Rămâi conectat

Actualitate

Revenim la „taxa auto”? Ce prevede PNRR privind taxarea poluării. Decizia ce s-ar putea să îi afecteze pe milioane de români

Ioana Oprean

Publicat

în

Revenim la „taxa auto”? Ce prevede PNRR privind taxarea poluării. Decizia ce s-ar putea să îi afecteze pe milioane de români

Până la finalul lui septembrie 2022, România ar trebui să conceapă un nou plan național pentru controlul poluării aerului. Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) prevede că la finalul lui 2022, Guvernul ar trebui să aibă pe masă o politică de taxare pe principiul „poluatorul plătește”.

Măsura e prevăzută în PNRR în condițiile în care numărul mașinilor de mâna a doua importate de România a crescut semnificativ în ultimii ani, după eliminarea timbrului de mediu în 2017, taxă considerată ilegală de către instanțele de judecată.

Numai în 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme de mâna a doua, iar peste 70% dintre acestea erau mașini diesel poluante. Datele statistice arată că din aproximativ 7,3 milioane de mașini înmatriculate în prezent în România, aproape patru milioane sunt mașini mai vechi de 15 ani.

Planul Național de Redresare și Reziliență arată că mașinile poluante vor trebui înlocuite cu unele cu emisii reduse sau electrice. Cei care vor aduce mașini mai vechi de 15 ani vor risca să nu le mai poată înmatricula.

„Prin reformele și investițiile propuse în cadrul componentei se va asigura completarea rețelei de stații electrice de reîncărcare cu 52 de stații de încărcare electrică care vor avea 264 de puncte de încărcare până în anul 2026 pe cele 4 autostrăzi propuse prin PNRR, contribuind astfel la obiectivele stabilite prin Pactul Verde European”, prevede PNRR.

Transportatorii rutieri spun că PNRR, așa cum arată acum, nu va face decât să împovăreze firmele de transport cu noi taxe, în timp ce mașinile electrice vor fi sprijinite.

„Noi nu contestăm că trebuie taxată popularea, dar haideți să vedem cum îi ajuți pe oamenii ăștia, cum duc ei mașinile la fiare vechi? Ei și-au luat o mașină veche să se plimbe de colo colo sau să-și facă treburile, dar hai să vedem cu ce îi ajutăm. Nu ne-am opus niciodată unei taxe de poluare​”, spune Vasile Ștefănescu, președintele al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.)

Transportatorii sunt nemulțumiți că PNRR nu aduce nicio măsură de sprijin pentru firmele de transport.

„Transportul de marfă, de persoane aduce 15% din PIB-ul României, dar nu văd nimic în PNRR pentru asta. Eu n-am văzut nimic. Nu am cerut nimic de pomană, dar ajută-mă cu ceva, cu ce să schimb toate mașinile în 2-3 ani?”, întreabă Vasile Ștefănescu.

El mai spune că transportatorii de persoane nu sunt ajutaţi cu nimic. „Transportul de persoane se poate face cu mașini până-n 15 ani, să propunem ca acest transport să se facă cu mașini de 5-6 ani. Dar trebuie gândit un plan”, mai spune președintele C.O.T.A.R.

Experții în mediu susțin că nu există măsuri care să nu includă taxe și care să ducă la mai puțină poluare. Mașinile poluante din România nu vor face decât să atragă noi sancționări (infringement) ale României de către Comisia Europeană din cauza nerespectării angajamentelor luate privind reducerea emisiilor de CO2.

„Noi estimăm că în ultimii 2 ani s-au anulat toate progresele pe care le-a făcut programul Rabla în ultimii 15 ani. Rabla nu a avut niciodată criterii de mediu clare ca să vedem câte emisii s-au evitat prin introducerea acestui program”, susține Mihai Stoica, director executiv la organizatia 2Celsius.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

30% din cheltuielile din sănătate sunt asiguraţi de către pacient. Şeful CNAS: ,,Nu este normal, nu se întâmplă niciunde în lumea civilizată”

Ioana Oprean

Publicat

în

30% din cheltuielile din sănătate sunt asiguraţi de către pacient. Şeful CNAS: ,,Nu este normal, nu se întâmplă niciunde în lumea civilizată” Persoanele asigurate din România suportă din propriul buzunar 30% din cheltuielile necesare serviciilor de sănătate de care beneficiază, procent mult mai mare decât în alte ţări europene, a declarat șeful Casei Naţionale de […]

Citește mai mult

Actualitate

Impozit pe terenuri 2026 | Crește cu 140% baza de impozitare a terenurilor. Principalele modificări din Pachetul 2 care afectează sectorul agricol

Ioana Oprean

Publicat

în

Impozit pe terenuri 2026 | Crește cu 140% baza de impozitare a terenurilor. Principalele modificări din Pachetul 2 care afectează sectorul agricol Pachetul 2 de măsuri fiscale vine cu impozite foarte mari și pentru terenurile agricole, baza de impozitare fiind majorată în unele cazuri chiar și de trei ori, de la 28 de lei pe […]

Citește mai mult

Actualitate

Nou-născuţii, testaţi în maternitate pentru 18 biomarkeri, în loc de trei, din 2026. Alexandru Rogobete: ,,Dă şansa la o viaţă normală bebeluşilor care suferă de diverse afecţiuni genetice sau metabolice”

Ioana Oprean

Publicat

în

Nou-născuţii, testaţi în maternitate pentru 18 biomarkeri, în loc de trei, din 2026. Rogobete: ,,Dă şansa la o viaţă normală bebeluşilor care suferă de diverse afecţiuni genetice sau metabolice” Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rogobete, a anunţat că începând din 2026, testarea nou-născuţilor în maternităţi se va extinde de la trei biomarkeri la 18. Programul dă şansa […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea