Oana Badea: ”Ministerul însuși invită la colectarea sumelor informale prin documentele sale oficiale”

„…acum avem şi puterea politică, şi dorinţa de a pune capăt. Vreau să terminaţi codurile de etică, …”, a declarat imperativ premierul Ponta în cadrul ultimei ședințe de Guvern.

Consiliului National de Etică pentru învățământul preuniversitar, primele alegeri, precum și declanșarea procedurilor de redactare a Codului de etică s-au realizat la Alba-Iulia în 13-14 februarie 2012.

ELIT

O explicație pentru faptul că procedura nu a fost încă finalizată de niciunul dintre miniștrii lui Ponta este mai oportună decât  încordarea mușchilor guvernamentali. Cu atât mai mult cu cât acest nereușit exercițiu de forță se exersează față de o categorie profesională  ce păstrează suficienți oameni de vocație și bun simț ce aplică zilnic în activitatea lor normele unui cod etic. Or aceștia trebuie apărați și încurajați.

Ce să se facă adevărații profesioniști din învățământul preuniversitar în fața inepțiilor când vine vorba chiar despre esența muncii lor?

Semnalez pe această cale faptul că, ministerul însuși invită la colectarea sumelor informale prin documentele sale oficiale. Un exemplu concret este fișa de evaluare anuală a cadrului didactic. Dascălii riscă să piardă puncte serioase la evaluarea anuală cu afectarea calificativului anual dacă nu obțin finanțare pentru:

2.1.e. Aplicarea metodelor contemporane activ-participative.-2p

2.1.f. Realizarea unor lecţii din perspectiva transdisciplinară.-1p

2.2.a. Utilizarea în cadrul fiecărei ore de curs a manualului şcolar.-1p

2.2.b. Utilizarea în cadrul orelor de curs a materialelor auxiliare existente în dotarea cabinetelor/bibliotecii şcolare/manualul profesorului.1p

2.2.c. Realizarea şi utilizarea unor mijloace didactice, originale, specifice disciplinei.1p

2.2.d. Utilizarea mijloacelor TIC în cadrul orelor de curs.1p

2.3.b. Feed-back-ul primit de la elevi şi părinţi prin aplicarea unor fişe/chestionare.-1p

2.3.c. Valorizarea activităţilor prin realizarea unor portofolii/expoziţii/exemple de bună practică.-1p

3.3.a. Folosirea unor fişe de lucru/chestionare.-1p

Atâta timp cat ministerul nu a dotat fiecare clasă cu un computer, cât metodele activ participative presupun întâi de toate bază materială adecvată și funcțională (dar inexistentă în majoritatea școlilor), cât simpla xeroxarea a fișelor/ chestionarelor se face contra cost și dacă nu le faci pe toate acestea calificativul anual are de suferit, orice om de bună credință înțelege că dascălii  se află între ciocan și nicovală.

Dacă mai adăugăm faptul că pentru respectarea deontologiei profesionale în aceeași fișă de evaluare se acordă maxim 1p din cele 100 necesare  calificativului anual, credem că nu mai rămâne nimic de spus.

5.5.a. Atitudini morale şi civice conforme cu statutul de cadru didactic.-0,5

5.5.b. Promovarea deontologiei profesionale şi a respectul faţă de ceilalţi.-0,5

Pentru a nu fi acuzați de oportunism reamintesc opiniei publice faptul că Ordinul de Ministru        nr. 5.550 / 06.10.2011 reglementa foarte precis procedura de redactare a Codului de Etică pentru preuniversitar, mai mult chiar stabilea cu exactitate termene și responsabilități, toate respectate până la Guvernele Ponta.

Astfel, ordinul în cauză preciza:

Art. 15

(1)Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti sunt obligate ca, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, să emită deciziile de numire a membrilor comisiilor de etică.

(2)Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, sub coordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, vor întreprinde măsurile necesare organizării primei întruniri anuale a Consiliului naţional de etică.

Art. 16

Consiliul naţional de etică are obligaţia ca, în termen de 60 de zile de la data primei întâlniri anuale, să elaboreze codul de etică şi să îl înainteze spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

Codul etic poate produce efectele așteptate doar dacă în paralel se renunță la subfinanțarea cronică a sistemului de educație precum și la politizarea managementului din învățământ. Domnule, Ponta, acum aveți  puterea politică. Rămâne să vedem cum stați cu dorinţa.

Oana BADEA, vicepreședinte PDL Alba
Departamentul pentru Politici în Educaţie, Cercetare, Cultură, Culte, Minorităţi şi Sport

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Te-ar putea interesa și:

Klaus Iohannis, MESAJ de Anul Nou 2021:”Reîntoarcerea la normalitate este tot mai aproape!”

Klaus Iohannis, MESAJ de Anul Nou 2021:”Reîntoarcerea la normalitate este tot mai aproape!” Președintele Klaus Iohannis a transmis un mesaj… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Părerea ta contează: Vicepreședintele Comisiei pentru Educație și Cultură din Parlamentul European, Victor Negrescu, vă invită să vă spuneți opinia despre viitorul educației

Europarlamentarul de Alba, Victor Negrescu, invită persoanele interesate de îmbunătățirea sistemului educațional să răspundă la mai multe întrebări, în cadrul… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Comunicat de presă Beniamin Todosiu, deputat USR-PLUS: În 2020 am declanșat revoluția bunei Guvernări. În 2021 continuăm să construim o Românie dreaptă, modernă și dezvoltată

Beniamin Todosiu, deputat USR-PLUS: În 2020 am declanșat revoluția bunei Guvernări. În 2021 continuăm să construim o Românie dreaptă, modernă… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Victor Negrescu a solicitat Casei Istoriei Europene să includă în expozițiile sale autori și creatori români

În calitate de vicepreședinte al Comisiei pentru Cultură și Educație din Parlamentul European, eurodeputatul Victor Negrescu a transmis o solicitare… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Marcel Ciolacu, MESAJ de Anul Nou: ”Au vrut să subjuge România în 2020. Nu i-ați lăsat. Românii sunt adevărații eroi ai acestui an!”

Marcel Ciolacu, MESAJ de Anul Nou: ”Au vrut să subjuge România în 2020. Nu i-ați lăsat. Românii sunt adevărații eroi… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro