Majorarea pensiilor – incompatibilă cu menținerea deficitului bugetar în limita a 3% din PIB prevăzută în Tratat

Majorarea pensiilor – incompatibilă cu menținerea deficitului bugetar în limita a 3% din PIB prevăzută în Tratat

Comisia Europeană arată în raportul care conţine constatările misiunii de supraveghere consolidată desfăşurată în România în 25 septembrie 2019, că noua Lege a pensiilor reprezintă un risc semnificativ la adresa deficitului public în 2020 şi în anii următori în condiţiile în care aceasta conţine majorări semnificative ale punctului de pensie în intervalul 2019-2021.

„Participanţii misiunii au subliniat că este neclar cum noua alege a pensiilor (în special majorarea pensiilor cu 40%) poate fi pusă în aplicare fără modificarea calendarului de implementare. Potrivit Consiliului Fiscal şi Băncii Naţionale a României, implementarea Legii pensiilor în calendarul prevăzut în lege nu este compatibilă cu menţinerea deficitului bugetar în limita a 3% din PIB prevăzută în Tratat”, se arată în raportul Comisiei.

Raportul publicat miercuri cuprinde constatările misiunii de supraveghere consolidată desfăşurată în România în 25 septembrie 2019. Misiunea a fost efectuată în temeiul articolului 11 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1466/97. Echipa misiunii s-a întâlnit cu secretarii de stat din Ministerul de Finanţe, Daniela Pescaru şi Tiberiu Valentin Mavrodin, cu preşedintele ANAF, Mirela Călugăreanu, cu guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), Mugur Isărescu, şi cu şeful Consiliului Fiscal al României, Daniel Dăianu.

Conform documentului CE, autorităţile române nu intenţionează să ia măsuri ca răspuns la recomandarea Consiliului din luna iunie 2019 privind corectarea abaterii semnificative de la traiectoria de ajustare în direcţia obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO).

În luna iunie a acestui an, Consiliul a recomandat României să ia măsurile necesare pentru a se asigura că rata de creştere nominală a cheltuielilor publice primare nete nu depăşeşte 4,5% în 2019 şi 5,1% în 2020, ceea ce corespunde unei ajustări structurale anuale de 1% din PIB în 2019 şi 0,7% în 2020.

„Reprezentanţii Ministerului de Finanţe au explicat că Guvernul României nu intenţionează să realizeze o ajustare structurală în 2019 sau 2020”, se arată însă în raportul publicat miercuri.

Potrivit sursei citate, autorităţile române au aprobat plafonul de cheltuieli pentru bugetul pe 2020 şi de asemenea au oferit misiunii Comisiei estimări pe termen mediu. „Ţintele de deficit bugetar sunt 2,92% din PIB în 2020, 2,99% din PIB în 2021, 2,74% din PIB în 2022 şi 2,40% din PIB în 2023. Reprezentanţii Ministerului de Finanţe nu au oferit şi ţintele de deficit structural dar au explicat că ţintele de deficit bugetar sugerează că procesul de ajustare structurală va începe abia în 2022”, se precizează în raportul Comisiei.

În opinia Executivului comunitar există riscul ratării ţintei de deficit bugetar pe 2019. În perioada ianuarie-august 2019 deficitul public pe cash a fost cu 0,6 puncte procentuale mai mare decât în perioada similară a anului trecut. „Potrivit Consiliului Fiscal, există riscuri semnificative de depăşire a ţintei de deficit pe 2019 şi chiar a nivelului de referinţă de 3% din PIB inclusă în Tratat. Acest lucru se datorează supraestimării veniturilor şi subestimării cheltuielilor. Consiliul Fiscal estimează că, dacă nu vor fi adoptate măsuri suplimentare, deficitul bugetar ar putea să se situeze între 3,4% şi 3,7% din PIB în 2019”, se arată în raportul Comisiei.

România face obiectul unor proceduri aplicabile abaterilor semnificative începând cu primăvara anului 2017, fiind, de altfel, primul stat membru care a făcut obiectul unei proceduri aplicabile abaterilor semnificative (PAS).

Miercuri, Comisia Europeană a stabilit că România nu a luat nicio măsură eficace ca răspuns la Recomandarea Consiliului din iunie 2019 şi a propus, în context, adoptarea de către Consiliu a unei decizii privind lipsa luării unor măsuri eficace şi o recomandare revizuită pentru a lua măsuri în 2020 în vederea corectării abaterii semnificative de la traiectoria de ajustare în direcţia obiectivului bugetar pe termen mediu. Conform recomandării revizuite, România trebuie să ia măsurile necesare pentru a se asigura că rata de creştere nominală a cheltuielilor publice primare nete nu depăşeşte 4,4% în 2020, ceea ce corespunde unei ajustări structurale anuale de 1% din PIB în 2020.

sursa: bugetul.ro

Facebook Twitter Google+ YouTube 

2 Comentarii

apoliticul 21 noiembrie 2019 at 8:04

Deci nu scad pensiile ci doar nu se mai maresc…
Smecherie cu surub marca PDL voosit in PNL.

Molnar Attila 22 noiembrie 2019 at 9:26

Dca este problema in buget,de ce nu se rezolva legal, ca diferenta intre pensia minima si cea mare(speciala_FURCISAG) sa nu fie 1/100.1/150 ci mai echitabil, dupa contributia fiecaruia la casa de pensii.Si alt nedreptatii, cu privilegii uriase, salar urias, fara eeficieta.Daca as tine UE, la anumite restrictii de ce nu se agita, la atata nedreptte in tara noarta de 30 ani???????????Pai noi daca (cine va trai)ne aliniem la EURO, 0% din pensionari vor muri de foame, lipsa de medicamente, frig etc.In Grecia, Italia se plang pensionarii pentru o pensie de 1000 euor, la noi 0% dintre pensionari nu au mai mult ca 200-450 euro.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Cum ajungi la 1000 euro minim in 2024???????????????????????????????GROZNIC SA FI BAATRAN, SARAC PENSIONAR IN DEMOCRATIA CAPITALISTA.

Comentariile sunt oprite

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Mai mult...