// ViewContent // Track key page views (ex: product page, landing page or article) fbq('track', 'ViewContent'); // Search // Track searches on your website (ex. product searches) fbq('track', 'Search');

În 20 iulie s-a sărbătorit Ziua Aviaţiei Române

În preambulul acestei sărbători, la Sala Unirii a avut loc un simpozion dedicat centenarului aeronauticii militare româneşti

Clipboard01

Ziua Aviaţiei Române se sărbătoreşte în fiecare an în data de 20 iulie, odată cu marea sărbătoare ortodoxă a Sf.Prooroc Ilie Tesviteanul, patronul Aviaţiei Române şi al Forţelor Aeriene. Data de 20 iulie nu a fost aleasă întâmplător (în anul 2004) pentru această sărbătoare, deoarece ea este cea mai apropiată mare sărbătoare religioasă de data la care un român a efectuat un zbor complet, cu un aeroplan de concepţie proprie, pe teritoriul României. Este vorba despre Aurel Vlaicu, care în data de 3 iulie 1910 efectua primul astfel de zbor complet, pe teritoriul ţării noastre. Dar tot un român este cel care a efectuat PRIMUL ZBOR CU UN APARAT MAI GREU DECÂT AERUL!!! Este vorba despre inventatorul român Traian Vuia, care a efectuat acest zbor (în plină epocă a baloanelor cu nacelă şi a dirijabilelor) în data de 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris. Aparatul cu care a zburat inventatorul român, uimind întreaga lume şi contrazicând opinia unor oameni de ştiinţă ai vremii, potrivit cărora „un aparat mai greu decât aerul nu va putea zbura nicioodată”, era un aparat conceput în anul 1902 de el însuşi, după planurile originale, la care lucrase la Lugoj, şi avea un motor invenţie personală pentru care a obţinut un brevet în Marea Britanie! Aparatul cu care românul Traian Vuia a sfidat lumea ştiinţifică a vremii sale s-a numit „Vuia I” şi era poreclit „Liliacul”.

Simpozion „pe şoptite”, al unui centenar foarte important!
Am făcut acest preambul pentru a readuce în memoria dumneavoastră faptul că noi, românii, am fost pionieri în domeniul aeronauticii, fapt ce ne îndreptăţeşte la o mare mândrie naţională. Dar anul acesta, odată cu Ziua Aviaţiei Române, se sărbătoreşte şi centenarul aeronauticii militare româneşti, deoarece se împlinesc 100 de ani de la votarea Legii de organizare a aeronauticii militare, de către Senatul României, în data de 5 aprilie 1913. În pers­pectiva acestui eveniment, de curând, la Sala Unirii din Alba Iulia a avut loc simpozionul intitulat „Centenarul Aviaţiei Române”, organizat de Asociaţia Română pentru Propagandă şi Istoria Aeronauticii (ARPIA) din Cluj, în colaborare cu Consiliul Judeţean Alba. Din păcate, simpozionului respectiv i s-a făcut o promovare media dintre cele mai proaste, aşa că sala a fost aproape goală, deşi la eveniment au participat oaspeţi de marcă: comandor Laurenţiu Buzenschi, preşedintele ARPIA Cluj, comandor Petre Lazăr, preşedintele ARPIA Alba, mr. Cornel Mituţ, directorul Studioului Cinematografic al Armatei, Adrian Leonte, regizor la acest studio, Eugen Măciucă, secretarul ARPIA Cluj şi nu în cele din urmă muzeograful Sorin Turturică, de la Muzeul Naţional al Aviaţiei Române.

”Aviatoarele României
– Din înaltul cerului, în beciurile Securităţii”
În cadrul manifestării (ruşinos de discrete) au fost cuprinse mai multe evenimente deosebit de interesante. Unul dintre acestea a fost lansarea volumului „Aviatoarele României – Din înaltul cerului în beciurile Securităţii”, avându-l ca autor pe Sorin Turturică, în care sunt evocate câteva figuri feminine ale aeronauticii noastre: Yvonne Cămărăşescu – prima femeie din ţara noastră care a zburat cu un aeroplan, în 1910, Elena Caragiani – prima aviatoare din România, Smaranda Brăescu – prima paraşutistă a României, Maria Mateşan (cea de a doua), prinţesa-aviatoare Ioana Cantacuzino, Irina Burnaia – şefa aviaţiei civile din Transilvania, care efectuase un tur al Africii cu aeroplanul, prinţesa-aviatoare Marina Ştirbey ş.a., dar mai cu seamă aviatoarele Escadrilei Albe, care au avut misiuni de salvare pe frontul de Răsărit, în cel de-al doilea Război Mondial – Virginia Duţescu, Nadia Russo, Mariana Drăgescu şi Virginia Thomas, pe care cei veniţi la putere după încheierea războiului le-au „răsplătit” trimiţându-le în arestul Securităţii! Alături de lansarea de carte a mai avut loc vizionarea unui film documentar despre „Maeştrii măiestrelor” (instructorii femeilor-pilot), o prelegere cu tema „Istoria aviaţiei din Transilvania” (însoţită, de asemenea, de imagini), un scurt istoric al ARPIA, prezentarea Aeroclubului Archaeopteryx – Alba Iulia, avându-l ca preşedinte pe Ovidiu Bora etc.

Mâine-poimâine, aviaţia noastră va mai avea doar…  zmeie de hârtie!Clipboard011
Mie, personal, evenimentul mi-a lăsat un gust amar. Singurul reprezentant al vreunei instituţii publice locale care a participat a fost Gabriel Rustoiu, directorul Muzeului Naţional al Unirii, care nici măcar nu a fost contactat şi anunţat din timp despre simpozion, aşa că „decolarea” lucrărilor acestuia au fost întârziate de o mică disfuncţionalitate de comunicare, din pricina căreia a lipsit proiectorul pentru vizionarea filmului şi… publicul! În cele din urmă, totul s-a dovedit o uriaşă „metaforă conjuncturală”: cam aceasta este dotarea şi atenţia ce se acordă, în zilele noastre, Aviaţiei Române! Pentru că Centenarul Aviaţiei Române, domnilor, îl întâmpinăm azi cu o forţă aeriană decimată şi învechită, doar umbra celei ce era altădată! Iar peste 2-3 ani s-ar putea să rămânem doar cu cele 12 avioane portugheze, cu vreo 15-20 de
IAR-99 şi cu elicopterele Puma! Cu toate acestea, noi urăm tuturor cadrelor Aviaţiei Române şi celor ale Forţelor Aeriene, atât „zburătorilor” cât şi celor de la sol, un călduros „La mulţi ani!” Şi să sperăm că Sf. Prooroc Ilie Tesviteanul, ocrotitorul lor, va face să vină sărbătoare şi pe „uliţa cerului”, altfel mâine-poimâine România se va întoarce la dirijabile, la baloane cu nacelă sau poate chiar la… zmeie de hârtie!

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419