Rămâi conectat

Curier Județean

FOTO: Școala Familiei continuă la Cugir cu modulul ,,Educația pentru caracter’’

Publicat

în

 ,,Caracterul nu se naște odată cu persoana. El se formează prin dragostea si grija rintilor.’’ Tim La Haye

Un nou modul   intitulat  ,,Educația pentru caracter’’ a fost susținut de doamna  Alina Mirică   în  13 mai  2017, la Biserica ,,Sfinţii Trei Ierarhi’’, gazdă fiind  părintele  Ioan Cândea- parohia VI Cugir.  Contextul modulului  prezentat   timp de 3 ore în două  sesiuni, a adus celor prezenți o serie de informații științifice pertinente despre personalitate, această totalitate psihologică ce caracterizează și individualizează un om prin  cele trei dimensiuni- temperament, aptitudini  și caracter, dar și  un atelier cu activități practice, respectiv  tehnici de dezvoltare a trăsăturilor de caracter.

Pornind de la grecescul kharakte ( semn, a  însemna, a scrijeli), doamna Alina Mirică a scos în evidență diferența dintre temperament, dimensiunea bine definită cu care ne  naștem și caracter, latura conștientă, inteligentă, voluntară care aduce sau reduce cu ajutorul sensibilității, conștiinței și voinței, impulsiunile de origine biologică, tendințele inconștiente, nuanțând, orientând dirijat temperamentul.

Elit - Gustul Desăvârșit

La copii acest lucru este evident:ei au temperament dar nu au încă caracter. Aici intervin cu un dat și dar divin, născători și creatori de caracter, părinții. Purtați prin labirintul cel mai complex al psihologiei- personalitatea, prezenții la întâlnire  au deslușit luminile  laturii dinamic-energetice, temperamentul, odată cu primele 4 tipuri a lui Hippocrate (sangvinic, flegmatic, melancolic si coleric), cu tipologia lui Yung (extrovertit și introvertit) și  clasificarea nuanțată a școlii franco-olandeze (Heymans și Berger): pasionatii, colericii, sentimentalii, nervosii, flegmaticii, sangvinicii, apaticii, amorfii. Despre aptitudine, latura instrumentală a personalității, substratul congenital al unei capacități, au aflat că depinde de dezvoltarea naturală, de educație și de exercițiu.

Ca părinți aducem în copiii noștri, zestrea genetică a generațiilor dinaintea noastră; are loc  întâmplător sau ,,in templum’’ selecția valorilor fizice, intelectuale, psihice sau spirituale, subordonându-ne conștienți sau nu  versetului ,,părinții mănâncă aguridă iar copiilor li se strepezesc dinții.’’,,Naşterea defectuoasă,fizică sau psihică, este o consecinţă a mâncării aguridei de către părinţi….dar Iisus Hristos nu ne-a adus numai ce a pierdut Adam, ne-a adus mult mai multe lucruri: harul mântuirii !’’zicea părintele Arsenie Papacioc. Darul cel mai mare pe care un părinte  îl face propriului copil, este să se dea pe sine însuși copilului, cu timpul său, dragostea sa, tinerețea și toate valorile intelectuale, morale, spirituale pe care le are, aceasta este jertfa sa golgotică pentru formarea caracterului- latura rezolutiv-productivă a  urmașului său.

,,Nu învățați cunoștințe, învățați înțelepciune!’’ spune prof. Florian Colceag, antrenorul de genii din România, cel mai în măsură să vorbească despre selectivitatea negativă ce se practică în sistemul educațional românesc bazat pe  teoretizare și etichetare, în detrimentul inteligenței emoționale, a unui viitor cu oameni inteligenți  dar și de caracter. Inteligența emoțională se poate dezvolta, ne spune Travis Bradberry, coautor al ,,Emotional Intelligence 2.0’’

.În articolul său de pe Talensmart, acesta amintește despre competențele personale și sociale, IQ și EQ, sistemul limbic și creierul rațional, abilități și neuroplasticitatea ca piesă finală a acestui puzzle. Pe aceste abilități ce se pot dobândi prin educare, cele precum flexibilitatea, comunicarea, team work, managementul conflictelor, toleranță la stress, asertivitate, empatie ș.a.,  se bazează  prognosticul ratei de succes a individului. Tocmai acest sistem de dezvoltare emoțională este corupt prin înrădăcinarea în fața computerului sau TV-ului, prin afectarea  cortexului prefrontal, răspunzător de modelarea interioară a individului, lipsa modelului real experențial, natural, existent odinioară în microcomunitatea familială sau locală.

Aceste mecanisme de formare a caracterului pornesc de la cel al condiționării, valabil pe termen scurt, cu recompense dar și penalizări pentru comportamente indezirabile, apoi mecanismul autorității , în care primordial este  echilibrul pentru a fi investit și creditat ca părinte, urmat de mecanismul imitării și modelului, cel care certifică atitudinea copilului în momentul lipsei părintelui. Pe tehnicile necesare în educarea copilului s-a bazat a doua parte a modulului,  un atelier cu activități practice, respectiv  tehnici și exerciții de învățare experențială de dezvoltare a trăsăturilor de caracter, cât și discuții de grup pe tema modulului, în care participanții au  dialogat și împărtășit experiențe din  propriile familii, au avut  ocazia de a practica aspectele teoretice și de a-și exersa un comportament asociat recomandărilor primite.

Participanții au avut de recunoscut în mod individual trei trăsături de caracter ale copiilor considerate a fi cele mai importante, dintre care amintim  echilibrul, voința, discernământul, ambiția, generozitatea. Ulterior, organizați pe grupe,  au ales doar două trăsături cărora le-au analizat rezultatele obținute și provocările la care sunt supuși. Roadele existenței echilibrului, dragostei, demnității, bunătății,  au fost considerate a fi discernământul, atenția, empatia, perseverența, voința,bucuria, pacea,  răbdarea și  succesul, pe când lipsa acestora duce la egoism, mândrie, răutăți, conflicte, singurătate, tristețe, excese, greșeli. Dintre tehnicile necesare educării unei trăsături de caracter precum demnitatea, bunătatea sau dragostea, au fost numite stabilirea de reguli în funcție de vârsta copilului, modelul parental, donațiile, iertarea, expunere la experiențe similare, expediții, jocuri în echipe, joc de rol, tabere, povești, rugăciunea sau discuțiile critice cu evaluarea situațiilor comportamentale a gesturilor, atitudinii și  vorbelor, nu a persoanei implicate, intenția fiind dezvoltarea discernământului, nu a bârfei.

Prin exercițiile  practice asemănătoare cu situațiile de acasă, precum și provocarea ,,schimbării cu un grad‘’, prin  alegerea unei singure teme, cea mai stringentă dintre cele recunoscute, identificarea tehnicii de lucru, a modalității de intervenție atât asupra copilului, cât și asupra părintelui, recunoscut fiind faptul că orice problemă ivită este o reflecție a situației familiei, asumându-și partea sa, părintele a făcut deja primul pas spre ,,vindecarea’’ cauzelor și ulterior a simptomatologiei psihice sau  fizice apărute la nivelul copilului.

Întâlnirea terminată cu rugăciunea de  binecuvântare a invitatului, preotul Sabin Vodă de la Radio Reîntregirea Alba Iulia și a preotului paroh Ioan Cândea, cu mulțumirile cuvenite   doamnei Alina Mirică pentru jertfa sa de a se deplasa la Cugir și a susține această sesiune,  a fost considerată  de către părinți, asemenea tuturor celorlalte ședințe din proiect, importantă și necesară: ,,Cu cât un părinte este mai bine informat, cu atât poate acţiona mai eficient în folosul propriilor copii…’’ ,,Am pus în practică ce am învățat la aceste pregătiri în meseria de părinte, chiar dacă e greu, chiar dacă întâmpinăm opoziție, chiar dacă rezultatele abia se întrezăresc…’’,, Toate modulele asistate până acum, atât cel privind alimentația, autoritatea parentală sau influența computerului  asupra creierului,  s-au dovedit a fi  extreme de utile  în toate etapele  dezvoltării copiilor noștri.’’

Tatiana Ungurianu

[nggallery id=3952]

Salvează

Salvează


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Curier Județean

LIVE VIDEO|  Ceremonia de absolvire a clasei a XII-a a Colegiului Național ”Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia: 103 ani de tradiție în învățământ

Publicat

în

LIVE VIDEO|  Ceremonia de absolvire a clasei a XII-a a Colegiului Național ”Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia: 103 ani de tradiție în învățământ

Ceremonia de absolvire a Promoției anului 2022, la 103 ani de tradiție în învățămant a Colegiului ”Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia, a avut loc joi, 26 mai 2022, în Cetatea Alba Carolina, Piața Cetății din Alba Iulia.

ISTORICUL Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia:

Elit - Gustul Desăvârșit

„Ideea se pare că a prins contur după conferinţa profesorilor români din 2 decembrie 1918 şi s-a consolidat după 3 ianuarie 1919 când Consiliul Dirigent a hotărât preluarea şcolilor, cu întregul lor inventar, prin delegaţii desemnaţi de către prefecţii judeţelor.

Ziua în care s-a făcut deschiderea oficială a cursurilor liceului care avea să primească numele simbolic de „Mihai Viteazul” este considerată luni, 3 februarie 1919, când s-a făcut deschiderea oficială a cursurilor, printr-un serviciu divin oficiat la cele două biserici protopopeşti din oraş (ortodoxă şi greco-catolică) în prezenţa elevilor, profesorilor, oficialităţilor şi părinţilor.

În aceeaşi zi s-au instalat în funcţie şi primele cadrele didactice. Liceul de Stat „Mihai Viteazul” era de băieţi. Fetele erau primite numai ca particulare. Iniţial, liceul a funcţionat cu patru clase (127 elevi ordinari şi 45 particulari dintre care 37 fete) în localul fostei Şcoli Civile de Stat Maghiare.

În anul şcolar următor 1919/1920 s-au pus bazele bibliotecilor pentru profesori şi, separat pentru elevi şi se editează primul anuar al liceului.

La 25 iunie 1922 liceul este vizitat de ministrul învăţământului, Constantin Anghelescu, care, impresionat de ordinea şi disciplina din sălile de clasă dar şi de condiţiile improprii de lucru din localul şcolii, a promis suma de un milion de lei pentru începerea construcţiei unui nou local.

Mai apoi, Parlamentul României votează, în acest scop, suma de 25 milioane lei, astfel că lucrările la noul local (clădirea actuală) încep în aprilie 1923 pe terenul în suprafaţă de şapte iugăre şi 1032 stânjeni pătraţi (200/200 m) donaţi de către proprietarii Cirlea Ioan şi fiul. În următorii anii s-a continuat editarea anuarelor, a revistei de ştiinţă şi literatură „Gând tineresc” s-au îmbogăţit colecţiile bibliotecii, muzeului de istorie şi arheologie (în anul 1924 liceul a contribuit cu o colecţie de puşti, pistoale, săbii şi lănci la înfiinţarea muzeului memorial Avram Iancu, de la Vidra de Sus), de ştiinţe naturale, în curtea liceului a fost creată o mică grădină botanică. Au activat Societăţi de lectură: „George Coşbuc” „Ion Creangă”, Societatea muzicală „Iacob Mureşianu”, Clubul sportiv „Mihai Viteazul”, Societatea de Gimnastică şi Sport, Societăţi religioase „Lumina”, „Sfântul Gheorghe”a elevilor ortodoxi şi „Sfânta Maria”, „Sfântul Dumiru” a elevilor greco-catolici, Societatea de Cruce Roşie.
Deşi lucrările la noul local debutează în 1923 finalizarea construcţiei s-a realizat abia în 1940, astfel că începând cu anul şcolar 1940/1941 la 7 noiembrie debutează cursurile în actuala clădire.

Situaţia politică şi socială se agravează în următorii ani, influenţând negativ procesul de învăţământ. În anul şcolar 1944/1945, judeţul devine teatru de război iar liceul este evacuat, el fiind transformat în spital militar sovietic.

Din anul şcolar 1945/1946 liceul îşi reia cursurile în clădirea proprie. Începând cu acelaşi an şcolar apar primele măsuri de reorganizare a procesului de învăţământ, în funcţie de noua politică a guvernului dr. Petru Groza.

În următorii ani are loc curăţirea aparatului didactic de elementele „necorespunzătoare”, politizarea procesului de învăţământ, cenzurarea publicaţiilor liceului, apoi suspendarea lor, introducerea obligativităţii studierii limbii ruse, eliminarea din Planurile de învăţământ a limbii franceze, engleze, italiene.

În anul şcolar 1956/1957 liceului i se schimbă denumirea în Şcoala Medie Mixtă nr.1 iar la 1 septembrie 1960 se uneşte cu Şcoala Medie „Horea Cloşca şi Crişan” (fostul liceu de fete).

Astfel că se va renunţa la denumirea de Şcoală Medie şi se va reveni la cea de liceu – Liceul „Horea Cloşca şi Crişan”.

Din anul şcolar 1977/1978 titulatura şcolii se schimbă devenind Liceul de matematică- fizică „Horea Cloşca şi Crişan” iar la data de 28 februarie 1999 liceului i se atribuie denumirea de Colegiul Naţional „Horea Cloşca şi Crişan”.

Cu toate schimbările şi transformările din domeniul politic, social, economic, educativ , o constantă se poate urmări în evoluţia de 92 ani ai şcolii şi anume că încă de la înfiinţare liceul s-a impus în peisajul alba-iulian ca un principal focar de cultură şi civilizaţie, el fiind pentru toate cele 91 de promoţii un loc care le-a oferit şansa cunoaşterii şi consolidării de concepte precum libertatea, toleranţa, corectitudinea, adevărul, unde au învăţat să treacă de la tradiţie la inovaţie , să aibă libertatea de a alege, de a nu copia, de a nu mima.

Drept urmare, întreaga activitate a cadrelor didactice s-a subordonat principiului că şcoala este pentru elevi un loc pentru muncă dar şi pentru viaţă, pentru a descoperi lucruri noi, a lega prietenii, a elabora proiecte, unele cu implicaţii extrem de profunde pentru viitor, pentru a primii şi a-şi asuma responsabilităţi.

Specificul liceului este dat în primul rând de climatul de învăţare şi de învăţământul de performanţă pe care urmăresc să-l realizeze cu consecvenţă şi profesorii şi elevii, rezultatele confirmând un evident progres, ceea ce conferă prestigiu acestui colegiu.

Eficienţa activităţii desfăşurată de Colegiul Naţional „Horea Cloşca şi Crişan” din Alba Iulia poate fi măsurată prin aportul generaţiilor de absolvenţi care lansate în viaţă an de an, au devenit personalităţi de marcă în diferite domenii de activitate, au înălţat valorile spirituale, ştiinţifice, morale, artistice, tehnice, pentru promovarea libertăţii, a binelui, a utilului, a frumosului şi a adevărului.

Toate acestea dovedesc importanţa şi rolul acestei instituţii şcolare în viaţa comunităţii locale, naţionale şi chiar internaţionale. Drept urmare misiunea colegiului nostru, conturată în timp, este de forma cetăţeni activi, conştienţi de propria lor identitate în contextul local, naţional, european.”


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Curier Județean

FOTO| Săptămâna Prevenirii Criminalității în Alba: Polițiștii și elevii au dezbătut subiecte de interes precum PIN-ul și CVV2/CVC2-ul cardului, phishing-ul prin email și siguranța pe internet

Publicat

în

FOTO| Săptămâna Prevenirii Criminalității în Alba: Polițiștii și elevii au dezbătut subiecte de interes precum PIN-ul și CVV2/CVC2-ul cardului, phishing-ul prin email și siguranța pe internet

În cea de-a patra zi din Săptămâna Prevenirii Criminalității, poliţiştii din cadrul Compartimentului Analiza şi Prevenirea Criminalităţii, Biroului Siguranță Școlară precum și cei din cadrul subunităților urbane și rurale au desfășurat activități de prevenire a victimizării în mediul on-line.

Polițiștii le-au oferit explicații tinerilor legate de tipurile de fraude informatice: phishing-ul prin email, care este un mesaj electronic trimis către sute sau mii de destinatari, pretinzând a fi din partea unei surse legitime – prieten, instituție, magazine virtuale, phishing-ul prin telefon, care este o modalitate prin care o persoana pretinde că sună din partea unei surse de încredere cum ar fi banca, membru al familiei, autoritate și, apelând la tehnici de inginerie socială, solicită informații confidențiale cum sunt adresa, nume complet, datele părinților, fraudele pe platforme market place și alte subiecte de interes privind siguranța pe internet .

Elit - Gustul Desăvârșit

Polițiștii au prezentat și consecințele acestor fraude informatice, făcând totodată o serie de recomandări în vederea prevenirii implicării în diferite situații de victimizare, cum ar fi:

– să nu deschidă link-uri/ atașamente din email-uri/sms-uri nesolicitate,
– să nu comunice nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare (datele înscrise pe card trebuie cunoscute exclusiv de titular și trebuie completate doar când acesta efectuează cumpărături online pe site-uri securizate),
– să utilizeze parole puternice ( o parolă puternică are litere mari și mici, cifre și caractere speciale precum: @!#*) etc.

Ieri, 25 mai, activitățile au vizat prevenirea victimizării și a disparițiilor de minori.

Atât copiii aflați în centre de plasament din județ cât și sute de elevi care învață în unități de învățământ, au fost sfătuiți să nu plece de acasă fără înștiințarea părinților sau a tutorelui, să nu se încreadă în persoane necunoscute și să nu dea curs solicitării unor persoane străine de a-i însoți, indiferent de motivul invocat de acestea.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Curier Județean

FOTO| Elevii Colegiului Militar din Alba Iulia, la APEL pentru donare de sânge: Spirit social și responsabilitate civică, pentru semenii în nevoie

Publicat

în

FOTO| Elevii Colegiului Militar din Alba Iulia, la APEL pentru donare de sânge: Spirit social și responsabilitate civică, pentru semenii în nevoie

Centrul de Transfuzie Sanguină Alba a lansat recent un apel la donare. Necesitatea de sânge a Spitalului Județean și a pacienților internați depășește cantitatea de sânge colectat de la cetățeni ce aleg să doneze.

Astfel, mai mulți elevi de Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul” din Alba Iulia au dat dovadă de spirit social și responsabilitate civică răspunzând pozitiv la APEL, pentru semenii în nevoie.

Elit - Gustul Desăvârșit

Reprezentanții Centrului de Transfuzie Sanguină Alba au transmis mulțumiri publice, atât elevilor de la Colegiul Militar, cât și tuturor persoanelor ce au înțeles, în urma apelului, că sângele, la ora actuală, nu are înlocuitor, iar singura modalitate prin care poate fi asigurat necesarul de multe ori vital și componentele din spitale este aceea de a dona.

„Mulțumim elevilor de la Colegiul Militar , de asemenea tuturor persoanelor care au răspuns cu promptitudine solicitării noastre de a dona sânge.” au transmis reprezentații CTS Alba, reiterând invitația către alte persoane: „Vă așteptăm în continuare la donare!”


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare