Preotul Constantin Necula. Boboteaza e un nou început, o restartare. Agheasma Mare băută înseamnă mai mult decât purificare
Consilierul misionar-pastoral şi de imagine al Mitropoliei Ardealului, părintele Constantin Necula, crede că Boboteaza trebuie să însemne pentru fiecare dintre noi „un nou început, o restartare, o refundamentare a vieţii”.
Citește și: De ce se întorc apele râului Iordan în fiecare an în ziua de Bobotează. Explicația biblică și ștințiifică care determină întoarcerea cursului râului Iordan
„E un nou început. E o restartare, o refundamentare a vieţii”, a declarat vineri, pentru AGERPRES, preotul Necula.
Constantin Necula afirmă că Boboteaza este o „participare la bucuria Botezului Mântuitorului Hristos”.
„Boboteaza este participarea la bucuria Botezului Mântuitorului Hristos. Avem două epifanii, două arătări: una la naşterea Mântuitorului şi una pe malul Iordanului. Hristos se arată, ne arată că nu lucrează pe ascuns şi mai cu seamă ne arată un lucru fundamental, că are trup, că a intrat în lume cu trupul. Bebeluşul devenit om în toată firea, care se botează acum în apele Iordanului, are trup, are carne şi oase. Nu e nălucă. Să nu-l mai transformăm pe Hristos în nălucă.
Noi vorbim despre el ca şi cum ar fi un personaj fără istorie, ori el este în istorie, el este istorie. Iar umbra de lumină a Bobotezei, alături de Hristos, este Ioan Botezătorul. Este singurul om pictat cu aripi în biserică, pentru că este la marginea dintre îngeri şi oameni, atât de sus s-a ridicat prin efort propriu şi prin harul lui Dumnezeu, încât poate fi confundat cu un înger – în fond e verişorul îngeresc al Mântuitorului Hristos. De Bobotează asta se întâmplă, un om îngeresc se întâlneşte cu Dumnezeu, pentru ca omul să devină ca Dumnezeu. Taina Botezului asta ne spune, că suntem chemaţi toţi murim şi să înviem”, spune preotul Necula.
Citește și: Mesaje de Sfântul Ioan • Urări de Sfântul Ioan • Felicitări de Sfântul Ioan
Boboteaza este strâns legată de botezul nostru de la cristelniţă, susţine preotul.
„Sunt unii care susţin că nu e nicio legătură între Bobotează şi botezul nostru de la cristelniţă. Este. Apa este aceeaşi, iar Dumnezeu care lucrează în apă este acelaşi. Ceea ce facem noi, nu botezăm casele, ci le sfinţim, într-un fel sau altul dăruind caselor, restartând caselor, starea de sfinţenie la început de an. (Ne putem restarta şi noi n.r.), mai ales, odată cu casele. Noi locuim în case. Biserica nu face o rupere între locurile în care locuim şi oamenii care locuiesc în ele. Ne privesc ca un tot, ca un univers, ca un cosmos al nostru, ca pe o lume a noastră. Biserica ne sfinţeşte lumea cu drag, nu e împotriva lumii în care trăim”, potrivit lui Constantin Necula. Citește și: mesaje de Sfântul Ioan
A bea zilnic din Agheasma Mare înseamnă „mai mult decât purificare”.
„Agheasma Mare băută înseamnă mai mult decât purificare. Înseamnă o reactivare într-un fel sau altul a stării noastre de bine, de ataşaţi la Dumnezeu, e o reataşare de Dumnezeu. Vrem să bem agheasmă, de aceea suntem ai lui Hristos. Cine nu vrea, nu bea. E bine să faci cât mai mult timp exerciţiul acesta al hrănirii cu anafură şi al ieşirii din sete cu agheasmă, pentru că, de fapt, arată că toate alimentele lumii sunt sfinţite de Dumnezeu, dacă Dumnezeu e prezent în rugăciunea noastră. Nu există unghi al lumii în care harul lui Hristos să nu intre. Iar Agheasma Mare este frumoasă şi din alt punct de vedere, ziua Bobotezei e frumoasă pentru că noi spunem că se sfinţesc toate apele lumii, adică inclusiv ultimul colţişor de pârâu din ultima lume nelocuită de oameni şi acolo harul lui Dumnezeu lucrează neîncetat în favoarea lumii”, concluzionează preotul Constantin Necula.
Citește și: Mesaje de Anul Nou. Urari de Anul Nou. Felicitari de Anul nou. Mesaje de Revelion. SMS de Anul Nou
În credinţa ortodoxă, Boboteaza aminteşte de Botezul Domnului în apa Iordanului la vârsta de 30 de ani, înainte de a păşi în viaţa publică. Potrivit tradiţiei, la Bobotează se săvârşeşte slujba de sfinţire a apelor – Agheasma Mare, care are semnificaţia simbolică de act de regenerare cosmică.
Apa sfinţită de Bobotează se ia dimineaţa, pe nemâncate, până la Odovania praznicului Botezului Domnului din data de 14 ianuarie, apoi Agheasma Mare se păstrează în case şi se ia în afara acestor zile doar cu acordul preotului duhovnic.
Sărbătoarea Botezului Domnului precede ziua în care în Biserica Ortodoxă este pomenit Soborul Sfântului Ioan Botezătorul şi Înaintemergătorul Domnului.
Sursa Agerpres.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Noi criterii pentru încadrarea în grad de handicap: Măsuri ferme pentru corectitudine și eliminarea fraudelor – proiect
Noi criterii pentru încadrarea în grad de handicap: Ministrul Muncii a propus măsuri ferme pentru corectitudine și eliminarea fraudelor Ministerul Muncii, în colaborare cu Ministerul Sănătății, propune modificarea criteriilor de încadrare în grad de handicap, cu scopul de a elimina fraudele și de a aduce mai multă corectitudine în sistemul de protecție socială. Proiectul prevede […]
Poliția verifică ce pachete ajung în curtea școlilor prin firmele de curierat: Măsură nouă pentru siguranța elevilor din anul școlar 2025–2026
Poliția verifică ce colete ajung în curtea școlilor prin firmele de curierat: Măsură nouă pentru siguranța elevilor din anul școlar 2025–2026 De la începutul noului an școlar, livrările făcute prin firme de curierat către școli nu vor mai trece neobservate. Poliția anunță că va monitoriza aceste transporturi, pentru a preveni introducerea în unitățile de învățământ […]
Elevii ies în stradă alături de profesori: Protest amplu la începutul noului an școlar, pe 8 septembrie
Elevii ies în stradă alături de profesori: Protest amplu național la începutul noului an școlar, pe 8 septembrie Uniunea Elevilor Reprezentanți (UER) a anunțat că va participa la marșul de protest organizat pe 8 septembrie, în prima zi de școală, pe traseul Piața Victoriei – Palatul Cotroceni. Protestul va avea loc între orele 11.00 și […]