Rămâi conectat
Alba Music and Film Festival 2022

Cultură Educație

Stilul de viaţă şi sănătatea (partea a 3-a)

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Zilele Municipiului Sebeș - 2022

După ce am descris în articolul precedent problema alimentaţiei corecte şi a regulilor elementare de igienă generală, inclusiv alimentară, în acest articol voi trata problema mişcării, a evitării sedentarismului, importanţa exerciţiului mintal şi evitarea stresului.
Mişcarea, ca şi alimentaţia, are o mare importanţă în prevenirea, dar şi în terapia bolilor. Nu se poate vorbi de mişcare fără a aborda şi problema sedentarismului, care este, de fapt, opusul mişcării. A face mişcare şi a se odihni este indispensabil pentru organism. Şi aici e valabil proverbul „A uza dar nu a abuza”, ca şi în cazul alimentaţiei, adică mişcarea, ca şi odihna în exces dăunează organismului, la fel şi dacă sunt insuficiente. Deci calea de mijloc e cea mai bună, după cum spuneau şi latinii în antichitate „Aureas mediocritas”. Avem nevoie de a ne mişca aşa cum avem nevoie de hrană, apă, aer. E nevoie însă şi de repaos, pentru a se recupera energia fizică şi psihică cheltuită. Mişcarea o facem, de fapt, în mod automat, reflex, dar trebuie să o facem şi în mod conştient, cum ar fi, de exemplu plimbările în parcuri, în apropierea râurilor, a lacurilor, a mării, la munte, etc., unde poluarea aerului, ca şi zgomotul produs de mijloace de transport sunt mai reduse.
Mişcarea tip plimbare, cu pas vioi, cel puţin 30 de minute pe zi şi a face exerciţii fizice timp de 10-15 minute mai ales dimineaţa, înainte de a pleca la serviciu sau la şcoală, este foarte important pentru sănătatea fizică şi mintală, atât la tineri cât şi la vârstnici. Recomand ca plimbarea să fie făcută, dacă e posibil, dimineaţa sau seara, în funcţie de condiţiile meteorologice. Se recomandă şi mersul cu bicicleta, mai ales unde există piste special amenajate.
Exerciţiile fizice se pot face atât în săli de gimnastică, unde există instructori calificaţi, cât şi la domiciliu, după ce am fost instruiţi în prealabil. De asemenea sunt indicate şi diferite sporturi, precum înotul, care este sportul cel mai complex şi deci, cel mai indicat pentru sănătate. Nu este indicat a face mişcare şi exerciţii fizice intense înainte de a merge la culcare.  Jocurile în bazine cu apă caldă sau rece, pe plaje cu nisip fin, pe lacuri, ca şi în mare, sunt indicate pentru sănătatea organismului. Plimbările seara pe malul mării, în preajma lacurilor, în parcuri, sunt recomandate pentru că poluarea aerului e mai mică decât în alte zone. Deci mişcarea în natură face bine nu numai corpului, ci şi minţii. Activează circulaţia sângelui şi a limfei, reduce colesterolul rău şi creşte colesterolul bun, reduce valorile tensiunii arteriale, vâscozitatea hematică, adezivitatea trombocitelor, ţesutul gras, creşte tonusul vagal, muscular, mobilitatea articulaţiilor, etc.
Ca urmare a efectelor de mai sus se previne staza venoasă, limfatică, artroza, celulita, oboseala nemotivată, creşte eliminarea radicalilor liberi din organism, activitatea enzimatică a muşchilor, a depozitelor de glicogen, ca şi aportul de oxigen la creier, ce influenţează pozitiv procesele cognitive cum sunt memoria, atenţia, etc. Plimbarea pe jos e sportul cel mai economic, ce poate fi practicat la orice vârstă (niciodată nu e prea târziu). E nevoie doar de îmbrăcăminte şi încălţăminte adecvată: subţire vara, nu de lână sau material sintetic, ci de bumbac, in, cânepă, etc, iar iarna, când e rece, haine de lână sau bumbac, groase, cu fular la gât. Încălţămintea să fie comodă: vara tip adidas, sandale, iar iarna adidaşi cu şosete mai groase.
Atenţie la timpul nefavorabil, care ne poate crea probleme: prea cald vara, mai ales între orele 11-17 sau când e ploaie, ceaţă, vânt puternic. Şi odihna este la fel de importantă pentru organism. Când vorbim de odihnă, ne referim la repaos pasiv (somnul sau a sta întins pe canapea, fotoliu) şi repaos activ, când ne relaxăm la sfârşit de săptămână sau în concediu la munte, la mare, etc. Referitor la somn, subliniez că durata sa variază cu vârsta şi de la individ la individ. Copiii, ca şi cei mai în vârstă, au nevoie de mai mult somn, iar 7-8 ore sunt suficiente pentru adulţi. Cu cât somnul este mai bun, cu atât ne simţim mai bine a doua zi. Important e a respecta orele de somn (ora 23 pentru un adult), precum şi cele de masă.
Pentru a uşura somnul este recomandabil a citi seara înainte de culcare, a asculta muzică lentă (clasică) şi nu ritmică, zgomotoasă, a evita gândurile neplăcute (negative), a nu privi la televizor sau a citi cărţi ce suprasolicită creierul, e evita discuţiile aprinse, a nu bea cafea după ora 18. Putem utiliza antifoane dacă zgomotul în zona unde locuim este prea puternic şi ne deranjează somnul. O ceaşcă de lapte cald, un măr, ca şi duşul cald sau un ceai pe bază de plante cu acţiune sedativă ajută a adormi. Aşa cum maşina are nevoie de mişcare pentru a nu rugini şi, eventual, a nu mai porni, aşa şi noi avem nevoie de a ne mişca, de a face exerciţiu mintal, pentru a evita (preveni) diferite boli, precum: diabet, artroză, obezitate, osteoporoză, constipaţie, celulită, ateroscleroză, boli cardiace, tromboză şi tromboflebită, demenţă, îmbătrânire precoce, etc.  Un alt factor important al sănătăţii, în afară de alimentaţie şi mişcare, este stresul. Din 1936 se vorbeşte pentru prima dată de stres, când medicul american Sely utilizează acest termen. El considera stresul „boala secolului”, ce a apărut ca urmare a urbanizării şi industrializării. Este un sindrom care cuprinde mai multe simptome, fără a fi o boală în adevăratul sens al cuvântului. Este o reacţie nespecifică a organismului la agresiuni de natură diferită. Există un „stres pozitiv” ce se cheamă eustres şi un „stres negativ”, distres, care este adevăratul stres folosit actualmente şi în limbajul comun. Noi avem nevoie de stimuli psiho-fizici (eustres), dar în anumite limite, peste care devine nociv (distres), mai ales dacă durează (stresul cronic), determinând scăderea rezistenţei imunitare a organismului, creşterea cantităţii de adrenalină, cortizon (hormonul stresului), ce favorizează o serie de afecţiuni: tumori, boli cardiovasculare, infecţioase, autoimune, metabolice, etc.
– Va urma –
Dr. Viorel POPA


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Cultură Educație

24 ianuarie 2022: Unirea Principatelor Române, sărbătorită de Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba în mediul online

Ziarul Unirea

Publicat

în

Zilele Municipiului Sebeș - 2022

24 ianuarie 2022: Unirea Principatelor Române, sărbătorită de Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba în mediul online

Luni, 24 ianuarie 2022, Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba propune publicului un program dedicat Unirii Principatelor Române, care poate fi urmărit online, pe pagina de socializare a instituției, începând cu ora 09.00.

Citește și: 24 ianuarie 1859: Mica Unire – Unirea Principatelor Române sub Alexandru Ioan Cuza

Pornind de la simbolistica evenimentului rămas în istorie și sub numele de Mica Unire, documentat în colecțiile bibliotecii de Ana Maria Pienar, bibliograful instituției, echipa bibliotecii a pregătit diverse momente și materiale, care vor fi postate pe tot parcursul zilei.

Elit - Gustul Desăvârșit

Recomandări de carte pentru copii și adulți, expoziții tematice, lecturi și prezentări video, informații inedite despre evenimentul care a contribuit la realizarea statului național unitar român, dar și incursiuni în memoria culturală a românilor, oferite de prof. Daniela Floroian, prin intermediul unor tablouri și fotografii celebre ce ilustrează atât portul popular la 24 ianuarie 1859, cât și hora la români, Hora Unirii, toate se regăsesc în programul Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba.

Dincolo de oferta online, vă așteptăm să ne treceți pragul și să descoperiți numeroasele titluri dedicate primului domnitor al Principatelor Unite, volume în care puteți găsi atât corespondențe, acte, scrisori și documente, cât și legende și mărturii despre Alexandru Ioan Cuza și Mica Unire.

Activitățile sunt organizate de Consiliul Județean Alba și de Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba și se derulează în cadrul proiectului 4.7 Zile Speciale.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Cultură Educație

24 ianuarie 2022: Un mini-documentar dedicat unuia dintre cele mai cunoscute tablouri despre Unirea Principatelor va fi lansat la New York

Ziarul Unirea

Publicat

în

Zilele Municipiului Sebeș - 2022

24 ianuarie 2022: Un mini-documentar dedicat unuia dintre cele mai cunoscute tablouri despre Unirea Principatelor va fi lansat la New York

Un episod special al seriei permanente „Istoria României într-un obiect”, dedicat uneia dintre cele mai cunoscute lucrări de artă asociate acestui important moment istoric, „Proclamarea Unirii Principatelor – un tablou de Theodor Aman”, va fi lansat la ICR New York pe 24 ianuarie.

Citește și: 24 ianuarie 1859: Mica Unire – Unirea Principatelor Române sub Alexandru Ioan Cuza

Luni, începând cu ora 21.00, ora României, pe canalele de social media ale Institutului (Facebook, Instagram, YouTube) va avea loc premiera mini-documentarului „Proclamarea Unirii Principatelor – un tablou de Theodor Aman”, care va explica publicului american circumstanţele unirii Moldovei şi Ţării Româneşti pornind de la viziunea plastică a unuia dintre întemeietorii picturii româneşti moderne.

Elit - Gustul Desăvârșit

Proiectul este realizat în parteneriat cu Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti (MNIR), textul şi prezentarea video aparţinându-i specialistei MNIR, dr. Cristina Păiuşan-Nuică. Conceptul filmului este semnat de Bogdan Opreanu.

Tabloul „Proclamarea Unirii Principatelor” surprinde momentul în care, la Bucureşti, în sala Adunării Elective, Alexandru Ioan Cuza este ales domn al Ţării Româneşti după ce, în prealabil, avusese loc alegerea sa în fruntea Moldovei. Potrivit Cristinei Păiuşan-Nuică, „Proclamarea Unirii Principatelor, capodoperă din patrimoniul Muzeului Naţional de Istorie a României şi simbol al naţiunii române, poate fi asemănat, ca importanţă istorică şi tehnică de a surprinde tensiunea momentului, cu lucrarea lui John Trumbull Declaration of Independence, păstrată în rotonda Capitoliului, tablou-simbol al naţiunii americane”.

Una dintre seriile cel mai bine primite ale programului nostru, „The History of Romania in One Object”/ „Istoria României într-un obiect” a fost lansată în luna mai a anului 2020 şi derulată în parteneriat cu câteva mari muzee româneşti: Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti, Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei din Cluj, Muzeul de Istorie a Moldovei din Iaşi, Muzeul Naţional al Banatului din Timişoara, Muzeul Naţional al Unirii din Alba Iulia şi Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie din Constanţa.

Prin intermediul acestui proiect au fost prezentate până acum nu mai puţin 38 de exponate, artefacte şi vestigii reprezentative pentru istoria ţării noastre.

sursa: news.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Cultură Educație

Bacalaureat 2022 la MATEMATICĂ: Programa pentru profilele mate-info, tehnologic, științele naturii și pedagogic a fost anunțată de Ministerul Educației

Ziarul Unirea

Publicat

în

Zilele Municipiului Sebeș - 2022

Bacalaureat 2022 la MATEMATICĂ: Programa pentru profilele mate-info, tehnologic, științele naturii și pedagogic a fost anunțată de Ministerul Educației

Oficialii de la Ministerul Educației au publicat programa pentru examenul de Bacalaureat din acest an.

Citește și: CALENDAR BACALAUREAT 2022: Programul probelor pentru sesiunile din VARĂ și din TOAMNĂ

Reprezentanții Ministerului Educației au publicat noile programe pentru examenul de Bacalaureat 2022, care sunt, în mare măsură cele ce au fost aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.237 din 2021.

Din fiecare disciplină pentru examen, care se învață în anul terminal, ministerul a eliminat anumite conținuturi, dar diferențele sunt mici față de acum doi ani, când a fost tăiată toată materia din semestrul al II-lea.

Elit - Gustul Desăvârșit

CLICK AICI PENTRU PROGRAMA LA MATEMATICĂ LA BACALAUREATUL 2022

Citește și: ADMITERE la colegiile militare 2022: CALENDARUL probelor birourile de RECRUTARE. La Colegiul Militar Mihai Viteazul Alba Iulia, 120 de posturi sunt scoase la CONCURS

Pentru clasele terminale din învățământul liceal (clasa a XII-a zi, clasa a XIII-a seral și frecvență redusă), anul școlar are 32 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 mai 2022.

Perioada de înscriere pentru sesiunea de vară începe din 23 mai. În perioada 20-23 iunie sunt probele scrise, iar afișarea primelor rezultate va avea loc pe 27 iunie.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare