”Rechinii” din Alba bagă în faliment societățile de transport călători: Cum își racolează „pirații șoselelor” clienții și pe ce traseu acționează

PRO ROMÂNIA - Alegeri parlamentare 2020

Firmele care asigură transportul public de călători în județul Alba, acuza ”rechinii” șoselelor că le fură clienții și, astfel, provoacă mari pagube bugetului de stat și le afectează activitatea.

Este vorba despre așa-zișii transportatori privați care își folosesc autoturismele proprii pentru a transporta oamenii care se deplasează în județ și în afara acestuia. Cele mai ”traficate” trasee sunt cele spre localități din zona Apusenilor, având în vedere naveta săptămânală sau aproape zilnică pe care o fac mulți dintre locuitorii de aici spre și dinspre Alba Iulia.

USR - Alegeri parlamentare 2020

Reprezentanții firmelor de transport au depus plângeri la Poliție, dar susțin că nu s-întâmplat nimic concret. ”Vă solicităm sprijinul în luarea de măsuri specifice și legale pentru stoparea transportului ilegal de persoane deoarece a crescut semnificativ numărul autoturismelor care efectuează transportul ilegal de persoane (rechini) pe rutele județene și interjudețene cu autoturisme și microbuze fără a deșine forme legale de încasare a banilor și nelicențiate”, se precizează într-o plângere depusă de societatea Arieșul SA Câmpeni, la IPJ Alba, în luna februarie 2020.

PMP - Alegeri parlamentare 2020

Reprezentanții firmei susțin că ”rechinii” au ajuns să intre chiar și în incinta autogărilor, unde aduc injurii și amenințări la adresa pesonalului când sunt atenționați să părăsească incinta. De asemenea, unii merg înaintea autobuzelor și iau călătorii din stații. La Câmpeni, stau strategic în parcările unor supermarketuri de lângă șosea sau în zona Poșetei, aflată în apropiere de autogară. La Alba Iulia, ”cartierul general” al acestora este parcarea de la Profi, de pe strada Moților.

”Transportul ilegal de persoane aduce prejudicii atât bugetului de stat prin neplata TVA, a fondurilor de salarii, neplata licențelor și clasificărilor aferente mijloacelor de transport, cât și societății noastre care se află în imposibilitatea acoperirii cheltuielilor pe trasee și cu persoanlul angajat din lipsă de călători. Pe lângă impactul financiar generat de evaziunea fiscală, călătorii sunt supuși riscului fiind transportați cu autovehicule care prezintă nesiguranță în trafic și de șoferi care nu au nuciun fele de aviz medical sau psihologic”, se mai precizează în plângerea societății din Câmpeni, ai cărei reprezentanți afirmă că sunt nevoiți să renunțe la trasee și să concedieze angajați.

Activitatea a devenit o afacere în toată regula, existând persoane care au chiar și 2-3 autoturisme care fac transport ilegal de persoane. Folosesc mașinile prin rotație sau plătesc șoferi care să facă cursele. Pe Facebook, există și grupuri cum ar fi ”Alba Iulia – Câmpeni și retur”, unde se stabilesc locul și ora de plecare și sunt anunțate numărul locurilor disponibile. În grupuri sunt înscriși mulți dintre cei care realizează transportul ilegal.

Societatea din Câmpeni a oferit poliției numerele de înmatriculare a zeci de autoturisme folosite de ”rechinii” șoselelor. O plângere similară a fost transmisă și la IGPR, însoțită de o listă cu societățile de transport care susțin acest demers. În ultimele luni, zece trasee de transport județene și interjudețene, cu plecare din Câmpeni au fost închise, respectiv spre Oradea, Timișoara, Arad Suceava, dar și spre Avram Iancu sau Arieșeni. În perioada următoare este posibilă închiderea și a traseelor Brad – Câmpeni – Cluj-Napoca, Câmpeni – Alba – București și Câmpeni – Cluj-Napoca.

O campanie de identificare a ”piraților” șoselelor s-a derulat la nivel național în iulie – august 2019, după cazul Caracal. Au fost depistate câteva mașini, care au și fost indisponibilizate de către polițiști. Legislația a fost modificată, astfel că pe lângă amenzi, șoferii pot rămâne și fără mașină. La momentul respectiv, ”rechinii” au luat o pauză de circa o lună de zile, dar, după ce Poliția nu a mai realizat controale, au revenit în trafic.

Potrivit IPJ Alba, „legalitatea transportului rutier de persoane este una dintre prioritățile de acțiune ale Serviciului Rutier Alba, sens în care, în mod constant, sunt organizate acțiuni de verificare a modului în care se realizează acest tip de transport.

În perioada 21 septembrie – 1 noiembrie 2020, în cadrul acțiunii „Pirații Rutieri”, au fost verificate 227 de autovehicule și au fost aplicate 53 de sancțiuni contravenționale, dintre care 14 la Legea 38 din 2003, privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.

În cadrul aceleiași acțiuni, au fost reținute 3 certificate de înmatriculare și a fost dispusă imobilizarea a 3 autovehicule, ca urmare a faptului că deținătorii acestora efectuau transport de persoane fără autorizație.

Un alt exemplu este sancțiunea aplicată de polițiștii din Zlatna, ieri, 3 noiembrie, unui bărbat, de 45 de ani, care a fost depistat în timp ce efectua un transport ilegal de persoane, pe DN 74.

Acesta a fost sancționat contravențional, iar, ca măsură complementară, au fost dispuse reținerea certificatului de înmatriculare și imobilizarea autovehiculului.

Acțiunile de combatere a transportului ilegal de persoane vor continua”.

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

2 Comentarii

Calator 4 noiembrie 2020 at 18:51

Dar si aceste firme de transport au redus numar de curse si omu este nevoit sa apeleze la mijloace alternative

apoliticul 4 noiembrie 2020 at 23:06

Nu va mai saturat cu Livio dario al vostru. Licitați diferite destinații după care măriți prețul ca de sunteți singurii pe traseul respectiv.
Oare IGPR și DNA nu au nimic de spus în schimbarea orelor la trenurile de călători în asa fel ca navetiști sa nu poată circula cu ele?
Cine credeți ca e în spatele afacerii?

Comentariile sunt oprite