Rămâi conectat

Politică Administrație

SITUAŢIA Cardului de Sănătate în ALBA: peste 126.000 de carduri activate. 95% dintre furnizorii de servicii medicale dispun de cititor de card. INFORMAŢII UTILE

Alexandra Mates

Publicat

în

conferinta casLuni, la sediul Casei de Asigurări de Sănătate Alba a avut loc o conferinţă de presă în care reprezentanţii CAS au prezentat situaţia implementării cardului naţional de sănătate în judeţul Alba, dar şi informaţii utile pentru cetăţeni cu privire la modul în care se foloseşte cardul sau ce informaţii conţine.  De la 1 mai 2015 cardul de sănătate va deveni principalul instrument de validare al serviciilor medicale.

Până în prezent, în judeţul Alba, un număr de 253.603 carduri au ajuns la asiguraţi prin serviciile poştale, 12. 835 au fost predate medicilor de familie în vederea distribuirii lor către asiguraţi, iar 559 carduri vor fi distribuite direct de la CAS Alba pentru asiguraţii care nu se regăsesc pe lista niciunui medic de familie. De asemenea,  un număr de 170 de carduri, care au fost refuzate din diferite motive, sunt păstrate la CAS Alba în eventualitatea în care titularii cardurilor se răzgândesc şi doresc să le ridice. Dintre acestea, 10 carduri au fost refuzate definitiv, din convingeri religioase. Asiguraţii care au refuzat cardul din convingeri religioase  vor avea acces  la servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului, valabilă 3 luni.  La fel şi persoanele care nu au primit cardurile încă. Acestea pot primi o adeverinţă care înlocuieşte cardul până la primirea lui.

La momentul actual,  95 % dintre furnizorii de servicii medicale dispun de cititor de card. Doar trei medici de familie, din cei 213 care au contract cu casa de asigurări, mai au de achiziţionat acest aparat. Este vorba despre medici din zona Blaj, Aiud şi Sebeş. Producţia şi distribuirea cardului de sănătate va continua pentru persoanele care dobândesc calitatea de asigurat şi împlinesc 18 ani.

La conferinţa de presă de luni au participat directorul general al CAS Alba, ec. Silvia Puie, directorul economic, ec. Adela Matei, directorul de contractări servicii, ec. Narcis Muntean şi dr. Cristina Galoş, de la DSP Alba.

Reprezentanţii CAS au ţinut să menţioneze că de la 1 mai medicul de familie nu mai poate înregistra reţete sau adeverinţe dacă pacientul nu are card de sănătate. Cei care nu sunt asiguraţi şi nu deţin card beneficiază de pachetul minimal medical (urgenţa).

De asemenea, ec. Adela Matei, a ţinut să precizeze că pentru a intra în posesia atât a cardului naţional cât şi al celui european, cetăţeanul trebuie să aibă calitatea de asigurat. „Cardul naţional de sănătate are o valabilitate de 5 ani, dar asta nu înseamnă că în decursul acestor 5 ani, dacă el îşi pierde calitatea de asigurat şi deţine card,  el  va beneficia de servicii medicale. Cardul este strâns legat cu calitatea de asigurat. La fel şi pentru cardurile europene, care au valabilitate de 6 luni”, a declarat aceasta.
CARDUL NAŢIONAL DE SĂNĂTATE
Informaţii generale
– Cardul naţional de sănătate va face dovada calitătii de asigurat.
– Acesta va fi codul de acces pentru toate sistemele informatice ale C.N.A.S.
– Cardul naţional de sănătate va deveni instrumentul de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem.
– Începând cu data de 1 mai 2015, serviciile medicale şi farmaceutice vor fi validate şi decontate doar pe baza cardului de sănătate.
– Această soluţie informatică va permite transparentizarea şi eficientizarea modului în care sunt cheltuiţi banii în sistemul asigurarilor de sănătate.
– El certifică prezenţa pacientului la furnizorul de servicii medicale sau farmaceutice şi vom deconta astfel doar serviciile medicale reale, de care a beneficiat asiguratul.

Enunţuri importante. Cardul de sănătate nu conţine date medicale!
Cardul conţine doar datele de identificare ale asiguratului. El nu conţine date medicale.
Un minim de date pot fi inscripţionate de către medicul de familie doar la cererea asiguratului.
Cardul primit de asigurat nu are un pin predefinit.
Până în prezent au fost activate la nivelul judeţului Alba aproximativ 126.800 carduri.
Facem un apel către asiguraţii care au primit cardul să îl utilizeze atunci când beneficiază de un serviciu medical, chiar dacă până la 1 mai nu este obligatoriu.
Cardul nu trebuie să rămână la furnizor. De fiecare dată, asiguratul va valida serviciul şi îşi va lua cardul înapoi.
După data de 1 mai, asiguratul care nu a intrat în posesia cardului din diverse motive, va beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de asigurat eliberată de casa de asigurări în evidenţa căreia se află.

Eliberare card duplicat
Asiguraţii ale căror carduri au fost distruse, pierdute sau ale căror date de identificare s-au schimbat vor depune la CAS o cerere şi vor primi un alt card.

Procedura de emitere a cardurilor duplicat precum şi modul de distribuire vor fi precizate printr-un cadrul legislativ până la sfârşitul lunii martie.

„Sunt situații în care persoanele au primit carduri şi nu aveau corespunzător trecut pe ele ori numele, ori data naşterii. Aceste carduri, la cererea asiguratului care se face la casa de sănătate, se vor retipări fără costuri suplimentare. Mai este o categorie de persoane, care au pierdut cardul sau acesta a fost distrus, aceștia intrând în posesia cardulului contra cost”, a explicat ec. Adela Matei.

Adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate:
Accesul la servicii medicale până la obţinerea noului card va fi realizat în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului.
Asiguraţii care refuză cardul din convingeri religioase  vor avea acces  la servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului.
Asiguratul va depune o cerere la casa de asigurări  în care va expune motivele de refuz.
Adeverinţa va fi valabilă 3 luni.

Activarea cardului de sănătate:
Cardul primit acasă de asigurat prin servicii poştale este inactiv.
Intrat în posesia cardului de sănătate, asiguratul  îl va prezenta la prima vizită la medic, indiferent dacă este medic de familie, specialist sau alt furnizor de servicii medicale, mai puţin furnizori de medicamente şi de dispozitive medicale, unde cardul va fi activat.
Mai exact  cardul naţional ajunge la asigurat cu un pin de transport (000). In momentul în care cardul este introdus prima data în cititor, se va afişa mesajul ca acest card este inactiv şi se va solicita introducerea unui pin personalizat, compus din 4 cifre, la fel ca la cardul bancar.
Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat  personal de către pacient.
Personalizarea pin-ului este obligatorie, astfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem.
Aşadar, personalizarea pin-ului reprezintă activarea cardului naţional şi se realizează la prima vizită la un furnizor de servicii medicale.
Acest pin va fi introdus de către asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.

Ce conţine cardul:
Cardul primit de asigurat nu conţine date medicale, ci doar datele de identificare în sistemul asigurărilor de sănătate.
Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate următoarele informaţii:
Numele şi prenumele asiguratului;
Codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
Numărul  de identificare al cardului naţional de asigurări de sănătate (CID)
Data naşterii
Termenul de valabilitate al cardului (5 ani)
Doar la cererea asiguratului medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale.
gurpa sanguină,

Acordul privind donarea de organe se realizează în baza legislaţiei în vigoare care prevede declaraţia notarială şi înregistrarea ei în registrul donatorilor. Declaraţia de donare de organe, ţesuturi sau celule, ce trebuie întocmită la notar, este gratuită.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Comuna Ocoliș achiziționează un microbuz electric pentru transportul în comun: Valoarea totală a proiectului este de peste 1,2 milioane lei

Bogdan Ilea

Publicat

în

Comuna Ocoliș achiziționează un microbuz electric pentru transportul în comun: Valoarea totală a proiectului este de peste 1,2 milioane lei Comuna Ocoliș în parteneriat cu comuna Sălciua urmează să cumpere un microbuz electric destinat transportului în comun. Acesta urmează să parcurgă curse regulate între cele două comune. „Urmează să achiziționăm un microbuz electric, care va […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea