Rămâi conectat

Cultură Educație

Stilul de viaţă şi sănătatea (partea a 3-a)

Publicat

în

După ce am descris în articolul precedent problema alimentaţiei corecte şi a regulilor elementare de igienă generală, inclusiv alimentară, în acest articol voi trata problema mişcării, a evitării sedentarismului, importanţa exerciţiului mintal şi evitarea stresului.
Mişcarea, ca şi alimentaţia, are o mare importanţă în prevenirea, dar şi în terapia bolilor. Nu se poate vorbi de mişcare fără a aborda şi problema sedentarismului, care este, de fapt, opusul mişcării. A face mişcare şi a se odihni este indispensabil pentru organism. Şi aici e valabil proverbul „A uza dar nu a abuza”, ca şi în cazul alimentaţiei, adică mişcarea, ca şi odihna în exces dăunează organismului, la fel şi dacă sunt insuficiente. Deci calea de mijloc e cea mai bună, după cum spuneau şi latinii în antichitate „Aureas mediocritas”. Avem nevoie de a ne mişca aşa cum avem nevoie de hrană, apă, aer. E nevoie însă şi de repaos, pentru a se recupera energia fizică şi psihică cheltuită. Mişcarea o facem, de fapt, în mod automat, reflex, dar trebuie să o facem şi în mod conştient, cum ar fi, de exemplu plimbările în parcuri, în apropierea râurilor, a lacurilor, a mării, la munte, etc., unde poluarea aerului, ca şi zgomotul produs de mijloace de transport sunt mai reduse.
Mişcarea tip plimbare, cu pas vioi, cel puţin 30 de minute pe zi şi a face exerciţii fizice timp de 10-15 minute mai ales dimineaţa, înainte de a pleca la serviciu sau la şcoală, este foarte important pentru sănătatea fizică şi mintală, atât la tineri cât şi la vârstnici. Recomand ca plimbarea să fie făcută, dacă e posibil, dimineaţa sau seara, în funcţie de condiţiile meteorologice. Se recomandă şi mersul cu bicicleta, mai ales unde există piste special amenajate.
Exerciţiile fizice se pot face atât în săli de gimnastică, unde există instructori calificaţi, cât şi la domiciliu, după ce am fost instruiţi în prealabil. De asemenea sunt indicate şi diferite sporturi, precum înotul, care este sportul cel mai complex şi deci, cel mai indicat pentru sănătate. Nu este indicat a face mişcare şi exerciţii fizice intense înainte de a merge la culcare.  Jocurile în bazine cu apă caldă sau rece, pe plaje cu nisip fin, pe lacuri, ca şi în mare, sunt indicate pentru sănătatea organismului. Plimbările seara pe malul mării, în preajma lacurilor, în parcuri, sunt recomandate pentru că poluarea aerului e mai mică decât în alte zone. Deci mişcarea în natură face bine nu numai corpului, ci şi minţii. Activează circulaţia sângelui şi a limfei, reduce colesterolul rău şi creşte colesterolul bun, reduce valorile tensiunii arteriale, vâscozitatea hematică, adezivitatea trombocitelor, ţesutul gras, creşte tonusul vagal, muscular, mobilitatea articulaţiilor, etc.
Ca urmare a efectelor de mai sus se previne staza venoasă, limfatică, artroza, celulita, oboseala nemotivată, creşte eliminarea radicalilor liberi din organism, activitatea enzimatică a muşchilor, a depozitelor de glicogen, ca şi aportul de oxigen la creier, ce influenţează pozitiv procesele cognitive cum sunt memoria, atenţia, etc. Plimbarea pe jos e sportul cel mai economic, ce poate fi practicat la orice vârstă (niciodată nu e prea târziu). E nevoie doar de îmbrăcăminte şi încălţăminte adecvată: subţire vara, nu de lână sau material sintetic, ci de bumbac, in, cânepă, etc, iar iarna, când e rece, haine de lână sau bumbac, groase, cu fular la gât. Încălţămintea să fie comodă: vara tip adidas, sandale, iar iarna adidaşi cu şosete mai groase.
Atenţie la timpul nefavorabil, care ne poate crea probleme: prea cald vara, mai ales între orele 11-17 sau când e ploaie, ceaţă, vânt puternic. Şi odihna este la fel de importantă pentru organism. Când vorbim de odihnă, ne referim la repaos pasiv (somnul sau a sta întins pe canapea, fotoliu) şi repaos activ, când ne relaxăm la sfârşit de săptămână sau în concediu la munte, la mare, etc. Referitor la somn, subliniez că durata sa variază cu vârsta şi de la individ la individ. Copiii, ca şi cei mai în vârstă, au nevoie de mai mult somn, iar 7-8 ore sunt suficiente pentru adulţi. Cu cât somnul este mai bun, cu atât ne simţim mai bine a doua zi. Important e a respecta orele de somn (ora 23 pentru un adult), precum şi cele de masă.
Pentru a uşura somnul este recomandabil a citi seara înainte de culcare, a asculta muzică lentă (clasică) şi nu ritmică, zgomotoasă, a evita gândurile neplăcute (negative), a nu privi la televizor sau a citi cărţi ce suprasolicită creierul, e evita discuţiile aprinse, a nu bea cafea după ora 18. Putem utiliza antifoane dacă zgomotul în zona unde locuim este prea puternic şi ne deranjează somnul. O ceaşcă de lapte cald, un măr, ca şi duşul cald sau un ceai pe bază de plante cu acţiune sedativă ajută a adormi. Aşa cum maşina are nevoie de mişcare pentru a nu rugini şi, eventual, a nu mai porni, aşa şi noi avem nevoie de a ne mişca, de a face exerciţiu mintal, pentru a evita (preveni) diferite boli, precum: diabet, artroză, obezitate, osteoporoză, constipaţie, celulită, ateroscleroză, boli cardiace, tromboză şi tromboflebită, demenţă, îmbătrânire precoce, etc.  Un alt factor important al sănătăţii, în afară de alimentaţie şi mişcare, este stresul. Din 1936 se vorbeşte pentru prima dată de stres, când medicul american Sely utilizează acest termen. El considera stresul „boala secolului”, ce a apărut ca urmare a urbanizării şi industrializării. Este un sindrom care cuprinde mai multe simptome, fără a fi o boală în adevăratul sens al cuvântului. Este o reacţie nespecifică a organismului la agresiuni de natură diferită. Există un „stres pozitiv” ce se cheamă eustres şi un „stres negativ”, distres, care este adevăratul stres folosit actualmente şi în limbajul comun. Noi avem nevoie de stimuli psiho-fizici (eustres), dar în anumite limite, peste care devine nociv (distres), mai ales dacă durează (stresul cronic), determinând scăderea rezistenţei imunitare a organismului, creşterea cantităţii de adrenalină, cortizon (hormonul stresului), ce favorizează o serie de afecţiuni: tumori, boli cardiovasculare, infecţioase, autoimune, metabolice, etc.
– Va urma –
Dr. Viorel POPA

Publicitate

Cultură Educație

LUNI, 2 august : SERI CAMERALE la Biserica Greco-Catolică Sfânta Cruce din SEBEȘ. Programul evenimentului și repertoriul cameral

Publicat

în

LUNI, 2 august : SERI CAMERALE la Biserica Greco-Catolică Sfânta Cruce din SEBEȘ. Programul evenimentului și repertoriul cameral

„Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș alături de Biserica Greco-Catolică Sfânta Cruce Sebeș au plăcerea de a vă invita luni, 2 august 2021, la ora 19:00, la sediul lăcașului de cult păstorit de părintele Florin Gatea, situat pe str. Călărași nr. 50, la o seară de muzică de cameră în compania instrumentiștilor Flavius Ignat (violă), Ana-Teodora Buia (vioară) și Ioana Grünner (pian).

Programul va conține trei lucrări de referință din repertoriul cameral:

– Sonata în Re minor pentru violă și pian de M. Glinka;
– Märchenbilder op. 113 pentru pian și violă de R. Schumann;
– Sonata nr. 2 op.13 în Sol major pentru vioară și pian de E. Grieg.

Electrica Furnizare Discount

Accesul este gratuit, pe bază de rezervare, în limita a 50 locuri, cu respectarea condițiilor de distanțare și cu portul măștii de protecție.

Rezervări la numărul de telefon: 0372-930929. Vă așteptăm, cu drag!”, transmit reprezentanții Centrului Cultural „Lucian Blaga” Sebeș alături de Biserica Greco-Catolică Sfânta Cruce Sebeș

Citește mai mult

Cultură Educație

„Biblioterapia” din nou la Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba : „Despre scenariul de viață. Rupe lanțurile unei lumi trecute”

Publicat

în

„Biblioterapia” din nou la Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba : „Despre scenariul de viață. Rupe lanțurile unei lumi trecute”

La final de lună iulie, Consiliul Județean Alba și Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba vă propune o nouă întâlnire la atelierul de psihoterapie care se desfășoară în cadrul proiectului 3.30 Biblioterapia. Alături de dezbaterea susținută de invitatul permanent Cosmin Bara, psihoterapeut, cu acest prilej va fi promovată și colecția de carte de specialitate a bibliotecii. Tema întâlnirii lunii iulie este „Despre scenariul de viață. Rupe lanțurile unei lumi trecute”.

Evenimentul va avea loc marți, 27 iulie 2021, ora 18:00 și va fi transmis live pe pagina de Facebook a Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba, la adresa www.facebook.com/BibliotecaJudețeanăLucianBlagaAlba. Alături de sfaturile primite de la psihoterapeutul Cosmin Bara, atelierul va conține și prezentări de cărți de psihologie și psihoterapie, care pot fi împrumutate de la sediul central al bibliotecii, aflat în Alba Iulia, pe strada Trandafirilor, la nr. 22. Informații suplimentare despre proiect sau programul și colecțiile bibliotecii pot fi accesate pe site-ul www.bjalba.ro

Activitatea face parte din programul 3ANIMAȚIE CULTURALĂ/3.30 Biblioterapia și este parte componentă a Programului managerial al bibliotecii pentru perioada 2021-2024.

Electrica Furnizare Discount

Citește mai mult

Cultură Educație

BACALAUREAT 2021: Subiectele la proba la alegere a profilului, publicate ASTĂZI, pe site-ul Ministerului Educației

Publicat

în

BACALAUREAT 2021: Subiectele la proba la alegere a profilului, publicate ASTĂZI, pe site-ul Ministerului Educației

La ultima probă scrisă de la Bacalaureat 2021, cea la alegere a profilului și specializării, se poate opta pentru una din următoarele discipline: Geografie, Logică și argumentare, Psihologie, Economie, Sociologie, Filosofie, Fizică, Chimie, Biologie, Informatică.

Astfel, absolvenții liceelor cu profilul Umanist, specializările Filologie și Științe sociale, pot alege între Geografie, Logică și argumentare, Psihologie, Economie, Sociologie și filosofie.

Absolvenii liceelor cu profil Real, specializările Matematică-informatică și Științele naturii, pot alege între Fizică, Chimie, Biologie și Informatică.

Reamintim că cea de-a doua probă scrisă, cea obligatorie a profilului, este Matematica pentru elevii de la profilul Real, Servicii, Resurse naturale și protecția mediului, Tehnic Militar, respectiv Istorie, pentru profilul Uman, Artistic, Pedagogic și Teologic.

Elevii care au urmat liceul într-o limbă a minorităților naționale vor susține în plus o probă la Limba maternă.

Regulile după care se desfășoară examenul de Bacalaureat 2021

Examenul de bacalaureat se desfășoară cu respectarea unor reguli, cele mai multe dintre ele fiind aplicate și la sesiunile din anii anteriori. Astfel, candidații care participă la probele scrise de la Bac 2021 nu au voie să intre în sala de examen cu: telefoane mobile, căști, mijloace electronice de calcul sau de comunicare, ghiozdane, rucsace, sacoșe, poșete, manuale, cărți, dicționare, culegeri, formulare, memoratoare, notițe, însemnări, rezumate, ciorne, lucrări ale altor candidați sau orice tip de document ce ar putea fi folosit pentru rezolvarea subiectelor.
Toate aceste obiecte vor fi păstrate, până la finalizarea probei, în sala special stabilită în acest scop de comisia de bacalaureat. Cei care refuză predarea obiectelor nu vor fi primiți în examen.

În sălile de examen, candidații nu au voie să vorbească între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notițe sau alte materiale care ar putea fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare între candidați sau cu exteriorul.

Absolvenții care sunt prinși încălcând aceste reguli sunt eliminați din examen.

Calendar Bac 2021, sesiunea de vară

Calendarul complet de desfășurare a primei sesiuni de Bacalaureat 2021 a fost publicat în Monitorul Oficial, în septembrie 2020.

31 mai – 4 iunie 2021 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
14-16 iunie 2021 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A (proba va fi echivalată, nu se susține)
16-17 iunie 2021 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B (proba va fi echivalată, nu se susține)
18-23 iunie 2021 Evaluarea competențelor digitale – proba D (proba va fi echivalată, nu se susține)
23-25 iunie 2021 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C (proba va fi echivalată, nu se susține)
28 iunie 2021 Limba și literatura română – proba scrisă
29 iunie 2021 Proba obligatorie a profilului – proba scrisă
30 iunie 2021 Proba la alegere a profilului și specializării – proba scrisă
1 iulie 2021 Limba și literatura maternă – proba scrisă

Când se afișează rezultatele la Bac 2021, sesiunea iunie-iulie

5 iulie 2021 Afișarea rezultatelor la probele scrise, până la ora 12:00
5 iulie 2021 – orele 12:00 – 18:00 – Depunerea contestațiilor
6 – 9 iulie 2021 Rezolvarea contestațiilor
9 iulie 2021 Afișarea rezultatelor finale

Publicitate

Astfel, după ultima probă, cea la alegere a profilului și specializării, candidații vor aștepta cu emoție afișarea rezultatelor. Înscrierile la Bacalaureat 2021 au început pe data de 31 mai și se vor desfășura până pe data de 4 iunie, potrivit calendarului de pe site-ul Ministerului Educaţiei.

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare