Rămâi conectat

Actualitate

TAXA AUTO: Mașinile mai vechi de 15 ani vor fi taxate. Măsura vizează jumătate din parcul auto al României

Ziarul Unirea

Publicat

în

TAXA AUTO: Mașinile mai vechi de 15 ani vor fi taxate. Măsura vizează jumătate din parcul auto al României

Mașinile mai vechi de 15 ani au fost luate în vizor de autorități. De astă dată, chiar Comisia Europeană este cea care cere măsuri ferme pentru reducerea vârstei parcului auto, care, cel mai probabil, vor fi luate până la sfârșitul acestui an.

Anunțul a fost făcut de ministrul Mediului, Tanczos Barna, care spune că este o decizie asumată la nivelul guvernului, care nu va fi, însă, luată de ministerul pe care-l conduce, lăsând să se înțeleagă că aplicarea sa va aparține Ministerului Transporturilor, care se va ocupa de infrastructura de transport finanțată prin PNRR.

Elit - Gustul Desăvârșit

„Inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto. Este o decizie asumată la nivelul Guvernului, odată cu negocierea PNRR (planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – n. r.). Comisia ne-a recomandat să găsim o soluţie pentru maşinile mai vechi de 15 ani. Este o măsura asumată de Guvern prin faptul că am mers mai departe pe această linie cu infrastructura de transport finanţată parţial prin PNRR şi o asumare de reformă în acest domeniu. Va exista pentru maşinile mai vechi de 15 ani cu siguranţă o măsură într-un timp relativ scurt. Se discută acum la nivel guvernamental cu ministerele de resort care ar fi varianta”, a spus Tanczos la TVR1, întrebat despre o posibilă viitoare taxă auto.

Ministrul spune că, cel mai probabil, taxarea mașinilor mai vechi de 15 ani se va face „în balans” cu măsuri de sprijin, pentru a stimula achiziționarea de mașini mai noi.

„Nu am discutat de taxă efectiv şi nu am discutat de dimensiunea taxei şi probabil nu va fi aplicată de Ministerul Mediului. Din punctul meu de vedere trebuie o măsură în balans, adică să avem şi un sprijin pentru cei care renunţă şi, în paralel, să avem o altă abordare pe taxe locale, de exemplu. Să vedem care va fi soluţia care va fi propusă până la urmă de Guvern. Încă o dată: este o măsură cerută şi de Comisia Europeană şi va fi implementată probabil în cel mai scurt timp”, a explicat ministrul.

Citește și : RABLA Clasic şi RABLA Plus 2021: Bugetele destinate persoanelor fizice au fost suplimentate. Ce bonificații pot fi obținute

El a spus, în context, că programul „Rabla” înregistrează o avalanșă de cereri pentru mașinile electrice, pentru care, de la sfârșitul lunii aprilie până în prezent, au fost făcute mai multe cereri decât tot anul trecut.

Singura problemă, spune ministru, este doar criza din industria auto care a blocat producția, motiv pentru care se așteaptă și câteva luni pentru o livrare.

Declarații contradictorii

În urmă cu șase luni, ministrul spunea că nu se va introduce nicio formă de taxă auto în acest an, invocând procesele pierdute de stat privind taxa de poluare.

„Nu se va introduce nicio formă de taxă auto anul acesta şi cu siguranţă nu se va introduce niciodată o taxă auto sub forma în care a existat”, a spus ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, într-o conferinţă de mediu, la Craiova, răspunzând unei întrebări pe acest subiect, citat de Agerpres.

Ministrul a precizat că taxarea poluării nu este un scop în sine pentru a aduna bani la buget, ci se face pentru descurajarea formelor de poluare, iar anul acesta România trebuie să decidă dacă va folosi taxarea ca soluţie pentru reducerea poluării.

„În Europa, în vederea reducerii poluării aerului prin intermediul mijloacelor de transport sunt 24 de state care aplică diverse forme de descurajare şi trei state membre care nu au nicio formă de taxare a poluării. Taxarea poluării nu este un scop în sine, pentru a se aduna bani la bugetul de stat, ci descurajarea formelor de poluare (…) soluţiile trebuie căutate ori la nivel local, ori la nivel naţional. Sunt zone unde nu există poluare a aerului, dar sunt şi zone unde suntem în situaţia de infringement, sunt comunităţi care pot rezolva problema pe plan local, sunt comunităţi care poate nici nu-şi dau interesul pentru rezolvarea problemei. România trebuie să decidă în 2021 dacă va folosi soluţia taxării poluării ca o soluţie de reducere a poluării cel puţin în marile centre urbane, acolo unde avem problema infringementului şi unde dacă nu găsim soluţii şi dacă poluarea nu o să scadă, nu scăpăm de penalităţile Comisiei Europene”, spunea ministrul Mediului la începutul anului.

El promitea atunci că vor mai fi achiziționate peste 140 de staţii noi şi de senzori.

În luna februarie a acestui an, Comisia Europeană a trimis o scrisoare de punere în întârziere prin care a deschis o procedură de infringement pentru conformarea cu legislația UE privind prevenirea și reducerea emisiilor dăunătoare. Era vorba de cele industriale, însă.

În scrisoarea sa, Comisia se referea la incapacitatea autorităților române de a implementa actuala legislație la nivel administrativ, prin eventuala suspendare a instalațiilor fără autorizație, și la cea a justiției de a pune în aplicare sancțiunile.

Taxa, prevăzută în PNRR

Taxarea poluării din trafic, însă, este prevăzută și în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în care guvernul se angajează să introducă un nou sistem de taxare a traficului greu bazat pe distanța parcursă de vehiculele de marfă poluante. Executivul se așteaptă ca, după introducerea măsurilor care să descurajeze achiziționarea de mașini diesel sau mai vechi de 15 ani să asistăm la creșterea cu cel puțin 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026, prin raportare la valorile din 2020 și la înnoirea a cel puțin 200.000 de mașini din parcul auto.

În PNRR este prevăzut că planul de taxare a poluării trebuie conceput până la finalul lunii septembrie 2022 și nu până la finele acestui an.

Numărul mașinilor de mâna a doua importate în România a crescut semnificativ mai ales după ce a fost înlăturat timbrul de mediu, după o decizie a Curții Europene de Justiție care a considerat taxa discriminatorie.

Numai în 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme de mâna a doua, iar peste 70% dintre acestea erau mașini diesel poluante. Datele statistice arată că din aproximativ 7,3 milioane de mașini înmatriculate în prezent în România, aproape patru milioane sunt mașini mai vechi de 15 ani.

Planul Național de Redresare și Reziliență arată că mașinile poluante vor trebui înlocuite cu unele cu emisii reduse sau electrice. Cei care vor aduce mașini mai vechi de 15 ani vor risca să nu le mai poată înmatricula.

Jumătate din parcul auto al României, vechi de 15 ani

În UE erau la final de 2019 aproximativ 277 milioane vehicule, cu 21 de milioane mai multe decât acum 5 ani, dintre care peste 7 milioane în România. Numărul de mașini raportat la populație este la noi mult sub media UE, deși a crescut puternic în ultimii ani, iar vârsta parcului auto este cu cinci ani mai mare decât media UE.

INS spune că în România sunt în circulație 7,3 milioane autoturisme, din care 3,9 milioane Euro4 și Euro3 și 1,7 milioane Euro5 și Euro6. Standardul Euro3 a apărut în 2000, iar România are 1,6 milioane de mașini mai vechi de atât, așadar 3 milioane de mașini mai vechi de 15 ani, aproximativ jumătate din parcul auto. Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului I 2021, în proporție de 55,5%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 12,5%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.

Citește și: Comisarul general al Gărzii de Mediu : „Numărul victimelor în România, date de poluare, este mai mare decât cel de COVID”

Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 10,0% în trimestrul I

2021 faţă de trimestrul I 2020. În aceeaṣi perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 11,8% comparativ cu trimestrul I din anul anterior.

Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deținută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,3%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,8% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 31,2% au fost clasificate Non-Euro. Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporṭie de 30,7%, cele conforme cu norma Euro 5 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporṭie de 32,6%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 27,1% au fost clasificate în norma Non-Euro.

În UE vârsta medie a parcului auto este de 11,5 ani, în România vârsta medie a parcului auto este de 16,5 ani.

Taxa auto, o istorie de zece ani

Taxa Auto datează din anul 2007, odată cu intrarea României în Uniunea Europeană.

Ea s-a numit ori taxă de primă înmatriculare, de poluare, auto sau timbru de poluare.

Așadar, la 1 ianuarie 2007, intră în vigoare o noua taxă pentru români, numită taxa de prima înmatriculare, pe care o achitau cei care achiziționau mașini second-hand, importate. Dar, Comisia Europeana deschide o procedură de infringement, spunând ca taxa auto din Romania este ilegală și discriminatorie.

Ca urmare, în aprilie 2008, Guvernul aprobă o nouă formă a taxei auto, care se plătește și pentru mașinile noi, în timp ce mașinile second-hand aveau taxa micșorată. Astfel, la 1 iulie 2008 intră în vigoare noua taxă, numită acum taxa de poluare, care funcționează pe principiul poluatorul plătește. Apoi, în noiembrie 2008, Guvernul aprobă excepția de plată a mașinilor noi, Euro 4 cu motoare cu o capacitate de sub 2000 cmc.

Pe 15 decembrie 2008, guvernul Tăriceanu triplează taxa de primă inmatriculare pentru mașinile second-hand din import. Se organizează proteste în toată țara. Tăriceanu pierde funcția iar noul ministru al Mediului vrea să revină la taxa din aprilie.

În ianuarie 2009, românii care-și cumpără mașini second-hand își înscriu autoturismele în Bulgaria. Printre ei, chiar ministrul Mediului, Rovana Plumb, care avea un autoturism înmatriculat în Bulgaria. Pe 20 februarie 2009, taxa scade cu o treime. În martie, noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, propune transformarea taxei intr-un impozit anual care să țină cont de emisiile de dioxid de carbon.

În iunie, România intră în vizorul Comisiei Europene care consideră taxa discriminatorie.

În consecință, în 2010 dispare exceptarea pentru mașinilor noi indiferent de norma de poluare. Noul ministru de resort, Laszlo Borbely crește taxa pentru automobilele second-hand.

În 2011 Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) decide că taxa este discriminatorie. De astă data, guvernul introduce taxa auto, aplicată inclusiv mașinilor înscrise în țară înainte de 2007, la revânzare. Taxa este plătită, fără discriminare, de toată lumea.

În 2012 statul român este obligat să achite diferența de bani dintre taxa actuală și alte forme de taxă de după 2008 și încep procedurile șoferilor de recuperare a taxei în instanță.

În 2013 intră în vigoare timbrul de mediu, al cărui principiu de aplicare favorizează mașinile second-hand pe motiv că se strică repede dacă sunt vechi și atunci proprietarii lor trebuie să plătească mai puțin. În schimb, crește taxa pentru vehiculele cu norma Euro 3 și Euro 4.

În 2015, taxa auto este plătită de orice mașină, indiferent dacă proprietarul și-a recuperat taxa în instanță sau dacă nu a fost achitată vreodată o taxă auto.

În 2016, CJUE oblige statul român să restituie timbrul de mediu pentru mașinile second-hand după ce și celelalte trei forme de taxe au fost declarate ilegale.

La zece ani de la prima taxă auto, în 2017, intră în vigoare eliminarea totală a timbrului de mediu.

Comisia Europeană a prezentat miercuri, 14 iulie, noul plan pentru climă, „Fit for 55” („pregătiți pentru 55”). Acest pachet de legi și recomandări va încerca să reducă emisiile de carbon ale Uniunii Europene cu 55% față de nivelurile din 1990, până în 2030.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Săptămâna de lucru de 4 zile: Când ar putea deveni realitate în România?

Ziarul Unirea

Publicat

în

Săptămâna de lucru de 4 zile: Când ar putea deveni realitate în România?

Săptămâna de lucru de 4 zile ar putea deveni foarte curând o realitate și în țara noastră.

Uniunea Europeană (UE) ar trebui să implementeze un program de muncă de patru zile pe săptămână – în sectoarele afectate de o penurie a forţei de muncă – îndeamnă, într-un interviu acordat agenţiei oficiale portugheze de presă Lusa, comisarul european însărcinat cu Munca şi Drepturile Sociale Nicolas Schmit, relatează Euractiv.

Elit - Gustul Desăvârșit

”Cred că este un lucru care avansează treptat (…), pentru că noile generaţii au o anumită viziune despre echilibrul între muncă şi viaţa personală”, declară Schmit.

”Eu sunt deschis acestui lucru”, precizează el.

Portugalia deja implementează proiectul

Portugalia implementează un proiect-pilot în acest domeniu, însă comisarul subliniază că ”nu există o poziţie comună” a UE asupra unei scurtări a săptămânii de muncă.

”Cred că este un lucru care se va întâmpla în baza unor acorduri între partenerii sociali”, declară el.

El oferă exemplul Germaniei, unde cel mai mare sindicat cere o avansare în implementarea săptămânii de muncă de patru zile şi în care unele companii prezintă soluţii în vederea recrutării de muncitori – şi anume în sectorul transporturilor.

”Problema reducerii timpului de muncă poate fi o modalitate de a atrage” muncitori, declară el.

”Cum unele sectoare întâmpină dificultăţi în a atrage oameni, poate că trebuie să devină mai atractive”, consideră el, subliniind că ”acesta este un lucru care se negociază între partenerii sociali”.

În Uniunea Euroeană (UE), ”cea mai mare problemă nu este atât şomajul”, ci mai degrabă lipsa forţei de muncă.

”Multe sectoare caută cu disperare angajaţi şi nu-i găsesc, pentru că oamenii nu vor să muncească în ele şi nu au competenţele potrivite”, subliniază comisarul european.

”Pe piaţa muncii, avem în continuare nepotriviri mari ale competenţelor”, o situaţie pe care UE este necesar să o abordeze, îndeamnă el.

În Portugalia, în cadrul ”Agendei Muncii Decente”, un proiect pilot urmează să testeze voluntar săptămâna de muncă de patru zile – fără o reducere a salariului.

La bilanţul primei faze a acestui proiect pilot, prezentat în martie, s-a anunţat că, în faza a doua au rămas 46 dintre 99 de companii interesate.

Între principalele motive din cauza cărora companiile nu au intrat în faza de pregătire se află perspectivele economice mondiale, nevoia unor investiţii financiare, complexitatea implementării programului.

”Aceasta nu este cea mai bună soluţie a problemei”, au motivat unele companii, iar altele că profitul măsurii ”nu va fi mare”.

Majoritatea celor 46 de companii rămase acest proiect guvernamental au până la zece muncitori, iar cinci au peste 1.000 de muncitori.

Principalele domenii de activitate ale companiilor din faza a doua a proiectului sunt consultanţa, ştiinţa, tehnica şi activităţi similare (40%), educaţia, informarea şi comunicarea (câte 15%).


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Greva profesorilor 2023: De ce nu pot crește salariile cu 25%, cum își doresc sindicaliștii

Ziarul Unirea

Publicat

în

Greva profesorilor 2023: De ce nu pot crește salariile cu 25%, cum își doresc sindicaliștii

Greva profesorilor din România continuă și săptămâna viitoare. Ministrul Muncii, Marius Budăi, a explicat că solicitarea profesorilor de creștere a salariilor cu 25% nu se poate realiza, în acest moment din cauza faptului că România și-a asumat prin PNRR o formă a Legii salarizării, care ar trebui să intre în vigoare de la 1 ianuarie.

Citește și: Greva profesorilor: Ordonanță pentru salariile din învățământ, „ca urmare a discuţiilor purtate cu sindicatele”

„Este vorba de 63.000 de oameni din Educație, cu majorarea de sume duse până la finalul aplicării legii, adică până la grila din 2022. Concret înseamnă 300 de milioane în total, pentru până la sfârșitul anului. Nu am calculat separat pentru personalul nedidactic. Noi am făcut impactul bugetar împreună cu Ministerul de Finanțe pe toată grila. Colegii noștri de la Educație sigur ne pot spune suma”, a spus Marius Budăi, vineri, la Antena 3 CNN.

Elit - Gustul Desăvârșit

„Ceea ce s-a discutat deja se lucrează și eu cred că ştiţi care este mersul legislativ. (…) Se lucrează la documente între Ministerul Educației și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, nu s-a întrerupt nimic.

Citește și: GREVA profesorilor: Ce le propune Guvernul pentru a se întoarce la cursuri

Se lucrează la această ordonanță și mergem mai departe”, a spus Budăi, susţinând că nu poate da o OUG de pe o zi pe alta. În acest timp, intrăm în a doua săptămână de grevă în educație, deja se amână și înscrierea în clasa pregătitoare şi s-a amânat și evaluarea la clasa a VI-a.

„Nu e o ordonanță care să fie scrisă la Ministerul Muncii. Se lucrează între Ministerul Educației și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și cu siguranță colegii vă vor anunța în cel mai scurt timp statusul (…).

Astăzi am venit cu această ordonanță de urgență pentru aplicarea legii 153 pe anexa numărul 8 la final de 2022. Tot astăzi au început colegii mei Ligia Deca și cu Marcel Boloș să lucreze pe documentul ce conține prevederi privitoare la acele măsuri pe care le-am trecut în calendarul discutat cu sindicatele și propus către sindicate”, a mai spus ministrul Muncii.

Data până la care nu se poate modifica Legea salarizării

Întrebat dacă se poate realiza solicitarea profesorilor de majorare a salariilor cu 25%, Budăi a replicat: „înțeleg curiozitatea și nevoia de a informa, dar vreau să vă spun un lucru: n-o să fac o negociere și n-o să arunc niciun fel de alte oferte la televizor.

Nu tratăm educația ca la piață: mai pune tu, mai dau eu și vedem unde am ajuns. Le discutăm în cadrul unor negocieri oneste între parteneri (…).

Am explicat liderilor de sindicat, explic și acum: dumnealor sunt cu grila de salarizare la nivel de 2022. Condiționalitățile din PNRR și faptul că legea salarizării este la reformă în PNRR ne pun în situația ca de acum până la 1 ianuarie, când vrem să intre în vigoare noua lege a salarizării, să nu putem opera modificări asupra anexelor legii, adică să ieșim de peste nivelul de 2022.

Noi am dat majorări în 2022, știți foarte bine, și acum, la început de an, care au adus cadrele didactice la nivelul din 2022, însă pe această perioadă, dacă am face acest lucru, se pune în pericol atragerea fondurilor din PNRR și atunci ne-am propus aceste măsuri pe care le-am discutat, suntem în dialog, este dialogul nostru cu dumnealor.

Asta este situația acum. Nu putem face intervenții la legea salarizării acolo unde nivelul din 2022 este deja acolo.

Eu rămân în aceeași notă, îi consider extrem de importanți pe dascălii noștri și n-o să fac nicio negociere în spaţiul public. Pot să spun doar atât, că suntem dispuși să ne întâlnim de ori câte este ori este nevoie și să discutăm”, a încheiat ministrul Muncii, Marius Budăi.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Legea pensiilor speciale urmează să fie depusă în Parlament. Pensiile de serviciu ar urma să fie impozitate progresiv

Ziarul Unirea

Publicat

în

Legea pensiilor speciale urmează să fie depusă în Parlament. Pensiile de serviciu ar urma să fie impozitate progresiv

În cursul zilei de luni, coaliția de guvernare va depune în Parlament amendamentele la legea pensiilor de serviciu, conform unor surse politice ale stiripesurse.ro.

Citește și: Indexare pensii 2023: O nouă regulă negociată de România cu Comisia Europeană

„Săptămâna viitoare, cel târziu peste două săptămâni, vrem ca legea să intre la votul final”, au adăugat sursele citate.

Elit - Gustul Desăvârșit

Amendamentele vin să transpună rezultatul negocierilor între Guvern, Banca Mondială și Comisia Europeană în privința reformei pensiilor speciale.

Citește și: Noutăți pensii 2023 | Ce șanse sunt să mai crească pensiile în acest an?

Pensiile de serviciu ar urma să fie impozitate progresiv, doar pentru partea de necontributivitate, cu un procent care poate urca până la 15%.

La ce să ne așteptăm

Reajustarea procentului aferent bazei de calcul, plafonarea veniturilor astfel încât să nu depăşească nicio pensie salariul, eliminarea perioadelor asimilate şi supraimpozitarea sunt printre modificările care se vor regăsi în lege.

Ministrul Muncii, Marius Budăi, a agreat cu reprezentanţii Comisiei Europene o serie de principii şi criterii legate de sistemul de pensii, printre care:

1. Creşterea treptată a vârstei de pensionare, în conformitate cu sistemul public de pensii, până la 65 de ani. `Astfel, fiecare om care lucrează în România va trebui să fie echivalent, să nu fie deosebiri între cei care lucrează în anumite sisteme şi cei care lucrează în sistemul public de pensii şi vor avea o vârstă de pensionare până la vârsta de 65 de ani, aşa cum este prevăzută gradual şi în legea din sistemul public de pensii”, a explicat ministrul Muncii.

Citește și: PENSII 2023: Cât costă o lună de vechime în câmpul muncii. Suma se poate achita și în rate

2. Drepturile de pensii vor fi calculate prin creşterea treptată a perioadei de contribuţie, aşa cum este prevăzut şi în sistemul public, astfel încât la finalul acestei perioade să se ajungă treptat ca raportarea să fie făcută la întreaga perioadă. „Deci nu vor mai fi alese anumite perioade din interiorul a ceea ce au contribuit, ci va fi raportare la întreaga perioadă”, a punctat Marius Budăi.

3. Un alt principiu este creşterea treptată a vechimii necesare în specialitate pentru acele categorii care nu aveau deja această raportare, deoarece, în proiectul iniţial au fost anumite raportări la un anumit stagiu minim de cotizare.

Citește și: IMPOZITARE PENSII 2023: Pensiile mai mici de 3.000 de lei ar putea fi scutite de impozit

4. Ministrul Muncii a mai menţionat că un alt principiu vizează eliminarea unor categorii de indemnizaţii şi pensii stabilite şi plătite în baza unor legi speciale.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare