Ştirea zilei
Magistrații Curții de Apel Alba Iulia nu își desfășoară activitatea în condiții optime din cauza spațiului. CJ și Prefectura vor fi nevoite să elibereze clădirea
Procurorii și judecătorii Curții de Apel Alba Iulia nu își desfășoară activitatea în condiții optime din cauza spațiului și a amenajării acestuia, iar Instituția Prefectului și a Consiliului Județean, care funcționează în aceeași clădire, vor fi nevoite să elibereze spațiile. Imobilul aparține Ministerului Justiției.
În sinteza raportului de bilanț a Curții de Apel Alba Iulia pe anul 2017 se arată că după mutarea Consiliului Județean și a Prefecturii din acest imobil, activitățile cu publicul se vor desfășura cel mai probabil la parter, unde accesul este mult mai facil și ar exista condiţii corespunzătoare atât pentru judecători şi personalul instanţei, dar și pentru justiţiabili şi ceilalţi participanţi la actul de justiţie.
”Practic, în prezent, Curtea de Apel Alba Iulia dispune de următoarele spaţii: etajul II al clădirii integral; la etajul I, 4 birouri şi o cameră de consiliu; la parter, 5 birouri, o sală de judecată şi un spaţiu pentru arhivă; la subsol, 4 încăperi amenajate pentru arhive şi 2 încăperi pentru arestaţi. În mod evident, sediul actual nu asigură condiţii optime pentru desfăşurarea activităţii, nici din perspectiva alocării spaţiului, dar nici din cea a stării şi amenajărilor acestuia. Beneficiind de doar 4 săli de judecată în condiţiile în care activitatea este organizată în 4 secţii, iar în materie penală cauzele urgente sunt repartizate în fiecare zi, spaţiul alocat este insuficient în raport de volumul de activitate şi de numărul de completuri de judecată constituite, care ajung să fie planificate în aceeaşi zi în 2-3 timpi, consecinţa fiind cea a finalizării şedinţelor de judecată cu mult peste programul zilnic obişnuit şi generarea unor nemulţumiri atât în rândul justiţiabililor şi avocaţilor, dar în egală măsură în rândul personalului instanţei”, se arată în raport.
Întrebată, luni, în cadrul unei conferințe de presă, când se vor muta cele două instituții, președintele Curții de Apel Alba Iulia, judecător Alexandra Paștiu, nu a putut spune cu exactitate, însă din informațiile sale CJ Alba va finaliza lucrările la noul lor sediu într-un an. Cu reprezentanții Prefecturii Alba nu s-a discutat în ultima perioadă după ce inițial au invocat lipsa banilor pentru mutarea în alt sediu.
Cei care vin la Curtea de Apel Alba Iulia beneficiază parţial de spaţii de aşteptare moderne, iar sălile de şedinţă, deşi doar 4 la număr, din care una este foarte mică în suprafaţă de aproximativ 45 mp, sunt dotate cu echipamente de înregistrare a dezbaterilor, cu echipamentele necesare audierii în condiţii de siguranţă a martorilor cu identitate protejată şi a investigatorilor sub acoperire pentru materia penală sau necesare efectuării audierilor prin videoconferinţe, la solicitarea altor state, potrivit raportului de bilanț.
În cursul anului 2018, pentru desfăşurarea în condiţii optime a activităţii instanţei, s-au previzionat şi iniţiat demersurile pentru următoarele lucrări necesare a se executa la clădirea Curţii de Apel Alba Iulia:
- Dotarea cu un ascensor pentru persoane şi pentru transportul dosarelor, corespunzător desfăşurării activităţii instanţei la diferite niveluri ale clădirii, costul estimativ fiind de 190.000 lei.
- Dotarea cu un elevator pentru persoane cu handicap, conform art. 62 din „Legea 448/2006 privind protecţia şi promovarea persoanelor cu handicap” şi procesul verbal de control nr. 176/01.11.2017 a Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Alba. Cost estimativ 18.000 lei.
- Reparaţie la şarpanta din lemn a clădirii Curţii de Apel Alba Iulia pe zona săli de şedinţe 213, conform proiect 411/2016, valoare estimata 150.000 lei
- Reparaţii finisaje la faţada clădirii de pe accesul principal şi la streaşina clădirii de pe faţadele clădirii Curţii de Apel Alba Iulia. În conformitate cu art. 3, litera b) aceste lucrări se vor realiza cu autorizaţie de construire, eliberată pe baza unui proiect elaborat de către un proiectant atestat pe monumente.
Ştirea zilei
Nereguli depistate de Curtea de Conturi în mai multe UAT-uri din Alba: Drepturi salariale nelegale, decontări nejustificate sau lucrări supraevaluate
Nereguli depistate de Curtea de Conturi în mai multe UAT-uri din Alba: Drepturi salariale nelegale, decontări nejustificate sau lucrări supraevaluate
Din rapoartele Camerei de Conturi Alba realizate în urma misiunilor de audit derulate în cursul anului 2022 au rezultat mai multe nereguli și abateri la mai multe unităţi administrative-teritoriale din Alba.
Cele mai semnificative abateri care au generat prejudicii au fost identificate în zona cheltuielilor de personal, a cheltuielilor de capital și a cheltuielilor cu bunuri și prestări de servicii, fiind determinate, în principal, de nerespectarea prevederilor legale privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor, precum și de utilizarea necorespunzătoare a fondurilor bugetare.
În cazul celor 24 de misiuni de audit realizate de Camera de Conturi Alba în anul 2022, la nivelul unităților administrativ-teritoriale incluse în programul anual de activitate, evaluarea abaterilor constatate se prezintă, astfel:
Total abateri constatate în sumă de 7.033 mii lei, din care:
– Total prejudicii – în sumă de 2.176 mii lei, din care recuperate operativ – 874 mii lei;
– Total venituri suplimentare – în sumă de 252 mii lei, din care încasate operativ – 26
mii lei;
– Total abateri financiar-contabile – în sumă de 4.605 mii lei.
Au fost identificate abateri privind nerespectarea prevederilor legale ce reglementează stabilirea drepturilor salariale ale personalului din cadrul entităților auditate, în valoare totală de 9 mii lei, din care s-a recuperat operativ suma de 6 mii lei, de natura:
– drepturi salariale, indemnizații achitate delegatului sătesc, care au fost acordate pentru ședințe la care acesta nu a participat, abatere identificată în cazul: U.A.T.C. Poșaga.
– drepturi salariale (indemnizație participare la concurs) acordate și achitate peste nivelul prevăzut de actele normative în vigoare, respectiv peste nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar, abatere identificată în cazul: U.A.T.C. Șpring;
– drepturi salariale, spor pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile, în cazul persoanelor care ocupă funcții de demnitate publică, în condițiile în care entitatea auditată nu a mai derulat asemenea proiecte în perioada respectivă, abatere identificată în cazul: U.A.T.C. Lopadea Nouă.
Abateri privind efectuarea şi decontarea nejustificată din bugetul local a unor cheltuieli în valoare totală de 829 mii lei, din care s-a recuperat operativ suma de 2 mii lei care nu au legătură cu activitatea desfăşurată de entităţile verificate, privind:
– plata unor servicii de colectare şi transport deşeuri menajere, prestate de operatorul de salubritate în interesul altor persoane beneficiare de pe raza comunei, fără ca entitatea verificată să ia măsura recuperării contravalorii acestor cheltuieli, abatere identificată la U.A.T.C: Bistra, Gârbova, Lupşa, Mirăslău, Săliştea şi Spring.
– plata nejustificată din bugetul local al U.A.T.C. Bistra a unor daune compensatorii, penalităţi de întârziere, cheltuieli de executare şi onorariu executor judecătoresc, rezultate din nepunerea în executare a unor sentinţe judecătoreşti irevocabile, fără ca entitatea verificată să dispună măsuri de recuperare a acestor sume de la persoanele responsabile pentru nepunerea în aplicare a acestor sentinţe.
– plata nejustificată din bugetul local al U.A.T.C. Rimetea a unor amenzi, penalităţi de întârziere pentru achitarea cu întârziere a unor facturi de prestări servicii, despăgubiri, dobândă legală penalizatoare, precum şi a unor cheltuieli de judecată, fără ca entitatea verificată să dispună măsuri de recuperare a acestor sume de la persoanele responsabile.
– decontarea nejustificată a contravalorii pieselor de schimb şi a serviciilor de reparaţii auto, ca urmare a unui accident pe drumul public, constatat de către organele de poliţie, fără ca entitatea verificată să ia măsura recuperării acestor cheltuieli de la persoanele responsabile, abatere identificată la U.A.T.C. Poiana Vadului;
– păgubirea bugetului entităţii auditate, prin neacordarea unei atenţii deosebite asupra integrităţii bunurilor patrimoniu, cu un număr de 4 obiecte de inventar (1 laptop şi 3 tablete), care nu au fost identificate faptic la inspecţia pe teren şi fără ca ordonatorul de credite să dispună măsuri pentru recuperarea contravalorii acestor bunuri de la persoanele responsabile, abatere identificată la Şcoala Gimnazială Ohaba – ordonator terţiar de credite subordonat U.A.T.C. Ohaba;
Aspecte deficitare privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor materiale, în valoare totală de 353 mii lei, din care s-a recuperat operativ, suma de 196 mii lei, respectiv:
– acceptarea la plată şi decontarea unor servicii supraveghere şi cercetare arheologică, peste nivelul prevăzut în contractul încheiat cu prestatorul de servicii, abatere identificată la Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia – ordonator terţiar de credite subordonat U.A.T.J. Alba.
– acceptarea la plată şi decontarea unor situaţii de lucrări supradimensionate, nereale, majorate nejustificat cu valoarea unor lucrări neexecutate, situaţie identificată în urma inspecţiilor efectuate de persoanele desemnate de entitatea verificată împreună cu echipa de audit, abatere identificată în următoarele cazuri: la Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Alba Iulia – ordonator terţiar de credite subordonat U.A.T.M. Alba Iulia; la U.A.T.M. Blaj, la U.A.T.C. Poiana Vadului.
– acceptarea la plată şi trecerea direct pe cheltuieli a unor consumuri de carburant pentru utilajul – buldoexcavator din dotarea entităţii, în condiţiile în care consumurile de combustibil nu sunt justificate cu documente legal întocmite, abatere identificată la U.A.T.C. Poiana Vadului.
– acceptarea la plată şi decontarea unor servicii care în fapt nu au fost prestate (eutanasiere câini şi incinerare), abatere identificată la U.A.T.M. Sebeş şi la U.A.T.C. Lunca Mureşului.
– acceptarea la plată şi decontarea unor cheltuielile cu naveta cadrelor didactice, peste nivelul prevăzut de lege, abatere identificată la Şcoala Gimnazială Ohaba – ordonator terţiar de credite subordonat U.A.T.C. Ohaba.
Aspecte deficitare privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor de investiţii, în sumă totală de 985 mii lei, din care s-a recuperat operativ, suma de 670 mii lei, referitoare la:
– acceptarea la plată şi decontarea unor situaţii de lucrări supradimensionate, nereale, majorate nejustificat cu valoarea unor lucrări neexecutate, situaţii identificate în urma inspecţiilor efectuate de persoanele desemnate de entitatea verificată împreună cu echipele de audit, în sumă de 233 mii lei, din care s-a recuperat suma de 185 mii lei, abateri identificate la: Liceul Teologic Greco-Catolic „Sfântul Vasile cel Mare’’ Blaj -ordonator terţiar de credite subordonat U.A.T.M. Blaj, U.A.T.M. Blaj, U.A.T.M. Sebeş, U.A.T.O. Câmpeni, U.A.T.C. Bistra, U.A.T.C. Cergău, U.A.T.C. Lunca Mureşului, U.A.T.C. Lupşa, U.A.T.C. Mirăslău, U.A.T.C. Poşaga, U.A.T.C. Sălciua şi U.A.T.C. Vadu Moţilor.
– acceptarea la plată şi decontarea unor situaţii de lucrări supradimensionate, nereale, care fie conţin articole de cheltuieli la care s-a renunţat, fie lucrări care sunt în afara devizului ofertă, anexă la contractul de lucrări, în sumă de 126 mii lei, din care s-a recuperat suma de 25 mii lei, abatere identificată la U.A.T.M. Sebeş şi la U.A.T.C. Poiana Vadului.
– acceptarea la plată şi decontarea efectivă a unor situaţii de lucrări supraevaluate, prin: actualizarea profitului, a unei părţi din manoperă, sau a restului de executat, după caz, contrar prevederilor legale în domeniu, precum şi situaţii de lucrări supraevaluate, care conţin articole de cheltuieli a căror preţuri unitare sunt peste nivelul celor prevăzute în propunerea financiară, anexă la contractele de lucrări încheiate, în sumă de 516 mii lei, din care s-a recuperat suma de 350 mii lei, abateri identificate în cazul: U.A.T.J. Alba, U.A.T.M. Blaj, U.A.T.C. Cergău, U.A.T.C. Crăciunelu de Jos, U.A.T.C. Doştat, U.A.T.C. Lunca Mureşului, U.A.T.C. Mirăslău, U.A.T.C. Poiana Vadului, U.A.T.C. Poşaga, U.A.T.C. Şpring, U.A.T.C. Valea Lungă şi U.A.T.C. Vadu Moţilor.
– acordarea unui avans în sumă de 96 mii lei către executantul lucrărilor unui obiectiv de investiţii, fără ca entitatea verificată să urmărească justificarea acestuia la finele anului 2021, la care s-au calculat accesorii în sumă de 14 mii lei. Abaterea a fost remediată operativ, prin recuperarea integrală a prejudiciului stabilit, precum şi a accesoriilor, abatere identificată la U.A.T.C Vadu Moţilor.
Aspecte deficitare privind obligaţiile şi creanţele statului şi ale U.A.T., în valoare totală de 3 mii lei, din care s-a virat operativ la buget suma de 3 mii lei, reprezentând: taxe de participare la licitaţie, sume recuperate şi nevirate bugetului local (ajutor încălzire acordat nelegal), precum şi sume încasate în anii precedenţi fără a exista debit (suprasolviri), a căror vechime a depăşit termenul legal până la care contribuabilii aveau dreptul să solicite restituirea sau compensarea acestor sume, abatere identificată la U.A.T.C. Gârbova.
Aspecte deficitare privind activitatea de concesionare sau închiriere a bunurilor din domeniul public şi privat a unităţilor administrativ-teritoriale, în sumă totală de 34 mii lei, din care s-a virat operativ la buget local suma de 20 mii lei.
S-au reţinut, în acest context, următoarele aspecte:
– nu s-a stabilit la nivelul real, nu s-a înregistrat şi nu s-a urmărit spre încasare, veniturile din închirieri şi concesiuni cuvenite bugetelor locale în baza contractelor de închiriere/concesiune a bunurilor din domeniul public sau privat al U.A.T., încheiate de către autorităţile publice locale cu terţe persoane, abatere identificată în cazul: U.A.T.C. Doştat;
– nu s-a stabilit, nu s-a înregistrat şi nu s-a urmărit spre încasare penalităţile de întârziere, cuvenite bugetului local pentru neîncasarea la data scadentă a chiriei, în cazul a unui număr de 9 contracte de contracte de închiriere (pajişti/păşuni) din domeniul public al comunei, abatere identificată la U.A.T.C. Spring;
– nu s-a stabilit, nu s-a înregistrat şi nu s-a urmărit spre încasare penalităţile de întârziere, cuvenite bugetului local pentru neîncasarea la data scadentă a chiriei/redevenţei, datorate în cazul a două persoane juridice care au ieşit din insolvenţă, abatere identificată la U.A.T.M. Alba Iulia;
– nu s-a stabilit, nu s-a înregistrat şi nu s-a urmărit spre încasare, redevenţa datorată de operatorul economic care exploatează bunuri proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale pentru furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice, abatere identificată la U.A.T.C. Sălciua.
Cauzele care au determinat producerea abaterilor constatate, sunt determinate de: necunoaşterea în totalitate a legislaţiei ce reglementează închirierea/concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a U.A.T., de către conducerea entităţilor şi de către personalul cu atribuţii în domeniu; neimplicarea ordonatorului principal de credite în stabilirea persoanelor cu atribuţii clare pe linia stabilirii şi urmăririi contractelor ce au ca şi obiect închirieri şi concesiuni de bunuri proprietatea publică sau privată a U.A.T., precum şi ineficienţa sistemului de control intern managerial.
Ştirea zilei
VIDEO| CRIMA care a îngrozit Alba: Tăcere „de mormânt” în cazul bărbatului care i-a curmat viața propriului fiu de UN an, iar apoi s-a sinucis
VIDEO| CRIMA care a îngrozit Alba: Tăcere „de mormânt” în cazul bărbatului care i-a luat viața fiului de UN an, iar apoi s-a sinucis
Cercetările continuă privind cazul șocant de la Alba Iulia, unde un tânăr de 27 de ani s-a sinucis după ce și-a ucis propriul copil în vârstă de doar un an.
Întrebarea care stă pe buzele tuturor este ”De ce nu a intervenit poliția mai repede?”, asemănând cazul de la Alba Iulia cu cel de la Caracal, unde polițiștii au așteptat ore întregi înainte de a acționa. Din punctul de vedere al autorităților locale, intervenția s-a desfășurat în normele legii.
Când mama micuțului a sunat la numărul de urgență 112, în jurul orei 01:15, femeia nu ar fi spus cu exactitate faptul că viața copilului său se află în pericol iminent, polițiștii intervenind abia după aproximativ 3 ore. Surse ale ziarulunirea.ro spun că femeia ar fi primit o serie de mesaje de la tatăl copilului, din care aceasta a dedus că ceva rău urmează să se întâmple copilului.
Surse din cadrul IPJ Alba susțin faptul că la momentul în care echipajele au ajuns la locul crimei, nu exista nicio certitudine cum că bărbatul s-ar afla măcar în apartamentul indicat de mama copilului, unde cei doi au locuit împreună în chirie.
”Nu știm, nu răspundem”
Reprezentanții serviciului de Ambulanță Alba nu au putut furniza informații noi despre caz, întrucât ”presa știe mai multe decât ei”.
”Serviciul de Ambulanță a fost solicitat de către echipajul de poliție prezent la fața locului și s-a deplasat un echipaj cu un medic. Din păcate, la momentul ajungerii ambulanței, nu s-a mai putut face nimic, declarându-se astfel decesul”, a declarat Străjan Simona, director medical, Serviciul de Ambulanță Alba.
”Un băiat liniștit, dar în suferință”
Vecinii bărbatului susțin că acesta tot timpul a fost o fire mai timidă. Câțiva dintre ei spun că l-au mai zărit pe acesta în cartier, plimbându-se cu cel mic. În ultima vreme, totuși, acesta nu a mai fost văzut împreună cu copilul.
”Era liniștit, retras, nu era foarte comunicativ. Cred că era un om care suferea. Nu a dat absolut nimic de bănuit. Nu am crezut că ar putea fi în stare de așa ceva. Cred că despărțirea de mama celui mic a avut un mare impact asupra sa și asta l-a împins spre gestul necugetat pe care l-a făcut. Îmi pare extrem de rău de îngerașul acela de copil.”, a delcarat o doamnă, vecină cu bărbatul de 27 de ani.
Ştirea zilei
Un nou capitol în epopeea Transalpinei de Apuseni: Contestația pentru un contract de 23 de MILIOANE de euro, RESPINSĂ de CNSC
Un nou capitol în epopeea Transalpinei de Apuseni: Contestația pentru un contract de 23 de MILIOANE de euro, RESPINSĂ de CNSC
Contestația unuia dintre cei patru participanți la procedura de achiziție publică referitor la continuarea lucrărilor pe lotul II al DJ 107I, cunoscut ca și Transalpina de Apuseni, a fost respinsă de către CNSC.
Decizia CNSC a fost anunțată de vicepreședintele CJ Alba, Marius Hațegan. ”Lotul 2 are constructor și vom semna în cel mai scurt timp contractul de execuție a lucrărilor”, a transmis reprezentantul instituției.
Lotul 2 al DJ 107 I are 36,5 km, pornind din Ponor, trecând prin Mogoș și Bucium, până la intersecția cu DN 74. Comisia de licitația a desemnat drept câștigător firma Elis Pavaje SRL Petrești, care execută lucrărilor și pe lotul 1, între Aiud și Ponor. Contestația a fost formulată de asocierea Far Foundation SRL – Drumserv – Nomis 2003 SRL. CJ Alba poate semna contractual, chiar dacă reprzentanții asocierii decid să conteste în justiție decizia CNSC.
Elis Pavaje a avut o ofertă de 116,1 milioane de lei (circa 23 de milioane de euro), față de valoarea estimată de 122,3 mlioane de lei, fără TVA. Stadiul fizic de realizare a investiției pe lotul 2 este de 27%. În total, drumul județean are aproape 80 de kilometric, fiind împărțit în două loturi.
Consiliul Județean Alba a decis, anul trecut, să rezilieze contractele inițiale ca urmare a incapacității fostului antreprenor de a finaliza investiția după ce Societatea de Construcții Napoca SA Cluj-Napoca a intrat în insolvență și nu a mai reușit să ofere o garanţie de bună execuţie, în cuantum de 10% din valoarea contractului. Societatea din Cluj-Napoca a deschis două procese în justiție, prin care contestă deciziile CJ Alba privind rezilierea celor două contracte.
Execuţia lucrărilor pentru restul rămas de executat pentru lucrările de modernizare a drumului judeţean DJ1071, constă în: refacerea structurii rutiere, modernizarea și consolidarea ei; asigurarea scurgerii apelor prin execuţia de şanţuri de pamant, şanţuri betonate, rigole ranforsate, rigole carosabile, podeţe tubulare, separatoare de hiodrocarburi pentru epurarea apelor pluviale; lucrări de consolidare a terasamentelor prin execuţia de ziduri de sprijin, consolidarea si execuţia de poduri noi; asigurarea siguranţei circulaţiei (indicatoare, marcaje, parapeti metalici,etc.); lucrări de amenajare a terenului. Proiectul este finanțat din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional.
Firma Elis Pavaje a preluat contractul și pe lotul 1, între Aiud și Ponor, pe o distanță de circa 40 de kilometri. Acest sector va fi finalizat până la sfârșitul anului 2023.
-
Opinii - Comentariiacum 15 ore
27 martie 1918, UNIREA Basarabiei cu România
-
Actualitateacum 8 ore
Cum îţi dai seama dacă produsele cumpărate conţin insecte. Ce trebuie să scrie pe etichetă
-
Ştirea zileiacum o oră
DEFINITIVAT 2023: Modele de SUBIECTE și BAREME pe discipline, publicate de Ministerul Educației
-
Actualitateacum 10 ore
Avocat, în cazul copilului ucis de către tată: Polițiștii nu aveau nevoie de acordul proprietarului pentru a forța intrarea în apartament
-
Ştirea zileiacum 24 de ore
Când ar fi fost ucis băiețelul de numai un an de către tatăl sinucigaș: Ce spun criminaliștii în cazul crimei odioase din Alba Iulia
-
Ştirea zileiacum 22 de ore
Cauzele accidentului de avion de la Vurpăr. Raportul final AIAS: Pilotul a apreciat incorect condițiile meteo