Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Actualitate

Cum ar trebui să arate un plan de ieșire a României din faza restricțiilor sociale – o explicație a unui expert în politici de sănătate

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Cum ar trebui să arate un plan de ieșire a României din faza restricțiilor sociale – o explicație a unui expert în politici de sănătate

Vlad Mixich, expert în politici de sănătate, membru în conducerea Alianței Europene pentru Sănătate Publică și președintele Observatorului Român de Sănătate, a explicat, printr-o analiză publicată pe pagina sa de socializare, pașii recomandați pe care țara noastră i-ar putea urma pentru a putea să iasă din faza restricțiilor sociale.

Acesta menționează că analiza sa este doar o schiță, un punct de plecare, adăugând că ” trebuie să cerem ceva mai mult decât un “Program Vacanța Mare” emis de unul-două creiere închise într-un dumnezeiesc birou dă șăf”.

Cum arată planul recomandat de Vlad Mixich:

Pasul 1. Cu identificarea, logică și onestă, a punctelor noastre tari și a vulnerabilităților.

Puncte tari:

  • Respectarea în general corectă, de către majoritatea populației, a recomandărilor de sănătate publică (au existat și excepții, dar sunt minoritare).
  • O răspândire bună a rețelelor mobile, inclusiv în rural, și o viteză foarte bună a internetului.
    O comunitate IT puternică și activă.
  • Introducerea timpurie a restricțiilor de distanțare socială (ceea ce este în același timp și o vulnerabilitate).

Vulnerabilități:

  • Un sistem medical cu capacitate redusă care va fi inundat mult mai repede de un val de cazuri Covid-19 decât în alte țări.
  • Un stat sărăcit și devalizat incapabil să acorde asistență unui număr mare de oameni pentru o perioadă lungă de timp.
  • Pragul de suportabilitate a restricțiilor va fi atins mai repede pentru că ele au fost introduse mai repede.

Pasul 2. Analiza în detaliu a ce au făcut alte țări care au controlat bine epidemia. Asta se poate face apelând atât la resurse diplomatice, cât și la comunitatea științifică consistentă de români care lucrează în marile universități ale lumii.

Pasul 3. Identificarea priorităților noastre ca societate pentru că doar astfel putem elabora un plan care să fie potrivit pentru specificul românesc.

  • Care sunt aceste priorități? Ce vrem mai mult și ce am fi dispuși să trecem pe plan secundar?
  • Dorim să repornim cu orice preț economia, deși asta poate crește semnificativ riscul blocării spitalelor? (de notat că economia noastră nu prea poate reporni fără ca marile economii europene să pornească)
  • Sau dorim în primul rând să evităm copleșirea spitalelor cu cazuri Covid-19 care ar avea nevoie de terapie intensivă?
  • Suntem pregătiți să amânăm repornirea anumitor sectoare economice în favoarea celor în care România are deja un avantaj competitiv de conservat?
  • Suntem pregătiți să renunțăm temporar la anumite drepturi de privacy pentru a obține în același timp și sănătate publică și reactivare economică?

Sunt toate întrebări dure și cu răspunsuri grele, dar ele trebuie discutate deschis, nu în spatele unor uși închise.

Pasul 4. Croirea mai multor soluții alternative pentru ca decidenții să poată alege, în funcție de răspunsurile la pașii anteriori, soluția cea mai potrivită pentru România.

De exemplu:

Pentru că avem un sistem medical slab căruia îi va fi foarte greu să trateze un număr mare de cazuri într-un timp limitat, trebuie să punem accentul în special pe faza de prevenire și de întrerupere a lanțului de transmitere. Există o fereastră de 72 de ore de la momentul apariției simptomelor la o persoană nou infectată în care se poate acționa pentru a întrerupe lanțul de transmisie a coronavirusului.

De ce avem nevoie pentru a face asta?

1. De testare disponibilă rapid și cu capacitate mare. Capacitatea aceasta nu va crește prin simpla achiziție de aparatură/kituri. Mai e nevoie de câteva lucruri:

  • Au început programe rapide de training pentru personal specializat care să poată efectua astfel de testări (de ex. pentru medici rezidenți sau specialiști temporar reconvertiți)?
  • Au început autoritățile să negocieze cu marile companii care produc teste PCR rapide (ex. sistemul GeneXpert)?
  • Există deja în lucru o versiune revizuită a criteriilor de includere în testare (prea stricte astăzi), care să prioritizeze de exemplu profesiile care pot împrăștia virusul, precum cele medicale, vânzătorii din supermarketuri, curierii, etc.?
  • Testele serologice rapide vor fi utile în faza post-relaxare a pandemiei și va fi nevoie de un număr foarte mare. Trebuie să ne facem sanie vara. Am început să pregătim terenul pentru a le avea atunci când ele vor fi necesare?

2. De aplicații mobile prin care să poată fi identificate cât se poate de rapid persoanele care au intrat în contact cu pacienți confirmați cu coronavirus. Astfel de aplicații trebuie să conțină reguli de protecție a identității și să evite stigmatizarea. Există soluții deja implementate, modelul sud-coreean poate servi drept inspirație.

S-ar împușca doi iepuri dintr-o lovitură: lanțul transmiterii coronavirusului ar putea fi întrerupt în fereastra de oportunitate, iar cazurile identificate timpuriu cărora li se furnizează sprijin medical devreme ajung mai rar în situația de a avea nevoie de terapie intensivă.

3. De relaxarea treptată a restricțiilor si secvențiată regional. O relaxare bruscă a tot va duce mai mult ca sigur la un al doilea val epidemic. Este nevoie de secvențiere: o măsură de relaxare, urmată de monitorizarea și măsurarea corectă a impactului timp de 2 săptămâni. Sigur că în regiuni cum e Suceava, relaxarea trebuie să fie mult mai lentă decât în zone unde nu există focare epidemice.

Când se vor iniția aceste măsuri de relaxare? Nu mai devreme de îndeplinirea criteriilor de siguranță, enunțate foarte clar și corect într-un document al Comisiei Europene și ECDC. Altfel, riscăm un al doilea val.

Pasul 5. Comunicarea soluției alese, cu explicarea transparentă a motivelor acestei alegeri

Această comunicare ar trebui făcută de o persoană/persoane care să știe să vorbească omenește, și altfel decât birocrățos-ațos-moșteacă.

„Trebuie să cerem ceva mai mult decât un program care începe cu propunerea unui screening național de urgență cu teste care în realitate NU există astăzi niciunde, și se încheie cu recomandarea „Toți ceilalți cetățeni – fac curat în case”. Pe cuvânt că merităm, cu toții, mai mult”, a adăugat Vlad Mixich la finalul analizei.

Surse: Facebook

Sursă foto: Arhivă


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

O noua escrocherie: ”Mă auziți acum? De ce să nu răspunzi cu ”Da”?

Unirea Ziarul

Publicat

în

O noua escrocherie: ”Mă auziți acum? De ce să nu răspunzi cu ”Da”? În era digitală actuală, în care suntem profund interconectați prin internet, escrocheriile telefonice rămân o amenințare persistentă și în continuă evoluție. Printre numeroasele tactici folosite de infractori pentru a profita de încrederea oamenilor, escrocheria cunoscută sub numele de „Mă auziți acum?” se […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea