Rămâi conectat

Actualitate

PROIECT ANPC: Retragerile de numerar de la bănci în România și UE devin gratuite pentru conturile de bază

Publicat

în

ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatrorilor) a realizat 0 ultimă formă a proiectului de lege care se referă la conturile de plăți.  Retragerile de numerar de la bănci în România și UE devin gratuite pentru conturile de bază. Astfel, deschiderea și închiderea unui cont de plăți, precum și retragerea de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, de la ghișeu sau bancomat vor fi gratuite pentru titularii conturilor de bază, adică acele conturi care asigură serviciile folosite de majoritatea utilizatorilor.

Bancomat

Proiectul de lege asigură transpunerea Directivei 92/2014, și ar trebui depus la Parlament, dacă va fi adoptat de Guvern, după ce termenul limită a fost depășit cu mai bine de jumătate de an. ANPC a mai publicat până acum două proiecte de ordonanță, care n-au mai fost adoptate de Executiv. Directiva are ca scop principal să crească accesul populației la serviciile de plată, în condițiile în care doar 6 din 10 români au cont bancar. ANPC propune o serie de gratuități, îndeosebi pentru consumatorii vulnerabili, cu venituri sub salariul minim pe economie.

Elit - Gustul Desăvârșit

Aceștia vor avea gratuitate la deschiderea, închiderea și administrarea conturilor la operațiunile de retragere numerar din țară. Și consumatorii care nu sunt vulnerabili vor beneficia de gratuități la închiderea, deschiderea de conturi și “servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plăți la ghișeu sau la bancomate, în timpul sau în afara programului de lucru al instituției de credit”.

Gratuitatea este valabilă pentru conturile de bază, care oferă cam toate serviciile necesare unui client, de la plăți cu cardul la debitare directă sau transfer de credit în alte conturi. De conturile de bază vor putea beneficia consumatorii care n-au un cont la momentul depunerii solicitării pentru un astfel de cont de bază. Pe de altă parte, proiectul nu prevede vreo interdicție pentru cazurile în care clientul închide un cont la bancă și își deschide ulterior un cont de bază și să beneficieze astfel de gratuitate la retragerile de numerar.

În primul proiect de OUG publicat de ANPC erau prevăzute astfel de gratuități pentru consumatori, iar în proiectul ulterior acestea au dispărut, fiind limitate doar la consumatorii vulnerabili. Totodată, băncile vor putea percepe doar “comisioane rezonabile”, pe care le vor stabili în funcție de veniturile naționale și comisioanele medii pentru serviciile furnizate conturilor de plăți. Algoritmul după care va fi stabilită rezonabilitatea comisioanelor nu este însă descris mai în detaliu.

Băncilor li se interzice să stabilească comisioane peste media comisioanelor din ultimul an, astfel că acestea nu vor putea recupera costurile generate de gratuitatea retragerilor de numerar prin comisioane de administrare mai mari, de pildă. Multe bănci mari, precum BCR și Banca Transilvania, au renunțat deja la comisioanele de retragere numerar de la bancomate, iar alte bănci percep în jur de 0,2% din suma retrasă. Pe de altă parte, reducerea numărului de sucursale, populate din ce în ce mai puțini angajați a dus la majorarea comisioanelor de retragere numerar de la ghișee – în cazul BCR acestea pornesc de la minimum 15 lei.

În cazul retragerilor de numerar din străinătate, comisioanele rămân ridicate, în cazul în care nu se fac de la un bancomat din grupul internațional al băncii respective. Spre exemplu, BCR percepe 1%, minim 15 lei pentru tranzacțiile în afara țării, BT taxează cu 1% + 2,5 lei, iar BRD cere 1,5% + 10 lei, la care se adaugă costurile cu conversia valutară la un curs mai mare decât cel al BNR. Bancherii arătau, recent, că nu există un studiu de impact asociat acestor proiecte ale ANPC, în condițiile în care băncile vor fi obligate să suporte costurile bancarizării populației, chiar dacă o parte din populație a arătat că nu dorește să aibă cont bancar.

Printre noutățile aduse de lege se numără și accesul consumatorilor la comparațiile comisioanelor prin intermediul unui site (sau mai multe) ce va fi înființat fie de către ANPC, fie de către o asociație de protecția consumatorilor. Astfel de servicii sunt deja oferite de site-uri private precum Conso.ro sau FinZoom.ro. Proiectul stipulează că debitorii vor putea muta cu contul de la o bancă la alta, în țară sau în interiorul UE, printr-o procedură rapidă, gratuit sau cu costuri rezonabile.

Băncile nu vor putea nici să refuze deschiderea unui cont curent pentru un cetățean UE, decât în cazul în care se încalcă legea pentru prevenirea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului. Chiar și în acest caz banca trebuie să precizeze clar motivul refuzului și să consilieze consumatorul privind procedura prin care poate depune o plângere împotriva instituției de credit.

Sursa: profit.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Spațiul Privat Virtual de la ANAF se îmbunătățește: La ce va ajuta noua funcționalitate

Publicat

în

Spațiul Privat Virtual de la ANAF se îmbunătățește: La ce va ajuta noua funcționalitate

SPV (Spațiul Privat Virtual), serviciul gratuit de la ANAF, care pune la dispoziția utilizatorilor o serie de activități fiscale și îi scutește pe aceștia de statul la cozi, la ghișeele instituțiilor, se îmbunătățește cu o nouă opțiune pentru cei aproximativ două milioane de cetățeni români care au cont.

Cu ajutorul SPV, românii pot, printre altele, să depună declarații sau cereri, pot solicita documente sau au ocazia de a verifica situația fiscală proprie. Datorită unui proiect de lege proaspăt lansat de Fisc în transparenţă decizională, românii care au conturi în SPV vor beneficia și de funcționalitatea „formular de contact”.

La ce te va ajuta noua funcționalitate, concret

Elit - Gustul Desăvârșit

Cu ajutorul acestei noi opțiuni, pot fi adresate cereri de îndrumare şi asistenţă în domeniul legislaţiei fiscale și în domeniul tehnologiei informaţiei, sesizări, petiţii, reclamaţii, conform documentului consultat de Economica.net.

De notat faptul că pentru multe categorii de contribuabili înscrierea în SPV est încă opțională, dar înregistrarea în SPV a devenit obligatorie, începând cu 1 martie 2022, pentru transmiterea cererilor, înscrisurilor sau a oricăror altor documente către organele fiscale, de către contribuabilii care desfăşoară activităţi economice într-o formă de activitate autorizată.

Obligativitatea se adresează, conform legii, persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică, persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent ca persoane fizice autorizate, întreprinderilor individuale și întreprinderilor familiale.

De reținut că persoanele fizice sau juridice care dețin certificate digitale calificate pot solicita înregistrarea ca utilizatori SPV pe baza acestora.

Ce alte noutăți mai are ANAF, în această perioadă

O altă noutate pe care ANAF o transmite în această perioadă face referire la persoanele care câștigă venituri din activități independente. 25 mai 2022 este termenul limită până la care se poate depune Declarația Unică. Persoanele care nu depun documentul pot fi sancționate cu o amendă ce poate ajunge până la 500 de lei!

Anul acesta, Declarația Unică vine cu modificări importante. De exemplu, și pensionarii trebuie să depună Declarația în anumite condiții.

„Astfel, aceștia nu sunt scutiți de depunerea declarației unice și plata dărilor fiscale pentru veniturile pe care le obțin, pe lângă pensie, din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală (cu excepția celor pentru care impozitul se reține la sursă), cedarea folosinței bunurilor (chirii), din activități agricole, silvicultură și piscicultură pentru care venitul net se stabilește în sistem real, transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare sau venituri din alte surse pentru care există obligația depunerii acestei declarații.

Dacă au obținut astfel de venituri anul trecut, pensionarii trebuie să depună Declarația Unică și să plătească dările aferente până la 25 mai. Potrivit Codului fiscal, impozitul datorat pentru veniturile enumerate mai sus este de 10%”, explică specialiștii EY România.

Sursa: playtech.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Vouchere pentru persoanele vulnerabile: Când vor ajunge cardurile pentru alimente la români

Publicat

în

Vouchere pentru persoanele vulnerabile: Când vor ajunge cardurile pentru alimente la români

În cursul zilei de luni, 23 mai, în briefingul susţinut la finalul şedinţei de Guvern, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a anunţat că marea majoritate a voucherelor pentru persoanele vulnerabile vor fi distribuite către beneficiari în luna iunie, iar ce rămâne în prima parte din iulie.

„Prima tranşă se va derula prin distribuirea acestor vouchere pentru persoanele vulnerabile pe o perioadă cuprinsă între luna iunie şi iulie, dar noi încercăm ca în luna iunie să fie distribuite marea majoritate a acestor vouchere şi ce rămâne în prima parte din luna iulie. Îi asigur pe toţi beneficiarii că îşi vor primi dreptul (până la finalul lunii iulie n.r.), în cel mai rău caz se întâmplă acest lucru. Avem aproape 3 milioane de vouchere de distribuit, iar acest volum este imens, dar aceasta nu ne scuteşte ca să nu ajungă voucherele în timpul pe care îl avem la dispoziţie, respectiv luna iunie şi iulie. Restul care va rămâne la sfârşit de lună iunie, ne mobilizăm, astfel încât în prima parte a lunii iulie toată lumea să aibă aceste vouchere distribuite, dar şi banii”, a precizat Boloş.

El a menţionat că voucherele care se distribuie până în data de 10 iunie se vor încărca în 2-3 zile, conform mecanismului specific de plată a banilor, care presupune deschiderea de credite bugetare şi apoi viramentul pe care îl face unitatea emitentă.

Elit - Gustul Desăvârșit

„Decalajul între data la care e distribuit cardul, să zicem în 10 iunie, încărcăm până în 15 iunie, dar nu aş vrea să avansez termene ci aş vrea să discut încă o dată cu emitenţii de carduri, pentru că munca lor este cea mai grea, aceea de a întocmi ordinele de plată pentru fiecare dintre beneficiarii de pe listă. Dar repet tranşele se vor plăti conform celor stabilite şi anunţate potrivit programului de măsuri economico-sociale”, a mai spus Boloş.

Întrebat despre ceea ce a transmis directorul Poştei Române, respectiv că voucherele vor ajunge la beneficiari abia în luna august, şeful MIPE a răspuns: „Eu nu ştiu ce a declarat directorul Poştei Române, eu ştiu realitatea, şi anume că avem o convenţie încheiată inclusiv cu Poşta Română şi că are acest termen la dispoziţie pe care trebuie să îl respecte, pentru că are o convenţie, termene şi noi îi plătim aceste servicii, deci se va mobiliza astfel încât să îşi respecte convenţia pe care a încheiat-o”.

El a adăugat că Poşta Română nu este în coordonarea MIPE, dar având această convenţie semnată şi un termen asumat, „va trebui să îl respecte”. „Tranşa I este cea mai dificilă, după care tranşele 2 -3 -4 se rezumă doar la a încărca cardurile cu bani, deci va fi mult mai uşor, de aceea fac apel la beneficiarii de vouchere sociale, dacă vor apărea aceste sincope să le sesizeze din timp şi noi încercăm să fim operativi”, a subliniat Marcel Boloş.

Guvernul a aprobat, în şedinţa din 9 mai, măsura referitoare la tichetele sociale care vor fi acordate mai multor categorii de persoane care se află în risc de deprivare materială şi de sărăcie extremă. Aceştia vor beneficia, o dată la două luni, de un voucher social în valoare de 250 de lei.

Sursa: dcbusiness.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

VIDEO| Trei polițiști au devenit eroi pentru un pisoi blocat în motorul unei mașini: Cum s-a sfârșit aventura bietului animal

Publicat

în

VIDEO| Trei polițiști au devenit eroi pentru un pisoi blocat în motorul unei mașini: Cum s-a sfârșit aventura bietului animal

Trei agenți de poliție din cadrul Secției 15 Poliție din București au devenit eroii unui motănel negru, blocat în motorul unei mașini. Aventura pisoiului a avut un final fericit, fiind adoptat de șoferița în mașina căreia se adăpostise.

„În această dimineață, Andrei, Alexandru și Adrian, din cadrul Secției 15 Poliție din București, se aflau în patrulare, când au observat pe mijlocul drumului o mașină oprită cu avariile pornite iar lângă aceasta o femeie. Colegii noștri au oprit lângă ea.

Elit - Gustul Desăvârșit

-Bună dimineața! Aveți nevoie de ajutor?
-Cred că este o pisică blocată la motor. Tocmai ce am plecat cu mașina și se tot aude un mieunat. Sigur e la motor!
-Intrați, vă rugăm, în mașină, dar nu porniți motorul! Luați de volan dreapta. Împingem noi mașina să o scoatem de pe partea carosabilă, apoi ne uităm să vedem ce e.

Colegii noștri au împins mașina într-o zonă sigură și au ridicat capota. Într-adevăr era un pui de pisică. Operațiunea a durat câteva momente, iar după cum se poate vedea în imagini, puiul a fost salvat! Un gest de normalitate, dar care a salvat o viață!” au scris reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne pe Facebook.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare