Rămâi conectat

Opinii - Comentarii

Plata contribuției de 5 milioane de lei la AIDA Transport Local, din nou în dezbaterea CL Alba Iulia

Publicat

în

Proiectul de Hotărâre privind plata contribuției Consiliului Local al municipiului Alba Iulia la AIDA Transport Local va fi pus din nou în dezbatere în ședința din 18 decembrie, după ce în ședința de la sfârșitul lunii trecute a fost respins de consilieri.

Aceștia au considerat că suma solicitată – 5.000.000 de lei, respectiv câte 1.400.000 de lei pe lună pentru perioada septembrie (când s-a efectuat delegarea de gestiune a serviciului de transport local) – decembrie 2012, este prea mare, cu atât mai mult cu cât este vorba despre o contribuție suplimentară, pe lângă cotizația anuală prevăzută în contractul încheiat cu STP Alba Iulia.

De această dată proiectul de hotărâre are atașat și documentul prin care STP justifică solicitarea acestei sume, în care se precizează că aceleași sume lunare au fost alocate din bugetul municipiului și în perioada ianuaria – august 2012, pentru serviciul de transport public, înainte de data începerii prestării transportului în AIDA – Transport local, ca de altfel în tot anul bugetar 2011.

Electrica Furnizare Discount

”Neaprobarea alocării acestor sume în şedinţa CL din data de 28.11.2012 reprezintă refuzul Consiliul Local Alba lulia de a-şi îndeplini obligaţiile asumate prin contract nr. 226/1683/2012 încheiat între AIDA-TL şi STP şi aprobat prin HCL Alba lulia nr. 260/08.08.2012. Vă reamintim că HCL nr. 260/08.08.2012 a fost adoptată tot de către dumneavoastră iar cheltuielile solicitate prin prezenta adresă au fost efectuate de către STP în baza acestei hotărâri”, se precizează în documentul semnat de directorul general al STP, ing. Stelian Nicola.

Acesta spune că începând cu luna octombrie 2012, la doar 3 săptămâni de la implementarea sistemului de transport public local existent în municipiul Alba Iulia la aceleaşi standarde de calitate şi în comunele din arealul AIDA-TL, numărul călătoriilor efectuate prin utilizarea transportului public metropolitan între Alba lulia şi zonele tarifare 2-7 (comunele limitrofe) a crescut cu 43% faţă de lunile ianuarie – septembrie 2012. Acest lucru a fost în beneficiul orașului deoarece călătorii au folosit transportul public în detrimentul autoturismelor persnale și astfel s-au creat locuri de parcare și s-a redus poluarea:

Operatorul de transport consideră că administrația locală avea de achitat pentru serviciul prestat până în luna noiembrie restanțe în valoare de 3.713.896 de lei, respectiv suma de 671.862 de lei aferentă prestației efectuate până la data de  10 septembrie (data începerii efectuării transportului în Zona metropolitană Alba Iulia) și 3.042.033 de lei aferentă contractului începând cu 10 septembrie și precizează în notificarea trimisă trimisă Consiliului Local și Primăriei Alba Iulia în data de 14 noiembrie a.c.: ” Vă rugăm să înţelegeţi că în situaţia dată ne este imposibil să mai asigurăm resursele financiare necesare aprovizionării cu carburant cât şi pentru efectuarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii la autobuzele cu care prestăm acest serviciu public, iar de la data prezentei înţelegem să nu ne mai asumăm răspunderea juridică pentru eventualele accidente sau neîndeplinirea condiţiilor privind siguranţa circulaţiei”.

În aceeași notificare STP atenționează că ”Operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi care îşi desfăşoară activitatea pe baza unui contract de delegare a gestiunii au dreptul să întrerupă prestarea serviciului de transport public local în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către autorităţile administraţiei publice locale, cu obligaţia de a notifica întreruperea prestării serviciului în termenul şi condiţiile prevăzute prin contractul de delegare a gestiunii”.

În ședința din data de 28 noiembrie, primarul Mircea Hava a declarat că în toate marile orașe din europa administrațiile locale susțin financiar societățile de transport iar consilierii locali PDL au fost de acord cu alocarea sumei solicitate de STP. Reprezentanții celorlalte formațiuni politice s-au abținut sau au votat ”împotrivă”, ei mai critici fiind consilierii liberali, în frunte cu Simone Albani, considerând că suma solicitată este foarte mare și că administrația locală ar trebui să acorde numai subvențiile pentru pensionari și alte categorii speciale.

Rămâne de văzut cu ce argumente vor veni de această dată susținătorii proiectului de hotărâre. Vom reveni cu decizia luată de consilierii locali marți, 18 decembrie, după ședința CL Alba Iulia.

PUNCTUL DE VEDERE AL STP ALBA IULIA

În articol se face referire la faptul că „cei mai critici fiind consilierii liberali, în frunte cu Simone Albani …”.

1. În municipiul Bergamo – Italia, gradul de subvenționare al transportului public local este de 64,1%.

Dl. consilier Simone Albani este din Bergamo – Italy. In orașul său natal, de exemplu, veniturile realizate de către operatorul de TPL acopera doar 35,9% din costuri – vezi rândul 2 din Tabel nr. 3, pag. 5 din urmatorul studiul realizat în Lombardia și care tratează și tema din prezentul articol cât și punctul aflat pe ordinea de zi a CL Alba Iulia:

http://www.thredbo-conference-series.org/downloads/thredbo6_papers/thredbo6-theme1-Laniado-Santa-Tagliavini.pdf

Diferența de 64,1% reprezintă subvenție iar modul în care se acordă aceasta în Bergamo este descris la pct. 1.3/pag. 6, iar obligațiile de serviciu public la pct. 3.3/pag. 15. Acestea sunt identice cu cele din România dar în plus, în Italia, pentru transportul local din municipiul reședinta al provinciei acordă subvenții și consiliul județean.

De asemenea, în transportul JUDEȚEAN din Italia gradul de acoperire al costurilor din vânzarea biletelor este cuprins între 28,3 – 46.6% (Tabel nr. 2/pag. 5). Astfel, subvenția acordată de către consiliile județene în regiunea Lombardia este de 204.416.134 EURO/an. Oare cum este posibil posibil ca în Italia să se aloce acestă sumă uriașă pentru transportul județean iar la noi subvenția este 0 (zero)? Au descoperit „strategii” din consiliul județean un „perpetuum mobile de speța I”?

Daca este legală, de ce dl. Simone Albani nu duce cu copy-paste în Italia „rețeta românească” din transportul județean de persoane? (Așa cum face în sens invers cu candidatura orașului Bergamo – capitala culturală europeană în 2019: http://www.comune.bergamo.it/servizi/notizie/notizie_fase02.aspx?ID=10971 ) O fi având legătură cu faptul că gradul de evaziune în transportul județean de la noi este de 50-60% din încasări, peste 300 de angajați cu salariu minim pe economie iar diferența la negru sau diurnă (adică șoferul nu își îndeplinește sarcinile normale de lucru care ar presupune un impozit 62%, ci este în excursie pe traseele județene și primește diurnă – unde impozitul sub 32 lei/zi este zero: 30 lei/zi x 30 zile/luna = 900 lei cu impozit ZERO în loc de 62%, iar pensia suplimentară a angajaților rămane în buzunarul nu știu cui pentru a-și „reglementa” afacerile – legal, bineînțeles!), alte impozite specifice activității de doar 10% din ceea ce ar trebui fiscalizat în realitate și nu numai? Apropos, de ce nu îi întreabă nimeni pe angajații din transportul de persoane din județul Alba – în transportul județean sunt aproximativ 300 iar STP are 158: ce salariu au trecut în cartea de muncă, dacă li se plătește prin virament bancar sau „din poșetă”, dacă au auzit cel puțin că în România orele prestate sâmbăta și duminica se compensează cu zile libere sau cu plata unui spor de cel puțin 75%, că la orele de noapte este obligatorie plata unui spor de 75%, dacă au un loc de parcare prestabilit de angajator sau că acesta este numai domeniul public al administrațiilor locale, dacă își spală autobuzul într-o spălătorie cu autorizație de mediu sau întotdeauna numai cu furtunul iar apele uzate sunt tratate cu costuri suplimentare de către administrația publică (alta decât consiliul județean), că în foaia de parcurs sunt obligați să treacă doar numele traseului fără a menționa ora de plecare (aceasta se menționează doar dacă este cazul, în cazul unui control pe traseu la cursele ulterioare, pentru a nu exista în contabilitate dovada orelor reale lucrate și a numărului de kilometri), etc?

În UE-15 sunt peste 120 de asociații de transport metropolitan, organizate la fel cu cea din Alba Iulia: http://www.emta.com/?lang=en ).

Având în vedere că transportul metropolitan în jurul centrelor urbane polarizatoare se pot dezvolta numai în detrimentul traseelor județene care devin trasee locale, cei care citesc aceste rânduri nu cred că ar fi posibil ca subiectul aflat pe ordinea de zi a CL Alba Iulia ar trebui analizat într-un context mai larg, de exemplu județean?

2. În zona metropolitană Bergamo, în 2012, se realizează integrarea tramvaiului realizat în 2009 într-un sistem de transport public metropolitan:

http://www.lavoro.regione.lombardia.it/cs/Satellite?c=News&childpagename=Regione%2FDetail&cid=1213504740697&p=1213504740697&pagename=RGNWrapper

În martie 2012 s-a luat decizia, urmând ca în 30 de zile să se realizeze programul de transport. S-a hotărât ca într-un termen de 60 zile să se înființeze Zona metropolitană: “l’Agenzia per la gestione del trasporto pubblico locale” (de fapt AIDA-TL a lor). Până la 31.12.2012 toate a.p.l. membre trebuie să dea în custodie infrastructura către Asociația metropolitană. În cadrul procedurilor de licitație, se impune UN SISTEM DE TARIFARE INTEGRAT (ticheting electronic). Obligațiile financiare ale entităților care operează costurile sunt de 5,2 milioane EURO pentru anul 2012 (doar pentru operarea tramvaiului, nu și pentru auobuze care înseamnă alte costuri ce trebuie adăugate la această sumă). Este obligatorie implementarea unui sistem de integrare tarifară (ticheting electronic – la fel ca în AIDA-TL) care este estimat la 1 milion EURO (în Alba Iulia a costat 230.000 EURO, la Timișoara 8 milioane EURO iar la București 4 milioane de EURO).

Concluzii:

– în Bergamo se înființează un sistem integrat (în AIDA-TL a lor), aceasta fiind consecința dorinței cetățenilor:  “per il territorio bergamasco e che i cittadini hanno dichiarato di apprezzare

– în Alba Iulia în 2012 este realizat, funcționează iar cetățenii sunt multumiți (se poate verifica).

Întrebare:

Dacă în orașul natal lucrurile se întâmplă la fel ca în orașul de adopție, și asta fără ca dl. consilier Simone Albani să aibă vreo contribuție, atunci domnia sa de ce insistă ca noi în Alba Iulia să nu evoluăm?

3. Gradul de subventțonare a transportului public local în Italia este de 68-70%

Vezi ultima rubrică din Tabel nr. 5/pag. 21 din „Local Public Transport in Italy: The Long and Tortuous Way of a Tentative Reform”:

http://www.ciriec.ulg.ac.be/fr/telechargements/WORKING_PAPERS/WP08-08.pdf

Acest grad de subvenționare se realizează în condițiile în care prețul unui bilet este de 1-1,2 EURO (vezi Tabel nr. 11/pag. 41).

La pag. 24 sunt prezentate cele 4 (PATRU!!!) surse principale de SUBVENȚIONARE a transportului de persoane din Italia:

a) granturi naționale – la fel sunt alocate fonduri în toate tarile UE-15 cu un plus pentru Germania unde aceste granturi de la guvernul federal sunt deosebit de mari, transportul public fiind declarat o prioritate dar și o mândrie națională.

În România nu există astfel de fonduri deoarece transportul de persoane este fiscalizat „cu portițe”, această activitate fiind „organizată” ca un perpetuum mobile de speța I (este pe locul 4 în topul evaziunii fiscale, după: alcool, tutun și legume-fructe). Aici își au originea atacurile la piața de profil din România cu oferte de transport cu „subvenție zero și tarif mai mic decât actualul risipitor de bani publici – operatorul care primește subvenții”. Un singur leu primit sub formă de grant sau subvenții din fonduri publice de către un operator evazionist aruncă în aer tot pseudoplanul de afaceri. Cu autoritate contractantă cu tot! Și acesta este unul din motivele pentru care se refuză de către unele autorități contractante impunerea unei redevențe procentuale: orice venituri subtilizate de către operatorul de transport ar produce un prejudiciu în redevența datorată. Tichetingul electronic este de asemenea spaima evazioniștilor din transportul de persoane: orice validare a titlurilor de călătorie (bilete sau abonamente) lasă un log-on pe un server, astfel că veniturile reale (nu cât dorește să fiscalizeze operatorul) pot fi oricând cuantificate de către o autoritate de control. La fel și prejudiciul.

b) fonduri regionale (din acciza pe carburant, etc)

c) fonduri municipale sau ale provinciilor

d) venituri din vânzarea de bilete și abonamente


4. În 2012, gradul de subvenționare al transportului public local din Franța este de 80%:

http://www.mobilicites.com/fr_salon-financement-des-transports-publics—faut-il-augmenter-le-prix-des-tickets-ou-le-versement-transport—-video-_93_1900.html

sau

<<„80% du coût du transport est financé par le versement transport et les contributions publiques”, rappelle Michel Bleitrach, président de l’Union des transports publics (UTP) qui a publié récemment une position officiellle sur le versement transport dans laquelle l’organisation professionnelle plaide non pas pour une augmentation du VT, mais pour la création d’un VT interstitiel.>> (Data: 07.06.2012).

 

5. Suma solicitată CL Alba Iulia de către STP (4.065.000 lei) este stabilită în mod legal și reprezintă contravaloarea compensației (subvenției) pentru serviciile prestate în municipiul Alba Iulia pentru 4 luni: septembrie-decembrie 2012.

a) Cuantumul sumelor lunare solicitate sunt aceleași cu sumele alocate de către consiliul local în lunile ianuarie – august 2012. Din data de 10.09.2012, CL Alba Iulia nu mai are contract direct cu operatorul de transport, acesta mandatând AIDA-TL să execute în numele și pe seama sa activitatea de transport public local în cadrul zonei metropolitane Alba Iulia.

b) Cuantumul sumelor solicitate sunt aceleași cu sumele lunare alocate din bugetul local anul trecut, în 2011.

c) Alocarea acestor sume sub forma „contribuției pentru acoperirea cheltuielilor necesare pentru prestarea serviciului de transport public local și pentru întreținerea infrastructurii tehnico-edilitare aferente” în AIDA-TL, este în conformitate cu prevederile Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice și a pct. 6.6 – Capitolul 6 – Finanțarea activităților asociațiilor intercomunitare de utilități publice. Venituri și cheltuieli – din Ghidul Ministerului Administrației și Internelor privind constituirea, înregistrarea, organizarea și managementul Asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice – 2009.

La pag. nr. 27 din:

http://www.mai.gov.ro/Documente/Utile/GHID.pdf

d) sumele solicitate de STP nu reprezintă cheltuiala pentru niște servicii nesolicitate, ci cele la care ne-am angajat prin contract nr. 226/1683/2012. CL Alba Iulia, în aceeași componență cu cea care trebuie să aprobe acum resursele necesare derulării acestuia, a aprobat acest contract prin HCL nr. 260/08.08.2012 și care nu determină o cheltuială mai mare pentru bugetul local față de anii trecuți. Adică dacă nu s-ar fi trecut la transportul metropolitan (ce presupune transformarea unor trasee județene în trasee locale, cu interesele aferente) nu ar fi fost această dezbatere (nu ar fi fost necesară această hotărâre de consiliu local).

Cei care citesc aceste rânduri consideră că este normal ca cineva să se angajeze față de dvs. printr-un contract și la momentul plății, nu să întoarcă capul într-o parte și să fluiere ștrengărește, ci să vă trimită pur și simplu la plimbare? Dar dacă este vorba de un serviciu public destinat să deservească o comunitate de 90.000 locuitori – AIDA TL? Același lucru s-a întâmplat după același scenariu și cu serviciul de iluminat public?

În România sunt 3.592 operatori de transport persoane. Dintre aceștia, un număr de 37 operatori din municipiile reședință de județ sunt organizați în Uniunea Română de Transport Public (STP Alba Iulia este membru fondator – anul 1990) și primesc subvenții de la bugetele locale. Aceștia, deși reprezintă sub 1% din totalul operatorilor de transport persoane din țară plătesc peste 90% din totalul impozitelor plătite în acest sector de activitate la nivel național. Această anomalie credeți că ar putea avea legătură cu subiectele aflate în dezbaterea CL Alba Iulia? O fi ajuns ea la cunoștința  acelorași persoane (dezinteresate, bineînțeles!) care se opun prin diferite mijloace (mai nou – pe facebook) dezvoltării unui serviciu public după aceleași principii ca în orice municipiu reședință de județ sau din celelalte țări membre UE?

În județul Alba, STP plătește peste 75% din total impozite aferente transportului de persoane deși contribuțiile noastre ar trebui să reprezinte maxim 40-45% la nivel județean. Cum este posibil ca persoanele cu funcții publice să nu vadă aceste lucruri?

 Stelian Nicola

Director General STP SA Alba Iulia

Publicitate

Opinii - Comentarii

Sărbătoare mare pentru creştini, pe 6 august. SCHIMBAREA la FAŢĂ a Domnului Isus Hristos

Publicat

în

Sărbătoare mare pentru creştini, pe 6 august. SCHIMBAREA la FAŢĂ a Domnului Isus Hristos

Schimbarea la Față a Domnului este prăznuită pe 6 august. Această sărbătoare amintește de minunea petrecută pe muntele Tabor, unde Hristos își descoperă dumnezeirea Sa prin natura umană pe care a asumat-o. Evanghelistul Matei spune „Și a strălucit fața Lui ca soarele, iar veșmintele Lui s-au făcut albe ca lumina” (Matei 17, 2), în vreme ce evanghelistul Marcu spune că veșmintele Lui s-au făcut albe ca zăpada (Marcu 9,3).

Sărbătoarea Shimbării la Față a Domnului datează de la începutul sec. al IV-lea, când Sfânta Împărăteasa Elena zidește o biserică pe Muntele Tabor. Această sărbătoare începe să fie menționată în documente din prima jumătate a secolului al V lea. În Apus, sărbătoarea Schimbării la Față s-a generalizat mai târziu, prin hotărârea luată de papa Calist III ca mulțumire pentru biruința creștinilor asupra turcilor la Belgrad, în anul 1456.

Citește și: Mesaje de Sfânta Maria. Ce felicitări, urări și SMS-uri le poți trimite persoanelor care își serbează onomastica

Există obiceiul ca în această zi să se facă pomenire generală a celor trecuți la cele veșnice (Biserica Rusă). În unele zone, de sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului se aduc la biserică struguri, care se împart credincioșilor. Citește și: Mesaje de Sfânta Marie

Electrica Furnizare Discount

Icoana Schimbării la Față a Domnului

În centrul reprezentării este Hristos, înveșmântat în alb. Este înconjurat de un fond închis la culoare, așa-numita mandorla, prezentă și în icoana Învierii. La picioarele Sale, sunt căzuți cu fețele la pământ ucenicii Petru, Iacob și Ioan, iar de-o parte și de alta sunt prezenți Moise și Ilie.

Interesant este că în această icoană a Schimbării la Față, lumina care iradiază din Hristos și-L înconjoară nu este luminoasă, ci întunecată. Întunericul din centru face trimitere la ființa lui Dumnezeu, care rămâne necunoscută omului. Lumina în care S-a descoperit Hristos nu a fost ființa lui Dumnezeu, ci o energie care izvorăște din această ființă. Ortodoxia face o diferență clară între har și natura divină. Dacă harul, ca energie necreată poate fi împărtășit omului, natura divină rămâne incomunicabilă și incognoscibilă.

Citește și: MESAJE de SFANTUL IOAN. Urări, sms-uri şi felicitări de „La mulţi ani” de Sf Ion

Datorită acestei distincții între ființă și energiile necreate, se poate afirma posibilitatea unei uniri directe între om și Dumnezeu. Deși unit cu Dumnezeu, omul rămâne om, el nu este asimilat sau anihilat, ci între el și Dumnezeu există neîncetat o relație personală de tipul „eu – Tu”, de la persoană la persoană. Așa este Dumnezeul nostru, după cum afirmă Kallistos Ware, necunoscut în ființa Sa și totuși cunoscut prin lucrarile Sale, dincolo și deasupra a tot ceea ce gândim, și totuși mai apropiat de noi decât însăși inima noastră.

Sfântul Maxim Mărturisitorul vede în prezența lui Moise și a lui Ilie pe Tabor, o exprimare a faptului că la îndumnezeire se poate ajunge atât pe calea căsătoriei, simbolizată de Moise care a fost căsătorit, cât și pe calea necăsătoriei, arătată prin Ilie.

Sfinții Părinți spun că Moise si Ilie au fost prezenti la Schimbarea la Fata de pe Tabor, pentru a li se indeplini dorinta de a vedea fata lui Dumnezeu. Sa nu uitam ca in viata lor pamanteasca nu au reusit sa vada fata lui Dumnezeu, Moise a vazut doar spatele lui Dumnezeu pe Muntele Sinai, iar Ilie s-a retras intr-o pestera atunci cand Dumnezeu a trecut in adiere de vant. Ei nu reusisera sa vada fata lui Dumnezeu pentru ca Dumnezeu nu Se intrupase.

Prezenta lui Moise si Ilie alaturi de Hristos are si menirea de a ne descoperi ca Hristos este o persoana distincta si nu o reintrupare a lui Moise sau a lui Ilie cum credeau multi din vremea aceea.

Schimbarea la Fata a Domnului a avut loc cu putin timp inainte de rastignirea Sa. Hristos nu Se mai arata intr-un mod chenotic ucenicilor, Se arata fara nici un val, ca sa-i intareasca pe ucenici atunci cand Il vor vedea rastignit.

Citește și: Nume derivate care se sărbătoresc de Sfânta Maria

Sfintii Parinti au randuit ca aceasta sarbatoare sa aiba loc in august, ultima luna din anul bisericesc, ca sa cunoastem ca intru aceasta slava va veni sa judece intregul neam omenesc.

Icoana Schimbarii la Fata – prima icoana pe care trebuie sa o faca un iconar

Potrivit Traditiei, prima icoana pe care trebuie sa o realizeze un iconograf este icoana Schimbarii la Fata. Zugravul cere prin aceasta realizare ca Hristos sa straluceasca in inima lui, lumina Slavei Sale negraite, descoperita Apostolilor pe Tabor. Avand datoria de a vesti prin imagine tainele lui Hristos, el trebuie sa se asemene Apostolilor care au trait minunea Schimbarii la Fata. Intr-un manuscris din Muntele Athos, i se cerea zugravului sa se roage cu lacrimi ca Dumnezeu sa-i patrunda in suflet si sa mearga la preot ca acesta sa se roage pentru el si sa-i citeasca troparul Schimbarii la Fata.

Schimbarea la Fata – dezlegare la peste

Desi ne aflam in postul Adormirii Maicii Domnului, Biserica a randuit ca pe 6 august, de sarbatoarea Schimbarii la Fata a Domnului, sa se faca dezlegare la peste pentru bucuria praznicului.

Sursa: crestinortodox.ro

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

Schimbarea la Față – obiceiuri, traditii și superstiții. De ce e bine să priveşti CERUL în ziua de OBREJENIE şi ce înseamnă dacă vezi BERZE

Publicat

în

Schimbarea la Față a Domnului – obiceiuri, traditii și superstiții. De ce e bine să priveşti CERUL în ziua de OBREJENIE şi ce înseamnă dacă vezi BERZE

Sărbătoarea Schimbării la Faţă a Domnului este numită în popor şi Obrejenia (denumire ce provine din cuvântul slavon Obrejenie) şi semnifică o schimbare, o transformare. Totodată, sărbătoarea mai are şi denumirea de Pobrejenia sau Probojeni, cuvânt tot de provenienţă slavonă (provenind de la verbul popular „a probazi)”şi are sensul de a certa pe cineva.

Citește și: Când are loc Schimbarea la Față a Domnului

În schimb, în limba greacă, denumirea sărbătorii Schimbării la Faţă a Domnului este Metamorphosis, cu înţelesul de Transfigurare. Doar Sfântul Antim Ivireanul este singurul care atribuie acestei sărbători o denumire deosebit de  sugestivă: Dumnezeiasca Înfrumuseţare a lui Hristos.

Această sărbătoare este prăznuită pe data de 6(19) august și este privită și ca începutul toamnei, această zi fiind socotită zi de hotar pentru vară. Din această zi vremea începe să se schimbe și să se răcească. Schimbarea la Față mai este numită în popor și Obrejenia, OBREJENIEPobrojenia sau Probojeni. Denumirea Obrejenie vine din slavonă, “obrejenie” semnificând transformare, schimbare. Denumirea de Probojanii vine tot din slavonă, de la verbul popular „a probazi”, semnificând a ocărî sau a certa. Dacă denumirea în limba greacă a sărbătorii Schimbării la Față a Domnului este Metamorphosis (Transfigurarea), iar în limba slavonă Preobrajenie, Sfântul Antim Ivireanul o numeste sugestiv Dumnezeiasca Înfrumusețare a lui Hristos.

Electrica Furnizare Discount

Citește și: Mesaje de Sfânta Maria • Urări de ”la mulți ani” de Sfânta Marie • SMS şi felicitări de ziua numelui

Obiceiuri, datini, tradiții și superstiții legate de Schimbarea la Față

În satele românești încă se mai pătrează viu spiritul acestei sărbători. De ea sunt legate o serie întreagă de obiceiuri, datini, tradiții și superstiții.

Acest praznic este unul foarte important, este una dintre acele zile când cerurile se deschid, iar cei aleși de Dumnezeu pot vedea Porțile Raiului. Cei care nu țin această sărbătoare vor fi uscați și gălbejiți ca florile care de acum încep să se veștejească. Cine spală haine în această zi va fi năpădit de păduchi și ploșniț. Femeile însărcinate, dacă vor ține această zi, vor avea o naștere ușoară, iar copiii ce îi vor naște vor fi sănătoși. Fetele nu-i bine să se spele în această zi pentru că nu le mai crește părul, așa cum nu mai crește iarba. Despre oamenii care nu-și văd umbra capului la răsăritul soarelui, în dimineața zilei, se spune că vor muri până la sfârșitul anului.

Biserica a rânduit ca de sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului, să se facă dezlegare la pește pentru bucuria praznicului.

În această zi nu este bine să te cerți cu nimeni și nici să fii certat de către cineva, că așa vei fi tot anul, până la următoarele Probajenii. Oamenii care se roagă în această zi să scape de o patimă (beție, tutun, preacurvie, etc.), sigur va fi vindecat.

În această perioadă se sfințesc grădinile, boabele de grâu pentru semănat, recoltele. Credincioșii duc la biserică prinoase din roadele pe care le au. Acestea vor fi binecuvântate de preot și împărțite celor sărmani. De asemenea, viii nu trebuie să-i uite nici pe cei trecuți în neființă și să facă pomană în amintirea și pentru sufletul acestora.

Citește și: Nume derivate care se sărbătoresc de Sfânta Maria

Din 6 (19)august, toamna începe să-și intre treptat, treptat în drepturi. De acum înainte, iarba nu mai crește, păsările se pregătesc să plece spre țările calde, insectele se pregătesc să intre în pământ. Frunzele copacilor încep să ruginească. Dacă în Ziua Schimbării la Față vremea este însorită și plăcută, toamna va fi una roditoare și îmbelșugată. În schimb, dacă plouă toamna va fi una mohorâtă. În popor se spune că dacă în postul Adormirii Maicii Domnului plouă mult, iarna care va veni va fi una plina de ninsori.

Este bine ca până la această dată țăranii să termine de cosit și de adunat fânul. De acum încolo iarba și florile doar îmbătrânesc, diminuând calitatea furajului. Acum se culeg și ultimele plante de leac. În această zi se poate începe și gustatul boabelor de struguri. Deși încă nu sunt coapte și ți se sterpezește gura de la ele, tradiția le atribuie un rol vindecător și se spune că sunt buni de leac pentru cei care au intestinele sensibile.

O veche superstiție spune că nu e bine să te mai scalzi în apele repezi de munte, că apele se răcesc, iar cerbii vin să le spurce și crește riscul îmbolnăvirilor. “De la Probăjenii înainte, nu-i slobod să te mai scalzi în râu. O coborât cerbul de la munte, s-o pișat în apă și-o răcit apa. Atâta-i tăt.” (Memoria Ethnologica – colecția Parasca Fat)

Tot de acum este bine ca să nu se mai doarmă afară. “Numa` atâta-i vara, vară/ Până-i patu` mândrii-afară/ Dacă mândra patu-și mută/ Poți să știi, vara-i trecută.” (Memoria Ethnologica – colectia Parasca Fat).

Citește și: Mesaje de Sfânta Maria. Ce felicitări, urări și SMS-uri le poți trimite persoanelor care își serbează onomastica

Tot în acestă zi, tradiţia populară aminteşte că este bine să evităm călătoriile, chiar şi pe distanţe scurte, pentru că există riscul să rătăcim drumul spre casă . În acest caz, putem să ne întoarcem doar în anul viitor, odată cu venirea berzelor.

Tot în acestă zi, tradiţia populară aminteşte că este bine să evităm călătoriile, chiar şi pe distanţe scurte, pentru că există riscul să rătăcim drumul spre casă . În acest caz, putem să ne întoarcem doar în anul viitor, odată cu venirea berzelor.

Cine are o suferinţă trupească sau sufletească este bine să urmărească zborul berzelor; aşa cum pleacă berzele, tot aşa va pleca şi suferinţa sa.

Rândunelele se pregătesc de plecare, odată cu berzele, care le ajută să traverseze oceanul în siguranţă, purtându-le în spate.

Tot în acestă zi, tradiţia populară aminteşte că este bine să evităm călătoriile, chiar şi pe distanţe scurte, pentru că există riscul să rătăcim drumul spre casă . În acest caz, putem să ne întoarcem doar în anul viitor, odată cu venirea berzelor.

Praznicul Schimbarea la Față a Mântuitorului nostru Iisus Hristos este prin excelență sărbătoarea îndumnezeirii firii omenești și a participării trupului nostru trecător la bunătățile veșnice care sunt mai presus de fire.

Sursa: romaniatv.net

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

ADMITERE LICEU 2021: A DOUA etapă de repartizare computerizată. CALENDARUL admiterii

Publicat

în

ADMITERE LICEU 2021: A DOUA etapă a repartizărilor computerizate. Când are loc etapa a doua de repartixare. CALENDARUL admiterii

Calendarul admiterii la liceu pentru anul școlar 2021 – 2022 a fost stabilit. Potrivit Ordinului publicat în Monitorul Oficial, repartizarea computerizata a absolvenților clasei a VIII-a în învățământul liceal de stat urmând să se facă în doua etape. A doua etapă de repartizare computerizată are loc în 6 august 2021.

Citește și: ADMITERE LICEU 2021: A doua etapă de repartizari, în data de 6 august. LOCURILE rămase la liceele din Alba

Conform documentului, absolvenții clasei a VIII-a din serii anterioare, care au participat la procesul de admitere în anii precedenți și au fost înmatriculați într-o unitate de învățământ, în învățământul liceal sau profesional, care s-au retras, au întrerupt studiile sau au fost declarați repetenți ori doresc să se transfere de la învățământul profesional la cel liceal sau, în cadrul aceluiași tip de învățământ, de la o filiera/un domeniu de pregătire/specializare/calificare profesionala la alta/altul nu participa la procesul de admitere în învățământul liceal de stat pentru anul scolar 2021 – 2022.

Absolvenții clasei a VIII-a din serii anterioare, care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului scolar 2021 – 2022 și care au participat la concursul de admitere în anii precedenți, dar nu au fost înmatriculați într-o unitate de învățământ, pot participa la admiterea în învățământul liceal de stat pentru anul scolar 2021 – 2022.

Electrica Furnizare Discount

Citește și: Structura ANULUI ȘCOLAR 2021-2022. Când începe școala și când au elevii vacanță

Ședințele/acțiunile de instruire cu părinții și elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere și a planului de școlarizare, dar și cele pentru completarea opțiunilor în fisele de înscriere pot fi realizate în unitatea de învățământ și prin mijloace electronice de comunicare (telefon, email, videoconferință online).

Repartizarea computerizata a absolvenților clasei a VIII-a în învățământul liceal de stat se face în doua etape. A doua etapă de repartizare computerizată are loc în 6 august 2021.

În etapele procesului de admitere, care presupun comunicarea de rezultate, datele personale ale candidaților – nume, inițială tatălui, prenume – vor fi publicate în forma anonimizata.

Media de admitere pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu se calculează că medie ponderata intre media generala la Evaluarea Națională, care are o pondere de 80%, și media generala de absolvire a claselor V – VIII, care are o pondere de 20% în calculul mediei de admitere.

Principalele repere ale admiterii în învățământul liceal în 2021 sunt:

29 iulie – înscrierea candidaților pentru probele de aptitudini sau la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, inclusiv a candidaților pe locurile speciale pentru rromi și a candidaților pentru locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă

30 iulie 2021 desfășurarea/echivalarea probelor de aptitudini sau a probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

2 august 2021 afișarea rezultatelor la probele de aptitudini și la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și rezolvarea eventualelor contestații

29 iulie – 5 august 2021 Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către candidații care au fost repartizați computerizat în prima etapă de admitere, dar care nu și-au depus dosarele de înscriere în termen și de către candidații care nu au participat sau au participat la repartizarea computerizată în prima etapă de admitere, dar, din diferite motive, nu au fost repartizați computerizat

29 iulie – 4 august 2021 Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către candidații care solicită înscrierea pe locurile speciale pentru rromi, respectiv pe locurile distinct alocate pentru candidații cu CES în unitățile de învățământ de masă și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, la unitatea de învățământ

4 – 5 august 2021 Completarea opțiunilor în fișa de înscriere de către candidații care au fost respinși la liceele/clasele care au organizat probe de aptitudini Completarea opțiunilor în fișa de înscriere de către candidații care au susținut probe de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau de limbă maternă

29 iulie – 5 august 2021 Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere

29 iulie – 5 august 2021 Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată

5 august 2021 Transmiterea noilor baze de date la centrul de admitere județean/al municipiului București și la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată

6 august 2021 Repartizarea computerizată în învățământul liceal de stat a candidaților din a doua etapă a admiterii

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare