Subvenția pentru combustibil de 0,5 lei/litru: Insuficientă în raport cu nevoile și mărimea industriei de transport. Ce măsuri propune UNTRR
Subvenția pentru combustibil de 0,5 lei/litru: Insuficientă în raport cu nevoile și mărimea industriei de transport. Ce măsuri propune UNTRR
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că măsura pregătită de Guvern pentru companiile de transport și distribuție, prin care se va acorda o subvenție de 0,5 lei/litru, este insuficientă în raport cu mărimea și nevoile industriei de transport rutieri.
Guvernul a anunțat că bugetul schemei de ajutor se ridică la 300 milioane lei (60,6 milioane euro). La o rambursare de 0,5 lei/litru, este acoperit un consum de doar 600 milioane litri de motorină, în condițiile în care, în România, consumul de motorină este de 8-9 ori mai mare.
Un camion parcurge în medie, la nivel național, 9.000 de km, iar la un consum lunar de 30l/100 km, costul lunar cu motorina s-ar ridica la 4.590 euro per camion.
Măsura de rambursare propusă de Guvern ar returna firmelor aproximativ 270 euro/camion, respectiv doar 5,9% din costul lunar al motorinei per camion.
Astfel, bugetul propus de Guvern ar subvenționa motorina doar pentru sub 5% din parcul total de vehicule comerciale, în condițiile în care în România există 40.500 de firme de transport rutier de mărfuri și persoane, respectiv 165.000 de vehicule destinate transportului rutier de mărfuri și 46.000 de vehicule destinate transportului rutier de pasageri. Totodată, sunt înmatriculate aproximativ 870.000 de vehicule de transport marfă – vanuri.
În plus, procesul de rambursare urmează procedura de la rambursarea accizei – proces care a mers greoi.
La prima returnare a supraaccizei din perioada 2014-2017, deși sumele alocate inițial s-au ridicat la aproximativ 2 miliarde lei, real au fost achitate cereri în valoare de numai 67,7 milioane lei (3,4% din bugetul inițial), din cauza capacității limitate de procesare și a disponibilității fondurilor în mod real.
UNTRR semnalează că operatorii de transport rutier comercial se află la limita supraviețuirii din cauza creșterii inflației și a prețului la carburanți, pe fondul conflictului din Ucraina.
Unele firme de transport rutier sunt aproape de a-și opri activitatea, iar dacă transportul rutier nu funcționează corespunzător, lanțurile de aprovizionare deja perturbate de conjunctura actuală, vor fi afectate și mai mult până la blocaj. Cei mai mari perdanți vor fi clienții transportatorilor, cetățenii obișnuiți și întreprinderile care vor avea de suferit dacă costurile transportului rutier comercial vor scăpa de sub control.
În acest context, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Guvernului și Parlamentului României următoarele măsuri de sprijin pentru a combate efectele crizei actuale, cu aplicare imediată pentru o perioadă de 90 de zile cu posibilitate de extindere:
-Subvenționarea cu 1,5 lei/litru a prețului la carburant
-Reducerea TVA de la 19% la 5% la motorină și benzină
-Reducerea Accizei de la 330 Euro/1000 litri si de la 359 Euro/1000 litri la 21 Euro/1000 litri la motorină și benzină
-Obligativitatea indexării tarifului de transport cu costul motorinei la fiecare săptămână
-Obligativitatea plății componentei de carburant din tariful de transport la intervale de timp reduse la 15 zile
-Amânarea plății finanțărilor – leasing financiar, leasing operațional, credit
Măsuri de reducere și amânare a plății taxelor și contribuțiilor sociale de către firmele de transport rutier, pentru a le oferi suport în cadrul fluxului de bani
Ajutoare de stat de minimis pe modelul francez, de 1300 euro pentru capete tractor, 600 euro pentruvehicule 7,5t-25,9 t, 400 euro pentru vehicule sub 7,5t, 300 euro pentru vehicule sub 3,5t și 1000 euro pentru autocare.
sursa: dcbusiness.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Ştirea zilei
FOTO | La 80 de ani, un profesor din Alba, veritabil „Domn Trandafir”, începe luni, 8 septembrie 2025, un nou an școlar
La 80 de ani, un profesor din Alba, veritabil „Domn Trandafir”, începe luni, 8 septembrie 2025, un nou an școlar În urmă cu 2 ani am scris despre profesorul Ioan Brânzan, „omul de fizică” de la Sebeș, care impresiona prin activitatea sa neîntreruptă la catedră, o viață întreagă dedicată învățământului și elevilor. Acum, la venerabila […]
Pasaj suprateran de peste 20 de metri peste strada Brândușei din Alba Iulia în cadrul proiectului centurii de sud-vest a municipiului
Pasaj suprateran de peste 20 de metri peste strada Brândușei din Alba Iulia: Lucrare prinsă în proiectul centurii de sud-vest a municipiului Proiectul centurii de sud-vest a municipiului Alba Iulia prevede și construirea unui pasaj suprateran peste strada Brândușei. Pasajul, cu o lungime de 22 de metri, se va realiza din grinzi prefabricate din beton […]
FOTO | Ceasuri de poveste la Atelierul-Muzeu Poenariu, din Laz, de care se ocupă cel mai tânăr Tezaur Uman Viu din România: Ce au putut vedea vizitatorii în cadrul Nopții Muzeelor la Sate 2025
Ceasuri de poveste la Atelierul-Muzeu Poenariu, din Laz, de care se ocupă cel mai tânăr Tezaur Uman Viu din România Atelierul-Muzeu Poenariu din Laz a fost unul dintre obiectivele culturale din Alba participante la Noaptea Muzeelor la Sate 2025. Citește și: FOTO| Florin Poenariu, unul dintre ultimii descendenți ai celebrilor iconari de pe Valea Sebeșului: […]