În scrisoarea sa, Comisia se referea la incapacitatea autorităților române de a implementa actuala legislație la nivel administrativ, prin eventuala suspendare a instalațiilor fără autorizație, și la cea a justiției de a pune în aplicare sancțiunile.

Taxa, prevăzută în PNRR

Taxarea poluării din trafic, însă, este prevăzută și în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în care guvernul se angajează să introducă un nou sistem de taxare a traficului greu bazat pe distanța parcursă de vehiculele de marfă poluante. Executivul se așteaptă ca, după introducerea măsurilor care să descurajeze achiziționarea de mașini diesel sau mai vechi de 15 ani să asistăm la creșterea cu cel puțin 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026, prin raportare la valorile din 2020 și la înnoirea a cel puțin 200.000 de mașini din parcul auto.

În PNRR este prevăzut că planul de taxare a poluării trebuie conceput până la finalul lunii septembrie 2022 și nu până la finele acestui an.

Numărul mașinilor de mâna a doua importate în România a crescut semnificativ mai ales după ce a fost înlăturat timbrul de mediu, după o decizie a Curții Europene de Justiție care a considerat taxa discriminatorie.

Numai în 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme de mâna a doua, iar peste 70% dintre acestea erau mașini diesel poluante. Datele statistice arată că din aproximativ 7,3 milioane de mașini înmatriculate în prezent în România, aproape patru milioane sunt mașini mai vechi de 15 ani.

Planul Național de Redresare și Reziliență arată că mașinile poluante vor trebui înlocuite cu unele cu emisii reduse sau electrice. Cei care vor aduce mașini mai vechi de 15 ani vor risca să nu le mai poată înmatricula.

Jumătate din parcul auto al României, vechi de 15 ani

În UE erau la final de 2019 aproximativ 277 milioane vehicule, cu 21 de milioane mai multe decât acum 5 ani, dintre care peste 7 milioane în România. Numărul de mașini raportat la populație este la noi mult sub media UE, deși a crescut puternic în ultimii ani, iar vârsta parcului auto este cu cinci ani mai mare decât media UE.

INS spune că în România sunt în circulație 7,3 milioane autoturisme, din care 3,9 milioane Euro4 și Euro3 și 1,7 milioane Euro5 și Euro6. Standardul Euro3 a apărut în 2000, iar România are 1,6 milioane de mașini mai vechi de atât, așadar 3 milioane de mașini mai vechi de 15 ani, aproximativ jumătate din parcul auto. Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului I 2021, în proporție de 55,5%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 12,5%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.

Publicitate

Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 10,0% în trimestrul I

2021 faţă de trimestrul I 2020. În aceeaṣi perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 11,8% comparativ cu trimestrul I din anul anterior.

Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deținută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,3%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,8% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 31,2% au fost clasificate Non-Euro. Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporṭie de 30,7%, cele conforme cu norma Euro 5 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporṭie de 32,6%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 27,1% au fost clasificate în norma Non-Euro.

În UE vârsta medie a parcului auto este de 11,5 ani, în România vârsta medie a parcului auto este de 16,5 ani.

Taxa auto, o istorie de zece ani

Taxa Auto datează din anul 2007, odată cu intrarea României în Uniunea Europeană.

Ea s-a numit ori taxă de primă înmatriculare, de poluare, auto sau timbru de poluare.

Așadar, la 1 ianuarie 2007, intră în vigoare o noua taxă pentru români, numită taxa de prima înmatriculare, pe care o achitau cei care achiziționau mașini second-hand, importate. Dar, Comisia Europeana deschide o procedură de infringement, spunând ca taxa auto din Romania este ilegală și discriminatorie.

Ca urmare, în aprilie 2008, Guvernul aprobă o nouă formă a taxei auto, care se plătește și pentru mașinile noi, în timp ce mașinile second-hand aveau taxa micșorată. Astfel, la 1 iulie 2008 intră în vigoare noua taxă, numită acum taxa de poluare, care funcționează pe principiul poluatorul plătește. Apoi, în noiembrie 2008, Guvernul aprobă excepția de plată a mașinilor noi, Euro 4 cu motoare cu o capacitate de sub 2000 cmc.

Pe 15 decembrie 2008, guvernul Tăriceanu triplează taxa de primă inmatriculare pentru mașinile second-hand din import. Se organizează proteste în toată țara. Tăriceanu pierde funcția iar noul ministru al Mediului vrea să revină la taxa din aprilie.

În ianuarie 2009, românii care-și cumpără mașini second-hand își înscriu autoturismele în Bulgaria. Printre ei, chiar ministrul Mediului, Rovana Plumb, care avea un autoturism înmatriculat în Bulgaria. Pe 20 februarie 2009, taxa scade cu o treime. În martie, noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, propune transformarea taxei intr-un impozit anual care să țină cont de emisiile de dioxid de carbon.

Publicitate

În iunie, România intră în vizorul Comisiei Europene care consideră taxa discriminatorie.

În consecință, în 2010 dispare exceptarea pentru mașinilor noi indiferent de norma de poluare. Noul ministru de resort, Laszlo Borbely crește taxa pentru automobilele second-hand.

În 2011 Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) decide că taxa este discriminatorie. De astă data, guvernul introduce taxa auto, aplicată inclusiv mașinilor înscrise în țară înainte de 2007, la revânzare. Taxa este plătită, fără discriminare, de toată lumea.

În 2012 statul român este obligat să achite diferența de bani dintre taxa actuală și alte forme de taxă de după 2008 și încep procedurile șoferilor de recuperare a taxei în instanță.

În 2013 intră în vigoare timbrul de mediu, al cărui principiu de aplicare favorizează mașinile second-hand pe motiv că se strică repede dacă sunt vechi și atunci proprietarii lor trebuie să plătească mai puțin. În schimb, crește taxa pentru vehiculele cu norma Euro 3 și Euro 4.

În 2015, taxa auto este plătită de orice mașină, indiferent dacă proprietarul și-a recuperat taxa în instanță sau dacă nu a fost achitată vreodată o taxă auto.

În 2016, CJUE oblige statul român să restituie timbrul de mediu pentru mașinile second-hand după ce și celelalte trei forme de taxe au fost declarate ilegale.

La zece ani de la prima taxă auto, în 2017, intră în vigoare eliminarea totală a timbrului de mediu.

Comisia Europeană a prezentat miercuri, 14 iulie, noul plan pentru climă, „Fit for 55” („pregătiți pentru 55”). Acest pachet de legi și recomandări va încerca să reducă emisiile de carbon ale Uniunii Europene cu 55% față de nivelurile din 1990, până în 2030.

Publicitate
Publicitate

Actualitate

ABUZUL și NEGLIJENȚA în serviciu redefinite printr-un proiect de modificare a CODULUI PENAL

Publicat

în

ABUZUL și NEGLIJENȚA în serviciu redefinite printr-un proiect de modificare a CODULUI PENAL

Un proiect de modificare a Codului Penal, asumat de coaliția de guvernare, prevede noi definiții pentru infracțiunile de abuz în serviciu și negiljență în serviciu. Ani la rând, abuzul în serviciu a fost infracțiunea-vedetă în dosarele DNA, numeroase persoane publice, printre care afaceriști și politicieni, au fost acuzați de săvârșirea acestei infracțiuni. De asemenea, CCR a decis că o anumită sintagmă din definiția abuzului în serviciu este neconstituțională. Proiectul de lege de modificare a Codului penal, pus în dezbatere publică de ministerul Justiției, prevede:

Abuzul în serviciu

La articolul 297, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: „(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act prevăzut de o lege, o ordonanţă a Guvernului, o ordonanţă de urgenţă a Guvernului sau de un alt act normativ care, la data adoptării acestuia, avea putere de lege ori îl îndeplineşte cu încălcarea unei asemenea dispoziţii legale, cauzând astfel o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”

Electrica Furnizare Discount

Neglijența în serviciu

Articolul 298 se modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 298. Neglijenţa în serviciu – Fapta funcţionarului public care, din culpă, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act prevăzut de o lege, o ordonanţă a Guvernului, o ordonanţă de urgenţă a Guvernului sau de un alt act normativ care, la data adoptării acestuia, avea putere de lege ori îl îndeplineşte cu încălcarea unei asemenea dispoziţii legale şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă”.

Decizia CCR din 2016

Prin Decizia nr. 405 din 15 iunie 2016, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.246 din Codul penal din 1969 şi ale art.297 alin.(1) din Codul penal şi a constatat că “acestea sunt constituţionale în măsura în care prin sintagma îndeplineşte în mod defectuos din cuprinsul acestora se înţelege îndeplineşte prin încălcarea legii”.

În esenţă, în motivarea deciziei, Curtea a statuat că “neîndeplinirea ori îndeplinirea defectuoasă a unui act trebuie analizată numai prin raportare la atribuţii de serviciu reglementate expres prin legislaţia primară – legi şi ordonanţe ale Guvernului. Aceasta deoarece adoptarea unor acte de reglementare secundară care vin să detalieze legislaţia primară se realizează doar în limitele şi potrivit normelor care le ordonă. Curtea reţine că ilicitul penal este cea mai gravă formă de încălcare a unor valori sociale, iar consecinţele aplicării legii penale sunt dintre cele mai grave, astfel că stabilirea unor garanții împotriva arbitrariului prin reglementarea de către legiuitor a unor norme clare şi predictibile este obligatorie”.

În cauza ce a format obiectul Dosarului nr.1328D/2017, Curtea s-a pronunţat asupra aceloraşi dispoziţii legale, din perspectiva criticilor vizând inexistenţa unei anumite valori a pagubei sau a unei anumite intensităţi a vătămării rezultate din comiterea faptei.

Citește mai mult

Actualitate

OFICIAL| Noi măsuri de relaxare de la 1 august. Cum se vor desfășura evenimentele și ce program vor avea barurile, cluburile și sălile de jocuri

Publicat

în

OFICIAL| Noi măsuri de relaxare de la 1 august. Cum se vor desfășura evenimentele și ce program vor avea barurile, cluburile și sălile de jocuri

Premierul României, Florin Cîțu, a anunțat că Guvernul a adoptat noi măsuri de relaxare de la 1 august. „Relaxare e mult spus”, a menționat premierul.

Electrica Furnizare Discount

„Am aprobat măsurile de relaxare de la 1 august. Relaxare e mult spus, dar aș menționa activitățile din spațiile deschise cu participarea celor aproximativ 75.000 de oameni. Fie sunt trecuți prin boală, testați sau vaccinați”, a spus Florin Cîțu.

În localitățile cu o rată de incidență mai mică de 2 cazuri la 1000 de locuitori vor fi permise:

-activități culturale, artistice și de divertisment în spații deschise cu participarea a cel mult 75.000 de persoane
-evenimente private (nunți, botezuri) cu un număr de maximum 400 de persoane în interior și cu asigurarea unei suprafețe de 2 mp pentru fiecare persoană
-competiții sportive în spații închise sau deschise cu participarea spectatorilor până la capacitatea maximă a spațiului, cu asigurarea unei distanțe de minim 1 m între persoane
-organizarea de mitinguri şi demonstrații cu un număr de participanți de maximum 500 de persoane
-desfășurarea activității din baruri, cluburi, discoteci și săli de jocuri, până la capacitatea maximă a spațiilor închise în intervalul orar 5,00-02,00

Toți participanții la activitățile de mai sus vor trebui să fie vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoane care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 24 de ore, respectiv persoane care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2.

Citește mai mult

Actualitate

DSVSA Alba realizează controale oficiale prin tehnica denumită ”clientul misterios”. Recomandări pentru consumatori

Publicat

în

DSVSA Alba realizează controale oficiale prin tehnica denumită ”clientul misterios”. Recomandări pentru consumatori

Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Alba realizează controale oficiale prin tehnica denumită ”clientul misterios” și recomandă tuturor consumatorilor să achiziționeze produse alimentare doar de la unități autorizate sau înregistrate sanitar veterinar, iar dacă au suspiciuni privind calitatea și siguranța lor să depună sesizări.

În cadrul acestor controale, inspectorii sanitar-veterinari verifică modul în care sunt respectate condițiile generale de igienă în cazul produselor de origine animală destinate consumului uman, ce sunt livrate la distanță, ca urmare a unor comenzi pe internet (online) sau prin telefon.

În fapt, inspectorii DSVSA Alba vor comanda printr-o solicitare directă, realizată anonim, fără declinarea calității oficiale, produse alimentare comercializate pe internet. Ulterior, acestea vor fi inspectate, analizate, testate sau supuse unei verificări a conformității. De asemenea, vor fi verificate trasabilitatea produselor, etichetele, condițiile generale de igienă și de comercializare. Inspectorii se vor asigura că mâncarea sau alimentele de origine animală respectă toate standardele de calitate impuse de lege.

Aceste controale se realizează pentru a ne asigura că alimentele de origine animală, comercializate și livrate la distanță, nu reprezintă un risc pentru sănătatea publică, iar activitatea celor care le prepară și livrează se realizează cu respectarea tuturor normelor și legislației sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor.

În acest sens, îi rugăm pe consumatori să sesizeze DSVSA Alba în cazul în care au suspiciuni privind produsele alimentare pe care le comandă, la numărul de telefon: 0258 835 915 sau pe adresa de e-mail office-alba@ansvsa.ro.

În altă ordine de idei, transmitem populaţiei ca, în perioadele cu temperaturi ridicate, să acorde atenţie modului în care păstrează sau prepară alimentele şi a locurilor de unde acestea sunt cumpărate.
Astfel, consumatorilor li se recomandă:

Să cumpere produse alimentare numai din locuri sau spaţii înregistrate sau autorizate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, pentru că le oferă garanţia unor produse sigure, care au fost obținute în unități autorizate/înregistrate aflate sub supravegherea medicilor veterinari oficiali/inspectorilor oficiali din cadrul DSVSA;

Să nu cumpere produse alimentare expuse la vânzare în locuri şi condiţii necorespunzătoare (pe stradă, din portbagajul maşinilor etc.) cu atât mai mult în cazul alimentelor uşor perisabile – carne, peşte, ouă, lapte şi produse lactate;

Să aleagă alimentele cu atenţie, ținând cont de aspect, miros, termen de valabilitate;

Să ia în considerare temperatura la care trebuie păstrate alimentele ce necesită păstrare la rece;

Publicitate

Să verifice prospeţimea în momentul achiziţionării – să nu cumpere alimentele cu miros neplăcut sau având culoarea, consistenţa modificată sau care prezintă mucegai pe suprafaţă;

Să nu cumpere produse care poartă indicaţiile “păstraţi la frigider”, “păstraţi la rece” sau “păstraţi în congelator” şi care nu au fost depozitate în condiţii de refrigerare sau congelare.

Cât mai repede posibil după cumpărare, alimentele de origine animală să fie introduse în frigider, unde se păstrează astfel: carnea refrigerată, laptele, produsele din lapte şi ouăle, la o temperatură de refrigerare de preferinţă între 0˚C+4˚C şi separat în funcţie de categoria de produs, iar carnea congelată la o temperatură cât mai scăzută, respectiv sub -18˚C;

Să ambaleze separat alimentele care urmează a fi depozitate în frigider şi să le menţină în decursul perioadei de valabilitate, la temperaturile indicate pe ambalaj;

Să păstreze alimentele gătite în recipiente acoperite;

Produsele care au fost decongelate să nu se recongeleze, pentru a fi preparate sau consumate ulterior;

Să îndepărteze alimentele alterate, care sunt o sursă de contaminare pentru celelalte alimente;

Să spele bine fructele şi legumele înainte de a le depozita în frigider şi înainte de a le consuma.

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2021 Ziarul Unirea