Rămâi conectat

Opinii - Comentarii

54 de ani de la construirea primei AUTOSTRĂZI din România. După planurile lui Ceauşescu, azi ar fi trebuit să avem peste 3.000 de kilometri de drum rapid

Publicat

în

În urmă cu peste jumătate de secol, pe 4 februarie 1967, Nicolae Ceauşescu începea construirea primei autostrăzi din România: A1 Bucureşti – Piteşti. Obiectivul, parte a unui plan de infrastructură gândit încă din perioda interbelică, urma să fie o primă componentă a unui ansamblu de autostrăzi care ar fi trebuit ca, până astăzi, să însumeze peste 3.000 de kilometri. Realitatea la zi este că nu s-au împlinit nici măcar 25% din estimări.

După 54 de ani de la demararea acestui proiect şi la 31 de ani de la încheierea “Epocii de aur”, România nu se poate “lăuda” nici cu un sfert din kilometrii grandiosului ţel pus pe hârtie într-un studiu realizat de Institutul de Proiectări în Transporturi (IPTANA) între 1967 şi 1969, studiu dedicat construirii, în perspectivă, a unei impresionante, dar aproape utopice (după cum s-a dovedit) reţele de drumuri rapide.

Construcţia primei autostrăzi din România a durat 6 ani

Nicolae Ceauşescu şi-a dorit, mai întâi, realizarea unei şosele rapide care să lege capitala de Piteşti. Şase ani mai târziu, o avea deja! La realizarea Autostrăzii A1 s-au folosit, pe lângă cantităţile colosale de beton, aproape 450 000 de tone de asfalt, turnate în mii de ore de muncă. Cei 95 de kilometri ai drumului rapid comandat de Ceauşescu au fost daţi în folosinţă în anul 1973, iar ulterior, le-au mai fost adăugaţi alţi câţiva kilometri.

Electrica Furnizare Discount
Citește și: Se va circula pe autostrada A10 Sebeș – Turda: Constructorul lotului 2 susține că în vară, șoseaua de mare viteză va fi dată în trafic

În perioada 1997-2000, autostrada a fost reabilitată, adăugându-i-se, în 2007, un nou tronson, în lungime de 13,6 km, care ocoleşte Piteştiul pe la est, iar un an mai târziu, în 2008, în zona Bascov, s-a construit actualul pasaj subteran, cu o bandă pe sens, prin care DN7 subtraversează DN7C, drum ce face legătura între Piteşti şi Curtea de Argeş, investiţie necesară pentru rezolvarea problemei frecventelor ambuteiaje care, uneori, se întindeau până la autostradă.

IPTANA previziona, în 1969, actualul Coridor IV de Transport Pan-European, de la Constanţa la Bucureşti – Piteşti şi, de aici, la Sibiu – Deva – Nădlac, coridor din care, acum, sunt funcţionale trei segmente: cel care leagă capitala de Piteşti, un altul, de 132 km, care ocoleşte Sibiul pe la nord şi merge până la Deva, ocolind oraşele Sebeş şi Orăştie, plus tronsonul de 143 km Traian Vuia-Nădlac.

A1, componentă a unui plan de autostrăzi gândit încă din perioada interbelică

“Autostrada Bucureşti a reprezentat un pas uriaş în dezvoltarea infrastructurii României şi a însemnat enorm pentru Uzinele Dacia şi pentru judeţul Argeş. Obiectivul, luat în calcul în contextul unui plan mult mai măreţ şi care, la 1969, făcea parte din ceea ce, acum, se cheamă Coridorul IV de Transport Pan-European, n-a fost însă doar meritul «Epocii de aur». România avea încă dinaintea Celui de-Al Doilea Război Mondial un plan de autostrăzi.

Citește și: Pe autostrada A10 Sebeș-Turda se va circula integral în acest an, Drulă dixit

Existau încă din perioada interbelică proiecte de infrastructură, puse mai târziu în practică de Nicolae Ceauşescu, cu sau fără o contribuţie la îmbunătăţirea lor. Un caz similar este Hidrocentrala de la Porţile de Fier, realizată în anii comunismului după un proiect ministerial gândit între cele două războaie mondiale. Practic, aceste realizări în domeniul infrastructurii au fost înfăptuite după planuri existente dinainte de 1939”, explică, pentru „Adevărul“, sociologul conf. univ. dr. Constantin Augustus Bărbulescu, decanul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane din cadrul Universităţii din Piteşti.

Tronsonul Piteşti-Sibiu, poate-poate în 2023

Secțiunea 2 Boița – Cornetu, parte din autostrada A1 Sibiu – Pitești, va avea circa 31,33 km lungime și ar urma să coste circa 1 miliard de euro, conform licitației publicate de către Compania de Autostrăzi. Tronsonul presupune execuția a 7 tuneluri cu o lungime de circa 4,9 km în total, 27 de viaducte, 22 de poduri, un ecoduct și câteva sute de lucrări de consolidare și susținere versanți. Termenul contractul ar urma să fie 24 de luni pentru proiectare și 64 de luni pentru execuție, dar CNAIR va puncta în plus la licitație ofertele cu termene mai scurte.

Citește și: VIDEO| Pe autostrada A10 Sebeș – Turda, alunecările de teren le dau bătăi de cap constructorilor loturilor 1 și 2

Nu mai puțin de 15 companii și asocieri de firme din Europa, China și Turcia au depus oferte la cea mai mare licitație de autostradă din România de până acum: peste 1 miliard de euro pentru lotul 3 din A1 Sibiu – Pitești. Cei 37,4 km de la Tigveni la Cornetu conțin și primul și cel mai lung tunel montan care va fi construit în România – tunelul cu galerie dublă de 1,7 km de la Poiana. Contractul, cu o durată de proiectare și execuție de minim 57 de luni și maxim 77 de luni prevede, pe lângă tunel, și realizarea a 48 de poduri și viaducte de autostradă, un ecoduct, două noduri rutiere și numeroase alte lucrări.

Realizarea celor 37,4 km de autostradă de la Tigveni la Cornetu presupune o valoare estimată de CNAIR între 5.324.779.469,00 și 5.807.870.404,00.

Dacă proiectele elaborate de Institutul de Proiectări în Transporturi (IPTANA) între 1967 şi 1969 ar fi fost puse în practică, România ar fi avut astăzi peste 3000 de kilometri de autostrăzi. Din păcate suntem departe de previziuni şi nici şanse prea mari nu sunt să ne apropiem curând de cifra avansată în urmă cu mai bine de o jumătate de veac.

Potrivit unui studiu realizat în urmă cu câţiva ani de compania de consultanţă A.T. Kearney, citat de wall-street.ro, daca ritmul de dezvoltare al ultimilor ani va fi păstrat, infrastructura rutieră din ţara noastră va atinge un nivel similar cu cel înregistrat de ţările dezvoltate din Europa Occidentală abia peste 130-150 de ani.

Sursa: adevarul.ro, hotnews.ro

Publicitate

Opinii - Comentarii

28 septembrie 1848: A treia Adunare naţională de la Blaj a adresat Parlamentului de la Viena “Memoriul poporului român din Transilvania”

Publicat

în

28 septembrie 1848: A treia Adunare naţională de la Blaj a adresat Parlamentului de la Viena “Memoriul poporului român din Transilvania”

La data de 28 septembrie 1848, a treia Adunare națională de la Blaj adresa Parlamentului de la Viena „Memoriul poporului român din Transilvania”, prin care se susținea principiul egalității naționale cu toate popoarele din imperiu.

Până atunci s-au remarcat liderii politici români prin declaraţii politice şi tratative cu ungurii şi austriecii.

La Blaj, în septembrie, atmosfera era prea încinsă pentru a se asculta îndemnuri şi discursuri în spiritul diplomaţiei şi negocierilor. După cum remarca Simion Bărnuţiu, un lider radical foarte activ al românilor ardeleni, cu greu ar fi supravieţuit vreun orator român dacă ar fi avut un discurs pacifist. În acest context, cei care s-au pronunţat pentru lupta armată au ieşit în prim‑plan. Avram Iancu a venit la Blaj cu circa 6.000 de moţi înarmaţi. Acesta este momentul începutului gloriei lui Iancu.

Electrica Furnizare Discount

La adunare au participat peste 20.000 de țărani români conduși de Avram Iancu, Axente Sever și Iovin Bran. Recunoscută ca ”Adunarea Marțială”, întrunirea a hotărât înființarea de urgență a unei armate revoluționare românești. Simion Bărnuțiu, August Treboniu Laurian și Alexandru Papiu Ilarian au fost pașoptiștii care au dat tonul adunării. Participanții au respins unirea Transilvaniei cu Ungaria și au refuzat să recunoască guvernul de la Pesta.

De asemenea, au decis să înființeze Comitetul Național Român ca organ de conducere a națiunii și au cerut reorganizarea constituțională a Transilvaniei. A treia adunare de la Blaj a dus la formarea unei armate de 300.000 de oameni.

La inițiativa lui Avram Iancu, românii s-au constituit în 15 legiuni comandate de un prefect, care au început lupta împotriva maghiarilor chiar din octombrie.

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

28 septembrie: Ziua mondială de luptă împotriva rabiei. Zeci de mii de decese sunt raportate anual, la nivel mondial

Publicat

în

28 septembrie: Ziua mondială de luptă împotriva rabiei. Zeci de mii de decese sunt raportate anual, la nivel mondial

Anual, la data de 28 septembrie, este marcată, de către statele membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, Ziua mondială de luptă împotriva rabiei, urmărind creşterea gradului de conştientizare a acestei boli, dar şi pentru marcarea morţii chimistului şi microbiolog francez Louis Pasteur, care a dezvoltat primul vaccin împotriva rabiei.

Decizia Alianţei Mondiale pentru Controlul Rabiei, pentru marcarea acestei zile, a fost luată cu scopul de a informa populaţia despre riscul de îmbolnăvire şi de a oferi informaţii asupra modului de prevenire şi asupra modalităţilor prin care cetăţenii şi instituţiile pot ajuta la eliminarea principalelor surse de îmbolnăvire cu această boală la nivel mondial.

În prezent, vaccinurile eficiente în combaterea rabiei sunt printre cele mai importante instrumente care pot fi utilizate pentru a reduce riscul de prevenire a boli.

Electrica Furnizare Discount

Se estimează că anual produc 59.000 de cazuri umane, 95% dintre acestea fiind înregistrate în Africa şi Asia. Rabia afectează în mod disproporţionat, cele mai expuse fiind populaţiile sărace din mediul rural, aproximativ jumătate din cazuri fiind atribuite copiilor sub 15 ani.

Rabia este o boală care poate fi 100% prevenită prin informarea şi educarea proprietarilor şi vaccinarea animalelor. Eliminarea/reducerea cazurilor de rabie la animale este condiţia primordială pentru reducerea riscului de transmitere la om şi astfel se poate înlătura una dintre ameninţările majore la adresa sănătăţii umane, potrivit rabiesalliance.org. Datorită programelor largi de vaccinare împotriva rabiei, boala este din ce în ce mai rară în ţările dezvoltate, fiind însă mult mai răspândită în statele în curs de dezvoltare.

Datorită unui efort al Organizaţiei Panamericane de Sănătate, între 2013 şi 2016, rabia transmisă de la câini a fost raportată în doar opt ţări pe continentul american. Rabia este o povară majoră în Asia, cu aproximativ 35.172 de decese umane pe an. India reprezintă 59,9% din decesele din Asia şi 35% din decesele la nivel global. Costul profilaxiei post-expunere (Post Exposure Prophylaxis – PEP) este cel mai mare în Asia, cu 1,5 miliarde dolari SUA/an. Asociaţia Naţiunilor din Asia de Sud-Est a implementat o strategie regională cu scopul de a elimina rabia umană din regiune până în 2020, potrivit infomaţiilor de pe www.who.int.

În Africa se estimează că 21.476 din decesele umane, în fiecare an, sunt cauzate de transmiterea rabiei de la câini. Cu un acces îmbunătăţit la PEP şi o prevalenţă redusă a rabiei transmise de la câini, un număr semnificativ de vieţi ar putea fi salvate. Asia Centrală se confruntă cu 1.875 de decese umane, iar Orientul Mijlociu cu 229 de decese umane pe an, din cauza informaţii limitate privind cunoaşterea boli în aceste zone.

Costul economic global al rabiei mediate transmise de la câini este estimat la 8,6 miliarde dolari SUA. Cu excepţia Americii Latine, suma cheltuită pentru vaccinare în zonele endemice este minimă. Programele de control al rabiei sunt puse în aplicare în multe ţări, înregistrându-se mai mult succes cu o acoperire mai bună a vaccinării, o mai bună accesibilitate la PPE şi reducerea numărului de decese umane. Comunitatea globală are drept scop eliminarea deceselor umane de la rabia transmise de la câini până în 2030.

Rabia este o boală mortală cauzată de un virus neurotrop din genul Lyssaviridae (familia Rhabdoviridae), care atacă sistemul nervos. Virusul infectează animalele domestice şi sălbatice şi se transmite la oameni prin contactul direct cu animalul infectat (salivă, muşcătură sau zgârietură). A fost identificată în peste 150 de ţări de pe toate continentele, excepţie făcând Antarctica.

Sursa: agerpres.ro

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

TOP 3 jocuri de masă populare în offline, pe care merită să le încerci și online! (P)

Publicat

în

Există numeroase dovezi care atestă faptul că jocurile de noroc se află în viața oamenilor de mii de ani. Unele versiuni au fost modificate destul de puțin, regulamentul lor fiind aproape identic cu cel de acum câteva sute de ani. Fiecare în parte are o scurtă sau lungă istorie fascinantă, deși în cazul anumitor jocuri, ea nu este foarte bine conturată, încă fiind dezbătute câteva date istorice.

Așa cum jocurile de noroc au fost aduse până în ziua de astăzi, fie ele modificate sau nu, așa urmează să fie păstrate și poate îmbunătățite în următorii ani. Primul pas în acest sens, a fost crearea lor digitală, adică transpunerea lor în versiuni pentru cazinourile online.

În ziua de astăzi, majoritatea jocurilor de noroc se regăsesc și în portofoliul anumitor operatori virtuali, având una sau mai multe versiuni disponibile. În cazul jocurilor de masă, gamblerii tind să aleagă predominant mesele de Ruletă, Poker sau Blackjack, deși există multe alte opțiuni interesante.

Electrica Furnizare Discount

Dacă vrei să ieși puțin din rutină, să testezi online un joc pe care nu l-ai încercat decât în realitate, iată câteva recomandări!

Baccarat

Asemănător cu jocul de Blackjack, Baccarat este la rândul său, o alegere des făcută de persoanele care sunt în căutare de o sursă constantă de adrenalină. În esență, scopul tău este de a ghici cine va avea mâna “norocoasă”, adică tu sau dealer-ul, ori dacă va fi remiză.

Regulamentul nu este la fel de complex ca la Poker, însă nici la fel de simplu ca la păcănele. Pentru a descoperi tehnici pe care să le aplici eficient, consultă mini-ghidul pentru Baccarat joc și exersează cât mai mult, pe sume cât mai mici. Ține cont de faptul că inițial, acest joc are origini asiatice, fiind considerat că are șanse de câștig excelente, chiar dacă se bazează exclusiv pe noroc, nu și pe aptitudinile jucătorului.

Craps

Cunocut în România și ca “Barbut”, jocul a avut o popularitate crescută, ce s-a menținut până în ziua de astăzi. De-a lungul anilor, atât la noi în țară, cât și în străinătate, acest joc a fost interzis, fiind legalizat nu de foarte mult timp.

Participanții vor plasa un pariu pentru rezultatul pe care-l vor avea cele două zaruri aruncate. În funcție de mediul unde îl joci, dar și de mizele implicate, vei putea auzi de diferiți termeni specifici folosiți. În cazinourile legale, unde și este recomandat să-ți desfășori activitatea pentru a nu întâmpina situații neplăcute, experiența va fi cu mult mai plăcută. Într-un mediu sigur, vor fi respectate regulile oficiale, de bază, iar dacă stelele ți s-au aliniat, te vei putea bucura și de câștiguri.

Spre deosebire de Baccarat, jocul de Craps are un regulament puțin mai lung, datorită posibilelor pariuri care pot fi puse. Cu toate acestea, nu este nevoie de prea mult timp pentru a-l înțelege, poate doar de câteva runde de acomodare, pe mize cât mai mici.

Remy

Jocul de “remy”, “rummy”, este unul palpitant, în care norocul se îmbină destul de armonios cu aptitudinile participanților și experiența lor. Există mai multe versiuni ale acestuia, precum Gin sau Canasta, dar și altele, ce implică inclusiv alte piese de joc.

Este considerat că jocul de bază a fost creat și popularizat în secolul al XIX-lea, unele păreri fiind că a fost făcut public în 1890 în Mexic, altele că a apărut în Asia, mai exact în China, și că este o versiune derivată a jocului Mahjong. Pe de altă parte, se consideră că Remy așa cum este jucat astăzi, a fost creat oficial în 1909.

Odată ce te-ai obișnuit cu regulamentul, vei îndrăgi jocul deoarece îți pune la încercare creativitatea și îți solicită din plin capacitatea de a improviza, fără să îți lași emoțiile “la vedere”, aproape ca la Poker.

Indiferent unde și cum alegi să te distrezi, informează-te din timp asupra regulilor de joc. Consultă și câteva sisteme sau strategii aplicate de jucătorii de top, având grijă ca invetițiile pe care le faci să fie modifice, la fiecare sesiune!

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare