Modificări majore în legislația construcțiilor. Procedurile de obținere a autorizațiilor și avizelor va fi simplificată
Modificări majore în legislația construcțiilor. Procedurile de obținere a autorizațiilor și avizelor va fi simplificată
Un proiect legislativ prin care parlamentul dorește să modifice Legea referitoare la autorizarea lucrărilor de construcții este pe punctul să fie adoptată. Printre modificări, se numără scurtarea perioadei de obținere a certificatului de urbanism, care va putea fi emis și în format digital, dar și eliminarea, pentru unele tipuri de construcții, a obligației de a obține anumite avize (precum cele de la mediu, de exemplu). De asemenea, se stabilește angajarea răspunderii autorităților pentru avizele emise.
Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii se află acum în Camera Deputaților, urmând să primească votul decisiv în ședința din 15 octombrie. Șansele ca propunerea să fie adoptată sunt mari, întrucât proiectul a primit un raport favorabil de adoptare, din partea Comisiei pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului și Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi.
Modificările aduse Legii nr. 50/1991 sunt semnificative, întrucât au rolul de a simplifica și eficientiza procesul de eliberare a avizelor necesare în vederea emiterii, în final, a autorizației de construcție. Acestea sunt principalele schimbări:
1. Nu va mai fi nevoie de obținerea avizelor de la mediu sau a celor privind sănătatea publică pentru unele construcții. De exemplu, nu va fi nevoie nici de emiterea avizului pentru mediu, nici de avize emise de autoritățile privind sănătatea populației, dacă se dorește construirea de locuințe unifamiliale. În același timp, nu se vor mai putea cere decât acele avize care vor fi strict necesare, atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere juridic, pentru lucrările în cauză.
2. Unificarea autorizațiilor de demolare și construire ulterioară. Persoanele care vor dori demolarea unor construcții și construirea altora, în același loc, nu vor trebui să obțină decât o singură autorizație, care va acoperi atât demolarea, cât și construirea ulterioară.
3. Modificări în procedura reautorizărilor. Momentul până la care se va putea obține reautorizarea (în baza aceleiași documentații, fără să fie necesară emiterea unui nou certificat de urbanism), în cazul neînceperii lucrărilor sau în cazul nefinalizării lor, în termen, va fi:
pe o perioadă de timp cel mult la fel de lungă precum termenul inițial, dacă lucrările nu au fost începute în termen;
în ceea ce privește lucrările începute, dar nefinalizate și față de care nu au fost aplicate măsuri de conservare, se va putea emite reautorizarea doar dacă întreruperea nu a fost mai lungă decât termenul de finalizare inițial; în caz contrar, continuarea lucrărilor se va putea face numai dacă va exista o expertiză tehnică relevantă.
4. Se micșorează durata pentru obținerea certificatului de urbanism. Acesta va trebui emis în 15 zile (lucrătoare) de la momentul înregistrării cererii și nu în 30 (calendaristice), cum este cazul acum. De asemenea, acesta va putea fi emis în format digital.
5. Angajarea răspunderii autorităților pentru avizele emise. În concret, pentru prejudiciile suferite de operatorii sau utilizatorii rețelelor tehnico-edilitare (rețele de gaz sau de apă, de exemplu) care au fost deteriorate, autoritățile vor răspunde dacă prejudiciile vor fi cauzate de lucrări în baza unor avize incomplete sau inexacte.
6. Schimbări în privința unor termene. De exemplu:
emiterea autorizației de construcție, în regim de urgență, se va face în maximum șapte zile lucrătoare (deci, s-ar ajunge la cel mult 9 zile de așteptare), față de 15 zile, cum e cazul, acum (însă, acum, e vorba de zile calendaristice, nu lucrătoare);
avizele/acordurile referitoare la rețelele tehnico-edilitare vor trebui emise în maximum cinci zile lucrătoare, de la de la data înregistrării cererii/ documentaţiei specifice complete; sancțiunea pentru nerespectarea termenului va fi de 5.000 de lei/zi.
Atenție! Modificările propuse prin proiectul de lege nu se aplică, deocamdată. Pentru aceasta, proiectul trebuie să fie adoptat de Parlament (lucru care ar trebui să se întâmple în 15 octombrie) și legea astfel adoptată să fie promulgată de președintele României și să apară în Monitorul Oficial.
Foto: ARHIVĂ, Sursa: avocatnet.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Majorarea salariilor bugetarilor și Legea pensiilor ar putea duce deficitul bugetar la 8 la sută din PIB: Avertisment de la Consiliul Fiscal
Majorarea salariilor bugetarilor și Legea pensiilor ar putea duce deficitul bugetar la 8 la sută din PIB: Avertisment de la Consiliul Fiscal În lipsa unor măsuri de consolidare fiscal-bugetară, deficitul va depăși probabil 7% din PIB, existând riscul să se îndrepte către 8% din PIB, spune Consiliul Fiscal în raportul anual. Instituția reamintește că proiectul […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
30 august 2024: Sfântul Alexandru, ”protectorul omenirii”. Ce se spune despre persoanele care poartă numele de Alexandru și Alexandra
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
Nume care se sărbătoresc de SFÂNTUL ALEXANDRU 2024. La mulți ani celor care își serbează onomastica!
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
MESAJE de SFÂNTUL ALEXANDRU 2024. Idei de urări, felicitări și SMS-uri pe care le puteți trimite celor dragi de ziua numelui
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
Sfântul Alexandru 2024: Idei de mesaje, urări și felicitări pe care le puteți trimite celor dragi de ziua numelui
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
31 august: Ziua Limbii Române
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
La mulţi ani, de Sfântul Alexandru! Vezi ce se spune despre cei care poartă numele de Alexandru şi Alexandra