Peste 2.500 de elevi din Alba susțin, luni, evaluarea națională la limba română; modele de subiecte
Evaluarea Națională pentru clasa a II-a începe luni, 18 mai, în județul Alba fiind înscriși 2.564 de elevi dintre care 64 vor susține și proba la limba maternă, potrivit inspectorului școlar general adjunct, Narcisa Bucureștean.
Părinții vor afla astfel care este nivelul copiilor la limba română și maternă, atât scris cât și citit, precum și la matematică.
Specialiştii din Ministerul Educaţiei atrag atenţia că testele nu vizează „ceea ce se predă la clasă”, pentru că nu urmăresc reproducerea unor conţinuturi, ci evaluează deprinderi şi competențe pe care curriculumul trebuie să le formeze copiilor. Rezultatele nu se trec în catalog, sunt comunicate fiecărui părinte şi stau la baza planurilor individualizate de învăţare pe care învăţătorii trebuie să le construiască pentru elevii la care descoperă anumite probleme.
Evaluările de la final de clasa a II-a sunt organizate pentru al doilea an la nivel naţional, însă este primul an în care la testare intră copii care au făcut clasa pregătitoare şi au avut curriculum nou la clasele I şi a II-a.
MODELE DE SUBIECTE:
Școli cu predare în limba germană maternă, modele pentru elevii de clasa a II-a
Școli cu predare în limba maghiară maternă, modele pentru elevii de clasa a II-a
Model scris-citit limba maghiară
Şcoli cu predare în limba română, modele pentru elevii de clasa a II-a
Care sunt obiectivele şi regulile evaluărilor de la finalul clasei a II-a
Legea Educaţiei prevede că fiecare scoală organizează pentru elevii de clasa a II-a evaluarea competentelor fundamentale: scris-citit şi matematică. Rezultatele sunt folosite de învăţătoare în elaborarea unor planuri individualizate de învăţare pentru copii. Atât rezultatele obţinute de elevi, cât şi planurile individualizate realizate de învăţători pentru fiecare copil trebuie să le fie comunicate părinţilor.
Subiectele sunt concepute de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, din subordinea Ministerului Educaţiei, iar durata în care elevii de clasa a II-a trebuie să rezolve testele este de 30 de minute.
Evaluarea se desfăşoară în timpul orelor, în clasă în care învaţă elevii şi respectând aşezarea obişnuită a elevilor în bănci; cel care le împarte copiilor testele este chiar învăţătorul de la clasă, asistat de un alt profesor – care nu preda la acea clasă.
Înainte de începerea evaluării, învăţătoarea le spune copiilor care sunt regulile testării, după care le împarte foile cu subiectele. Fiecare elev trebuie să îşi scrie pe test numele, prenumele şi şcoala la care învaţă. Învăţătoarele nu au voie să le spună copiilor cum să rezolve subiectele şi au obligaţia să asigure respectarea ordinii şi a liniştii în clasă.
La încheierea celor 30 de minute de evaluare, învăţătoarea ia testele de la elevi şi le preda preşedintelui comisiei. Testele elevilor sunt evaluate şi notate apoi de către profesori din acea şcoală; fiecare test este evaluat de către două cadre didactice, dintre care unul este învăţătorul de la clasă.
Profesorii termina corectarea testelor în cel mult 7 zile de la data susţinerii ultimului test de la clasa a II-a, se arată în cadrul metodologiei.
Rezultatele obţinute de fiecare elev la evaluarea de la finalul clasei a II-a nu se afişează, nu se comunica public şi nu se trec în catalog. Învăţătoarea trebuie să îi spună fiecărui părinte rezultatul copilului, care este confidenţial, şi să elaboreze planuri individualizate de învăţare, „acolo unde aceasta se impune”, care să remedieze problemele descoperite.
Metodologia mai prevede că, după finalizarea Evaluării Naţionale de la clasa a II-a 2015, inspectoratele şcolare trebuie să comunice public rezultatele obţinute la nivel judeţean, precum şi măsurile educaţionale propuse pentru ameliorarea rezultatelor.
Amintim că anul trecut Ministerul Educaţiei nu a anunţat public niciun rezultat la nivel judeţean sau naţional al evaluărilor naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, iar în urmă cu puţin timp a publicat pe site-ul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare un raport al testărilor, în care a folosit însă condurile din teste – ceea ce face aproape imposibilă înţelegerea rezultatelor.
În cadrul unui Ghid pentru evaluările de la clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a, realizat în 2013 de Mişcarea Populară sub formă de broşuri de informare pentru părinţi, aceştia puteau afla ca evaluarea nu este nici examen, nici concurs. Scopul evaluării de la clasa a II-a este dublu:
– să ştie, atât părinţii, cât şi învăţătoarea, în ce măsură copilul şi-a însuşit elementele de bază specifice vârstei: scris, citit, socotit;
– să se poată corecta eventualele dificultăţi ale copilului pe parcursul celor doi ani care mai rămân la dispoziţia învăţătoarei (clasa a III-a şi a IV-a).
„Evaluarea se va însera firesc în programul copiilor şi este constructiv că părinţii să nu inducă teamă copilului pe această temă. Milioane de copii din Uniunea Europeană dau acest tip de testări de mulţi ani”, potrivit informaţiilor din cadrul broşurii. Tot de aici, părinţii aflau că este Exclus să se realizeze ierarhii în funcţie de rezultatele copiilor, iar reorganizarea claselor este de asemenea exclusă. „Segregarea copiilor în funcţie de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea învăţătoarei şi a directorului şi ar trebui sancţionata exemplar. Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens”, prevedea documentul.
În județul Alba, la clasa a IV-a sunt așteptați 3.126 elevi dintre care 144 susțin și proba la limba maternă; la clasa a VI-a sunt așteptați 3.011 elevi dintre care 98 vor susține și proba la limba maternă.
Conform calendarului, aceste evaluări se vor desfăşura în perioada 18 mai – 3 iunie, după cum urmează:
– clasa a II-a (Limba română: 18 mai – scris şi 19 mai – citit; Limba română pentru minorităţile naţionale -scris/citit: 19 mai; Matematică: 20 mai; Limba maternă: 21 mai – scris şi 22 mai – citit)
– clasa a IV-a (26 mai: Limba română; 27 mai: Matematică; 28 mai – Limba maternă)
– clasa a VI-a (2 iunie: Limbă şi comunicare; 3 iunie: Matematică şi ştiinţe).
Subiectele vor avea un nivel mediu de dificultate şi sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare. Vor fi formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu. Pentru clasa a IV-a, testele vor avea un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale administrate elevilor în vârstă de 10-12 ani.
La clasa a II-a, responsabilitatea administrării testelor aparţine administratorului de test – învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă. La clasele a IV-a şi a VI-a administratorul de test va fi un cadru didactic diferit de cel care predă în mod obişnuit. Pe toată durata administrării testelor, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu predă la clasa respectivă şi care are rolul de a susţine procesul de administrare a instrumentelor de evaluare.
Sălile în care se susţine EN-2015 sunt, de regulă, sălile în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod curent. Acestea vor fi adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi. Durata alocată rezolvării subiectelor este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la EN II, de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV şi de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI.
Testele vor fi evaluate în cadrul unităţilor de învăţământ de cadrele didactice care predau în respectivele şcoli. În cazul în care numărul de cadre didactice dintr-o unitate de învăţământ este insuficient, preşedintele Comisiei de organizare şi de administrare a EN-2015 din respectiva unitate de învăţământ solicită comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti nominalizarea unor cadre didactice din alte şcoli. Înainte de începerea procesului de evaluare, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru evaluatori.
Fiecare test este evaluat de către două cadre didactice, pentru fiecare disciplină în parte, pe baza Caietului cadrului didactic. Baremele de evaluare, precum şi alte informaţii referitoare la evaluare, sunt cuprinse în Caietul cadrului didactic. Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului şi a precizărilor din Caietul cadrului didactic.
Rezultatele obţinute la EN-2015 nu se înregistrează în catalogul clasei şi sunt valorificate la nivelul unităţii de învăţământ prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, consemnarea în portofoliul educaţional al elevului, respectiv informarea părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
23-25 decembrie 2024 | COD GALBEN și COD PORTOCALIU de ninsori, viscol și vânt puternic în Alba și alte zone din țară, până în dimineața de Crăciun
23-25 decembrie 2024 | COD GALBEN și COD PORTOCALIU de ninsori, viscol și vânt puternic în Alba și alte zone din țară, până în dimineața de Crăciun Administrația Națională de Meteorologie a emis luni, 23 decembrie 2024, noi avertizări cod galben și portocaliu de vreme severă. Până miercuri dimineață vor fi ninsori, ploi și vânt […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
MESAJE de CRACIUN 2024. URARI şi FELICITARI de Sărbători pe care le puteţi trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Povestea sau legenda lui Moș Crăciun
-
Ştirea zileiacum 2 zile
Renii lui Moș Crăciun. Povestea renilor. Care sunt numele lor și cum îi ajută aceștia pe Moșul
-
Opinii - Comentariiacum 9 ore
MESAJE de Mos CRACIUN 2024 hazlii. Idei de SMS-uri, URĂRI şi FELICITĂRI amuzante pe care le puteți trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE SMS de CRĂCIUN 2024 în limba ENGLEZĂ. Idei de URĂRI şi Felicitări în română şi engleză !
-
Curier Județeanacum 4 zile
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana