Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Opinii - Comentarii

Interviu cu domnul Simion Creţu, director general ADR Centru

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Simion Creţu: ADR Centru asigură sprijin pentru întreprinderile care doresc să acceseze fonduri europene 

    – Stimate domnule director general, recent aţi organizat, la Alba Iulia, un seminar pentru mediul de afaceri local şi regional. În ce context derulează ADR Centru astfel de activităţi?
– După cum ştiţi, menirea Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Centru este de a pune în practică planurile şi strategiile concepute în parteneriat, de a contribui şi utiliza eficient resursele financiare şi umane în asistarea comunităţilor din Regiunea Centru, precum şi de a atrage noi resurse. Din acest punct de vedere, noi asigurăm sprijin pentru dezvoltare, nu numai autorităţilor administraţiei publice locale, dar şi mediului privat, prin atragerea de fonduri nerambursabile. În această categorie de preocupări intră şi proiectul BISNet Transylvania, prin care s-a creat o reţea de sprijin pentru IMM, proiect pe care îl derulăm în parteneriat cu ADR Nord-Vest şi care este finanţat de Comisia Europeană, în cadrul Programului Cadru pentru Competitivitate şi Inovare, CIP 2007-2013, fiind implementat de 7 parteneri ai consorţiului în calitate de membri ai Enterprise Europe Network. Această reţea europeană cuprinde peste 500 de instituţii partenere, care oferă servicii gratuite de informare şi consultanţă către IMM-uri.
– Concret, ce aţi realizat prin acest seminar?
– De fapt, cum presa locală a şi subliniat, noi am organizat un work-shop gratuit pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) care au în derulare sau intenţionează să implementeze proiecte cu fonduri nerambursabile. Astfel, am dorit să-i informăm pe oamenii de afaceri despre prevederile legislative în domeniul achiziţiilor publice şi modul de alegere a procedurii corecte. Aşa cum se ştie, evenimentul s-a adresat în special firmelor, dar au participat şi reprezentanţii altor organizaţii care beneficiază de finanţări ale Uniunii Europene sau de fonduri publice. Workshop-ul a adus în atenţia participanţilor subiecte de interes în domeniul achiziţiilor publice, referitoare la: legislaţia în vigoare, planificarea şi alegerea procedurii potrivite pentru o achiziţie publică, elaborarea contestaţiilor în procedurile de achiziţii, precum şi momentul oportun pentru depunerea acestora, dar şi referitor la elementele obligatorii de publicitate şi transparenţă.
– Activităţile pe care le derulaţi în acest moment pentru mediul de afaceri local şi regional au legătură cu implementarea Programului Operaţional Regional?
– Vorbim acum despre oportunităţi care completează finanţările pe care le-am avut deschise pentru investiţiile din mediul de afaceri regional şi local prin Programul Operaţional Regional. Pe acest program au fost alocate regiunii noastre peste 52 milioane euro, pe două domenii din cadrul Axei prioritare 4 şi încă aproape 40 milioane euro pe domeniul dedicat investiţiilor în structurile de primire turistică, în cadrul Axei prioritare 5. Pe acest din urmă domeniu se puteau depune proiecte atât de către entităţi administrative, cât şi de către firme din domeniul turismului. În acest moment toate aceste domenii sunt închise la nivelul Regiunii Centru, deoarece necesarul de finanţare pentru mediul privat a fost foarte mare şi oamenii de afaceri au depus foarte multe proiecte, a căror valoare a depăşit cu mult alocarea financiară de care am dispus. Spre exemplu, numai pentru domeniul dedicat microîntreprinderilor au fost depuse 668 proiecte, care au solicitat mult peste suma alocată întregii axe, respectiv 72,44 milioane euro. În plus, pentru investiţiile în crearea de centre de afaceri au fost depuse 31 de proiecte, care au solicitat circa 120 milioane euro. La fel, pentru domeniul dedicat investiţiilor în structurile de turism au fost depuse 58 de proiecte, care au solicitat aproape 99 milioane euro. Aceasta este foarte sintetic situaţia pentru solicitările de fonduri pentru mediul privat prin Programul Operaţional Regional.
– Ca să revenim la sprijinul informal de care aţi amintit, care este cea mai importantă dintre cele două oportunităţi de finanţare active în acest moment?
– Este vorba despre un domeniu dedicat sprijinului financiar în valoare de până la 1.065.000 lei acordat pentru investiţii în IMM-uri, derulat prin axa 1.1.1 a Programului Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice. Aplicanţi eligibili pentru proiecte cu finanţare europeană pe acest domeniu pot fi întreprinderile mici şi mijlocii, cu excepţia microîntreprinderilor, care dezvoltă proiecte de maxim un an, care nu implică lucrări de construcţii sau modernizări, sau care implementează proiecte de maxim doi ani, dacă prevăd şi lucrări de construcţii sau modernizări. Suma nerambursabilă maximă acordată este de maxim 250.000 euro şi acoperă maximum 70% din costurile eligibile pentru investiţii la întreprinderile mici şi 60% din cheltuielile eligibile pentru întreprinderi mijlocii.
– Ce se finanţează practic prin acest gen de proiecte?
– Obiectivul acestei axe a programului POSCCE este de a valorifica sectorul productiv, prin extindere, modernizare, inovarea proceselor de producţie şi produselor rezultate, dar şi de standardizare sau certificare a standardelor europene, pentru simplificarea accesului pe noi pieţe a produselor româneşti, pe baza promovării eficiente a acestor noi produse. Practic, se finanţează crearea de noi unităţi de producţie, dar şi extinderea celor existente, modernizarea întreprinderilor, diversificarea producţiei şi achiziţionarea de bunuri şi echipamente, inclusiv de bunuri intangibile. Sunt alocaţi bani pentru cheltuielile cu achiziţii de terenuri, dar numai în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile, pentru achiziţii, construcţii şi modernizări de clădiri dedicate producţiei, pentru instalaţii şi echipamente, pentru brevete, invenţii, software, dar şi pentru consultanţă. Trebuie să subliniez că apelul de proiecte a fost lansat în luna noiembrie şi depunerile de proiecte au început în ianuarie şi se vor finaliza în mai 2012, suma totală disponibilă pe acest domeniu fiind de 611,6 milioane lei.
– Care este cea de-a doua oportunitate pentru sectorul privat, pe care o promovaţi prin activitatea ADR Centru?
– Este vorba despre o altă axă, 1.3.2, activă tot prin programul POSCCE, respectiv de sprijin pentru consultanţă acordat IMM. Acest domeniu finanţează, cu maxim 170.000 lei per proiect, achiziţionarea serviciilor de consultanţă calificate, pentru activitatea întreprinderii, cu excepţia serviciilor juridice sau pentru contabilitate. Valoarea sprijinului nerambursabil nu poate fi mai mare de 20% din valoarea cifrei anuale de afaceri şi se susţin 70% din cheltuielile eligibile. Este foarte important faptul că apelul de proiecte pe acest domeniu a fost lansat în această lună şi are termen limită de 30 de zile.
– De fapt, la sediul ADR Centru sunt oferite mult mai multe informaţii reprezentanţilor mediului privat…
– Aşa este. Îi invităm pe toţi cei interesaţi să ia legătura cu experţii care lucrează în cadrul departamentului nostru de politici şi proiecte regionale. Aici, o echipă de specialişti le prezintă cele mai recente informaţii privind accesarea fondurilor nerambursabile, de care o firmă are, acum mai mult ca oricând, atâta nevoie. Spre exemplu, firmele mici şi mijlocii trebuie să ştie că vor putea obţine în acest an fonduri de 116 milioane lei prin intermediul a opt programe derulate de Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri. Cea mai mare parte a acestei sume, circa 70 milioane lei, este destinată Programului Kogălniceanu, prin care statul garantează în proporţie de 80% creditele accesate de IMM şi subvenţionează cu maximum 70% dobânda calculată pentru creditele în lei. Tot AIPPIMM stimulează înfiinţarea şi dezvoltarea microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, cu un buget de 21 milioane lei. Practic, se estimează că în acest an ar putea fi susţinute, prin aceste programe, peste 12.000 de firme mici şi mijlocii.
În plus, la nivel regional, noi am implementat deja proiectele BISNet Transylvania şi ROSMEP – „Panels – a two way communication RO – UE”, finanţat tot prin Programul Cadru pentru Competitivitate şi Inovare, CIP 2007-2013. Prin acesta din urmă am angrenat IMM-uri din diferite domenii de activitate în procesul de creare a legislaţiei şi politicilor europene care vizează dezvoltarea sectorului de afaceri. Complementar acestor proiecte, în acest an vom derula activităţi în alte trei proiecte adresate firmelor private. Prin unul dintre acestea vom facilita inserţia studenţilor din regiune pe piaţa muncii, cu sprijinul mai multor parteneri din mediul de afaceri. Prin celelalte trei vom sprijini iniţiativele regionale în domeniul bioenergiei, în scopul facilitării dezvoltării de noi proiecte de afaceri în acest domeniu, vom dezvolta asistenţa financiară europeană interregională şi instrumentele de finanţare non-grant destinate IMM-urilor şi vom contribui la îmbunătăţirea şi dezvoltarea politicilor locale şi regionale în domeniul industriei alimentare, sprijinirea antreprenoriatului şi creşterea competitivităţii şi durabilităţii IMM-urilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul industriei alimentare. Foarte curând vom reveni cu informaţii detaliate despre activităţile noastre în cadrul fiecăreia dintre aceste iniţiative!
– Până la urmă, care ar fi motivul pentru care reprezentanţii mediului de afaceri ar trebui să vină la ADR Centru, dacă doresc să acceseze fonduri nerambursabile?
– În primul rând pentru experienţa de peste 12 ani de care dispunem în derularea de programe şi proiecte cu finanţare nerambursabilă. În al doilea rând, pentru că noi centralizăm informaţii din diverse domenii şi, pe lângă aceste programe şi oportunităţi de nivel naţional, deţinem o bază de date cu potenţiali parteneri din străinătate, care sunt interesaţi să-şi dezvolte afacerile în Regiunea Centru. În al treilea rând pentru că serviciile noastre includ şi editarea unui Catalog electronic al Surselor de Finanţare active, distribuit sub forma unui newsletter către peste 3.200 de abonaţi, în acest moment, document în cadrul căruia prezentăm toate sursele de finanţare care pot asigura dezvoltarea sectorului privat. Şi, în fine, dar nu în ultimul rând, pentru că activitatea noastră de consiliere este gratuită. Noi nu facem proiecte pentru firmele private, dar facem tot ceea ce este posibil să-i instruim pe reprezentaţii acestor firme, aşa cum am arătat chiar la începtul acestui interviu, ca să pregătească ei înşişi cereri de finanţare viabile, prin care să atragă fonduri nerambursabile care să asigure dezvoltarea firmelor lor, să le crească veniturile şi să le permită angajarea de personal competent, bine plătit. Până la urmă, acesta este însăşi scopul activităţii noastre, inclusiv prin proiecte ca BISNet Transylvania şi multe altele.
– Domnule director general Simion Creţu, vă mulţumim pentru precizări şi dorim mult succes ADR Centru în activitatea de sprijinire a oamenilor de afaceri interesaţi să acceseze fonduri nerambursabile. (N.L.)


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Opinii - Comentarii

Opinii - Comentarii

26 aprilie: Ziua Mondială a Proprietăţii Intelectuale

Bogdan Ilea

Publicat

în

26 aprilie: Ziua Mondială a Proprietăţii Intelectuale În fiecare an, la 26 aprilie este marcată Ziua Mondială a Proprietăţii Intelectuale. În 2000, statele membre ale Organizaţiei Mondiale a Proprietăţii Intelectuale (WIPO) au desemnat ziua de 26 aprilie, dată la care, în 1970, a intrat în vigoare convenţia de înfiinţare a WIPO, ca zi dedicată recunoaşterii […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea