O bancă românească, amendată pentru executarea silită a unui client care nu avea nici o legătură cu creditul imputat
O bancă românească, amendată pentru executarea silită a unui client care nu avea nici o legătură cu creditul imputat
O bancă românească a fost sancţionată recent pentru că a atribuit, în mod greşit, calitatea de garant unui client de-al său într-un credit ce a făcut obiectul unei executării silite, contract care nu avea nicio legătură cu respectivul client, precum şi utilizarea unor date personale ale acestei persoane care nu erau actualizate. Aceste fapte reprezintă nerespectarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor (GDPR).
O persoană fizică a reclamat Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) că datele sale personale au fost folosite de către bancă fără consimţământ, în alte scopuri decât cele autorizate de el, precum şi că aceste date nu mai erau de actualitate, respectiv utilizarea unei adrese mai vechi.
În urma investigaţiei, ANSPDCP a constatat că banca a prelucrat datele personale ale respectivului client fără a avea temei legal, prin atribuirea eronată a calităţii de garant într-un credit şi extragerea unor date neactualizate. De asemenenea, banca a utilizat şi dezvăluit datele personale ale clientului în cadrul unor proceduri de notificare efectuate prin intermediul unui executor judecătoresc care priveau restanţele la un contract de credit acumulate de o societate comercială, clientă a băncii, cu care respectivul client nu avea niciun fel de relaţie.
Sancţiunea aplicată băncii de Autoritatea de Supraveghere a fost de 2.000 de euro, precum şi impunerea luării unor măsuri corective, care au rolul de a asigura intrarea în legalitate în privinţa protecţiei datelor cu caracter personal ale clienţilor.
În contextul acestei sancţiuni, reamintim că GDPR-ul stabileşte că datele cu caracter personal pe care o firmă le prelucrează despre cineva trebuie să reflecte mereu realitatea. Astfel, datele cu caracter personal trebuie să fie „exacte și, în cazul în care este necesar, să fie actualizate; trebuie să se ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că datele cu caracter personal care sunt inexacte, având în vedere scopurile pentru care sunt prelucrate, sunt șterse sau rectificate fără întârziere («exactitate»)”, stă scris în regulamentul GDPR.
Asta înseamnă că firmele care operează cu date cu caracter personal trebuie să se asigure că datele prelucrate coincid cu realitatea atât la momentul prelucrării, cât şi pe tot parcursul stocării şi folosirii lor.
De ce este așa de important ca datele prelucrate să fie exacte? Pe lângă situaţia care a făcut obiectul amenzii date de instituţia supraveghetoare a aplicării GDPR în România, pot apărea diverse consecinţe negative ulterior prelucrării unor date inexacte sau a unor date neactualizate. De exemplu, dacă o bancă are acces la anumite baze de date, în funcție de care decide acordarea unui împrumut sau termenii acelui împrumut, s-ar putea ca datele conținute în acea bază de date să nu reflecte situația reală a clientului, de la momentul solicitării împrumutului. Drept consecinţă, s-ar putea ca persoana vizată să riște condiții de creditare mai puțin favorabile sau chiar să-i fie respinsă cererea de acordare a împrumutului.
La sfârşitul anului trecut, o altă bancă românească a primit o amendă din partea ANSPDP cu 100.000 euro pentru dezvăluirea ilegală a unui document ce conţinea o explicitare, în detaliu, a unor activităţi pur personale ale clientului vizat, ce includea planuri de a vizita Olanda, pentru a consuma droguri şi altele. Problema scoasă în evidenţă de acea amendă este că multe firme se confruntă cu lipsa pregătirii și instruirii angajaților în ceea ce privește păstrarea confidențialității datelor personale.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Facturi record pentru români în septembrie 2025: Energia electrică s-a scumpit cu peste 69%, fructele proaspete cu 32%, iar serviciile de igienă cu aproape 20%. Ce aduce finalul de an
Facturi record pentru români în septembrie 2025: Energia electrică s-a scumpit cu peste 69%, fructele proaspete cu 32%, iar serviciile de igienă cu aproape 20%. Ce aduce finalul de an România trece în prezent printr-un nou val de scumpiri care afectează direct bugetele populației. Potrivit datelor oficiale publicate luni, 13 octombrie 2025, de Institutul Național […]
Ministerul Educației, răspuns privind salariile profesorilor: Nu scad, e un calcul unitar al sporului de suprasolicitare psihică
Ministerul Educației, răspuns privind salariile profesorilor. Anunțul făcut Ministerului Educației și Cercetării a transmis un răspuns federațiilor sindicale din învățământ în ceea ce privește calculul unor drepturi salariale. Ministerul Educației a transmis federațiilor sindicale că nu are loc o scădere a salariilor personalului didactic, ci doar o uniformizare a modului de calcul al sporului pentru […]
Investitorii la bursă, monitorizați de ANAF. Fiscul extinde controalele asupra veniturilor din tranzacții financiare
ANAF intensifică verificările veniturilor din investiții. Investitorii la bursă, în vizorul autorităților fiscale Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a intensificat, în ultimele luni, controalele asupra persoanelor fizice care au obținut venituri din investiții, pe fondul deficitului bugetar cu care se confruntă România. Printre măsurile luate se numără transmiterea de notificări către contribuabilii care nu […]