Rămâi conectat

Oameni şi locuri

Serviciul Public de Asistenţă Socială Alba Iulia – 11 ani de muncă pentru sănătatea comunităţii

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Interviu cu Adela Cristescu, şeful Serviciului Public de Asistenţă Socială Alba Iulia

– Mai sunt puţine zile până când Serviciul Public de Asistenţă Socială Alba Iulia aniversează împlinirea a 11 de ani de existenţă…
– La 1 iunie 2001 începea să funcţioneze în cadrul Primăriei municipiului Alba Iulia Serviciul Social care un an mai târziu a fost transformat în ceea ce cunoaştem astăzi ca Serviciul Public de Asistenţă Socială Alba Iulia. Acum zece ani s-a pornit la drum cu un colectiv de 22 de persoane ajungându-se acum la 50 pe măsură ce numărul sarcinilor pe care acest serviciu le are de rezolvat s-au înmulţit şi ele. Nu cifra angajaţilor SPAS este de remarcat, ci grija, sufletul pe care angajaţii SPAS Alba Iulia le cheltuie zi de zi în beneficiul celor defavorizaţi. Noi toţi suntem în serviciul cetăţenilor acestui oraş şi credem, şi acţionăm ca atare, că performanţa unei administraţii se măsoară şi prin modul în care răspunde nevoilor sociale ale comunităţii. Primăria Alba Iulia a reuşit să răspundă acestei necesităţi şi să dezvolte unul dintre cele mai performante servicii publice de asistenţă socială din ţară. Programele derulate în ultimii ani, serviciile dezvoltate în premieră naţională, dar şi parteneriatele cu organizaţiile non-guvernamentale au creat un standard ridicat de asistenţă socială care acoperă nevoile tuturor categoriilor defavorizate din oraş, şi nu numai.
– Exact, care sunt serviciile pe care le oferă SPAS Alba Iulia?
– Avem două componente organizatorice, Serviciul prestaţii sociale şi evaluare socială primară şi Serviciul programe şi servicii sociale. Serviciul prestaţii sociale are şase compartimente, respectiv „venit minim garantat”, „protecţia copilului”, „protecţia persoanelor cu handicap”, „ajutoare financiare speciale”, „protecţia persoanelor vârstnice” şi „persoane cu handicap”. Serviciul programe şi servicii sociale care coordonează Cantina de ajutor social, Centrul de zi pentru vârstnici, Centrul pentru adăpostirea victimelor violenţei în familie şi gestionează parteneriatele cu asociaţiile non-guvernamentale.
– Vorbeaţi despre performanţă. Care este ingredientul principal?
– Creăm tot timpul ceva nou, pornind de la subiectul de bază, adăugăm informaţii şi plus-valoare an după an acţiunilor noastre, organizăm servicii de integrare pe piaţa muncii. Din toate legile luăm esenţa, ideea de bază şi creăm un serviciu pentru cetăţeni. Prin asta ne diferenţiem de celelalte servicii sociale din ţară. Nu zic că suntem cei mai buni, dar ne zbatem continuu să facem din aprox. 200 de legi din domeniu, acele HCL-uri adaptate nevoilor sociale din Alba Iulia. Unele dintre cele mai importante activităţi se deruleză pe strada Libertăţii nr. 21, unde funcţionează Centrul de zi pentru vârstnici, Centrul de informare şi consiliere pentru vârstnici şi Cantina de ajutor social. Centrul de zi pentru vârstnici oferă servicii sociale de consiliere (socială, psihologică, juridică, medicală, emoţională), servicii de de terapie ocupaţională, servicii de reintegrare socială, servicii de recreere şi petrecerea timpului liber şi servicii de îngrijire medicală. Aproape 1.200 de persoane cu vârsta peste 60 de ani frecventează centrul. Activităţile organizate aici sunt: cursuri de engleză, spaniolă şi de informatică, de gimnastică de întreţinere, întâlniri religioase, participarea la Ansamblul folcloric, Clubul femeilor, Consiliul seniorilor, editarea semestrială a revistei „Speranţa”, serate dansante, sărbătorirea zilelor de naştere, organizarea revelionului, a Zilei Femeii, a Crăciunului, a Paştelui şi a Zilei Internaţionale a Persoanelor Vârstnice. Succesul modului de funcţionare a determinat includerea Centrului din Alba Iulia în lista unor modele de bune practici oferite ca exemplu de Ministerul Muncii. Am avut chiar şi vizite la nivel internaţional care au apreciat activitatea de aici. Angajaţii SPAS au mers mai departe şi au înfiinţat în acelaşi spaţiu un centrul de consiliere pe probleme sociale, juridice şi în relaţia cu Casa de Pensii. Pentru noi, importanţa centrului de zi este demonstrată şi de faptul că există o linie de transport care are scris pe plăcuţă denumirea instituţiei de protecţie socială. Astfel, tot oraşul ştie de existenţa centrului. Unul dintre evenimentele aşteptate în fiecare an de vârstnici este Nunta de Aur, organizată în luna mai pentru cuplurile care au împlinit 50 de ani de căsătorie. Pentru ediţia din 2012 s-au înscris peste 50 de cupluri. Evenimentul a devenit un model pentru alte primării din judeţ care au venit să vadă modul de organizare.
Lângă centrul de zi, funcţionează Cantina de ajutor social. În 2011 un număr total de 923 de persoane fără venituri sau cu venituri foarte mici au beneficiat de masă gratuită la cantină. Şi aici, SPAS a venit cu idei inovatoare. A fost înfiinţat un serviciu nou, în premieră naţională, care asigură o calificare primară pentru unii dintre beneficiarii cantinei. 26 persoane adulte apte de muncă vor primi mâncare doar dacă două ore pe zi vor veni la noul centru şi vor învăţa o meserie, de exemplu să coasă la maşină. Urmărim, în subsidiar, dezvoltarea serviciilor şi ridicarea altor trei ONG-uri. Ei au avut ideea de a le da de lucru, iar noi avem beneficiarii. Beneficiarii cantinei au participat, periodic la întâlniri cu medici pe probleme punctuale de medicină generală şi la cursuri de igienă. Centrul pentru Adăpostirea Victimelor Violenţei în Familie este primul de acest gen din judeţul Alba, şi printre puţinele din România. În anul 2011, au beneficiat de serviciile de consiliere ale Centrului un număr de 12 persoane.
– Sunt multe activităţi şi nici nu le-aţi amintit pe toate. Reuşiţi singuri să le faceţi pe toate?
– Legile din domeniul asistenţei sociale sunt aceleaşi pentru toţi. Pe noi ne diferenţiază modul în care le aplicăm. Am avut noroc cu o Direcţie de Programe a primăriei care ne furnizează proiecte permanent şi cu o colaborare deosebită din partea domnului primar Mircea Hava, respectiv a majorităţii consilierilor locali. Am dezvoltat multe servicii şi fără bani sau fonduri europene. Prin ce avem aici acoperim toate categoriile de persoane defavorizate. Pe lângă activităţile proprii, Serviciul administrează şi nouă parteneriate cu organizaţii non-guvernamentale cu finanţare de la Consiliul local şi şase parteneriate fără finanţare. Trei dintre cele mai importante parteneriate finanţate de la bugetul local sunt cu asociaţiile Caritas, Filantropia Ortodoxă şi Crucea Roşie. Asociaţia Caritas asigură îngrijire medicală la domiciliu pentru persoanele defavorizate, Filantropia Ortodoxă transportă mâncare acasă la asistaţii social, iar Crucea Roşie oferă cursuri de prim ajutor pentru asistenţii persoanelor cu handicap. Un alt parteneriat important este cel cu asociaţia ACAS, cu care am creat Centrul de zi pentru copii cu dizabilităţi multiple şi multe alte activităţi care au ajuns acum la al nouălea an de existenţă. Să nu uităm că partenerii noştri italieni au ales să ni se alăture şi au organizat crosul din Alexandria pentru acest centru. La rândul nostru, am facut prin intermediul Cupei ACAS o colectare de fonduri, dar am donat banii secţiei de pediatrie din Spitalul Judeţean Alba. Există, însă, câteva situaţii în care legile nu pot să acopere cazurile de urgenţă. „Viaţa are întotdeauna imaginaţie mai mare decât legile”. Pentru acestea, a fost înfiinţată Asociaţia Solidaritatea Alba, alături de Consiliul Judeţean şi alte primării din judeţ, prin care se acordă ajutoare de urgenţă familiilor cu venituri reduse sau pentru continuarea studiilor de către tineri fără resurse financiare.
– Care sunt principalele elemente care fac din SPAS Alba Iulia un model de preluat de alte administraţii?
– Unele le-am amintit deja, dar vreau să fac câteva menţiuni. O altă iniţiativă în premieră are legătură cu programul naţional de reabilitare a blocurilor. În Alba Iulia s-au înscris în programul guvernamental asociaţiile din şapte blocuri. Consiliul local a prevăzut posibilitatea de a suporta o parte din procentul de 20 la sută care revine asociaţiei de proprietari. Am mers mai departe şi am venit cu soluţia, la propunerea domnului primar, ca, în funcţie de veniturile proprietarilor, Consiliul local Alba Iulia să susţină acordarea unor ajutoare financiare pentru lucrări de reabilitare termică cu condiţia să se desfăşoare pe întreaga scară a blocului. Pornind de la legislaţia naţională, am adăugat ceva în plus şi a rezultat această idee. Deocamdată avem două solicitări în blocul 280.
SPAS Alba Iulia se remarcă şi prin faptul că a angajat patru persoane cu handicap şi două persoane de etnie romă. Una dintre aceste persoane a fost angajată în ideea de a avea un om de legătură între comunitatea de romi şi administraţia locală. Locuieşte în cartier şi este foarte util pentru SPAS. Primăria a reuşit să rezolve în ultimii ani şi problemele din zona locuită de romi. Străzile din Lumea Nouă au fost asfaltate, iar trotuarele pavate, creându-se astfel condiţii decente de trai pentru cele peste 300 de familii de romi care trăiesc în cartier. Proiectul a avut o valoare de 150.000 de euro şi a fost finanţat prin Fondul Român de Dezvoltare Socială şi de la bugetul local. În plus, unsprezece familii ale căror locuinţe improvizate au fost demolate, au primit din partea primăriei case modulare. Şi pentru acest proiect s-a cheltuit suma de 400.000 de lei. Primăria Alba Iulia şi SPAS, Consiliul Judeţean Alba, alături de alte 10 oraşe şi comune, au contribuit la elaborarea primei strategii de dezvoltare a serviciilor sociale dintr-un areal intercomunitar. O premieră pentru România ancorată cerinţelor europene.
În afară de problemele de infrastructură, administraţia locală, prin SPAS, se ocupă şi de creşterea nivelului de educaţie al romilor. Prin proiectul „Am acte, deci exist” s-au eliberat documente de identitate pentru cei care nu aveau. De asemenea, o parte din beneficiarii ajutorului social urmează cursuri de educaţie prin proiectul „Şansa a doua”. După o relaţie de 10 ani de la înfiinţarea serviciului am ajuns efectiv la un dialog. Au învăţat că nu primesc doar pentru că se dă, fără să ofere ceva în schimb”, a mai precizat Adela Cristescu. Activitatea nu se opreşte, însă, aici. SPAS Alba Iulia are pregătite noi proiecte care să contribuie la creşterea calităţii serviciilor sociale oferite persoanelor defavorizate.
– Vă mulţumesc, vă urez „La mulţi ani!” şi mult succes mai departe!
A consemnat Anca DINICĂ


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Oameni şi locuri

Oameni şi locuri

VIDEO | Aurel Voicu, cel mai vârstnic absolvent din România, despre viața de student la aproape 90 de ani: ”Este o mândrie și o provocare. Toate la timpul lor”

Ziarul Unirea

Publicat

în

Aurel Voicu, cel mai vârstnic absolvent din România, despre viața de student la aproape 90 de ani: ”Este o mândrie și o provocare. Toate la timpul lor” Voicu Aurel, fostul primar al oraș;ului Cugir a devenit recent cel mai vârstnic absolvent din România, la aproape 90 de ani. Acesta a terminat masterul la Universitatea ”1 […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea