Garantarea dreptului la educație al tuturor copiilor cu tulburări învățare, în atenția Ministerului Educației
Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice a lansat miercuri, 5 octombrie, în dezbatere publică, proiectul de metodologie privind asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări specifice de învățare (TSI). Documentul identifică și stabilește tipul de intervenție pentru asigurarea învățării individualizate și personalizate în cazul acestor elevi prin introducerea și utilizarea instrumentelor compensative, a măsurilor de dispensare și a formelor adecvate de evaluare.
Prevederile acestui proiect vizează doar copiii/elevii înscriși în învățământul preuniversitar, diagnosticați cu tulburări specifice de învățare în baza unei evaluări complexe efectuate de specialiști acreditați din școala de masă (profesori consilieri școlari, logopezi, profesori de sprijin) sau/și specialiști (psihologi, logopezi, psihopedagogi).
Unul dintre cele mai importante obiective urmărite prin aprobarea acestei metodologii este garantarea dreptului la educație al tuturor copiilor/elevilor identificați cu tulburări specifice de învățare. De asemenea, se urmărește favorizarea succesului școlar prin măsuri didactice de susținere, garantarea unei formări adecvate și promovarea dezvoltării potențialului, precum și pregătirea cadrelor didactice, profesorilor de sprijin, profesorilor psihopedagogi, logopezilor, profesorilor consilieri școlari deopotrivă cu responsabilizarea și sensibilizarea părinților în confruntarea cu problemele legate de tulburările specifice de învățare.
Precizăm în acest context că tulburările specifice de învățare desemnează un grup eterogen de tulburări ce afectează procesul tipic de achiziție a abilităților școlare (de citire, exprimare în scris și matematice): dislexie, disgrafie, discalculie. Apariția acestora nu este o consecință a lipsei oportunităților de învățare sau a motivației pentru învățare, nu este rezultatul unui deficit intelectual, intelect liminar, deficit senzorial (ex: auditiv, vizual, motor), tulburărilor afective și emoționale de natură psihiatrică sau a altor tulburări de (neuro)dezvoltare (tulburări de spectru autist) și nu se datorează niciunei forme de traumă cerebrală sau maladie de achiziție.
În mod uzual, aceste tulburări sunt descrise pe baza deficitelor lor funcționale ca dislexie (afectarea procesului de achiziție a citirii), disgrafie (afectarea procesului de achiziție a scrisului, atât a actului grafic, cât și a exprimării corecte în scris) și discalculie (afectare a procesului de achiziție a abilităților numerice și aritmetice).
Diagnosticul de dislexie și disgrafie se stabilește, de regulă, în clasa a II-a, după ce elevul a parcurs învățarea tuturor literelor. Diagnosticul de discalculie se stabilește, de regulă, în clasa a III-a.
În proiect sunt incluse și măsuri privind managementul cazurilor TSI în sistemul de învățământ, măsuri psihopedagogice, consiliere parentală și cadrul general de formare a cadrelor didactice.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Premierul interimar va fi anunțat marți, 6 mai 2025: Președintele a luat act de demisia lui Marcel Ciolacu
Premierul interimar va fi anunțat marți, 6 mai 2025: Președintele a luat act de demisia lui Marcel Ciolacu Preşedintele interimar Ilie Bolojan a luat act, în seara zilei de luni, 5 mai 2025 de demisia premierului Marcel Ciolacu. Citește și: ULTIMA ORĂ: PSD a decis ieșirea de la guvernare. Social-democrații nu vor susține niciun candidat […]
Cum va fi VREMEA în România până în 18 mai 2025. PROGNOZA METEO anunţă o schimbare radicală, cu ploi, vijelii și grindină
Cum va fi VREMEA în România până în 18 mai 2025. PROGNOZA METEO anunţă o schimbare radicală, cu ploi, vijelii și grindină Administraţia Naţională de Meteorologie a emis luni, 5 mai 2025, prognoza meteo pentru următoarele două săptămâni, pentru intervalul 5 – 18 mai. Specialiştii ANM anunţă o schimbare radicală a vremii, cu ploi, vijelii […]
Guvernul nu a reușit să împrumute 500 de milioane de lei: Încercare eșuată, imediat după primul tur al alegerilor prezidențiale 2025
Guvernul nu a reușit să împrumute 500 de milioane de lei: Încercare eșuată, imediat după primul tur al alegerilor prezidențiale 2025 Guvernul României a ratat, luni, 5 mai 2025, o nouă încercare de a se împrumuta de pe piața internă, în contextul amplificării incertitudinii politice după alegerile de duminică, 4 mai 2025. Ministerul Finanțelor a […]