Garantarea dreptului la educație al tuturor copiilor cu tulburări învățare, în atenția Ministerului Educației
Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice a lansat miercuri, 5 octombrie, în dezbatere publică, proiectul de metodologie privind asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări specifice de învățare (TSI). Documentul identifică și stabilește tipul de intervenție pentru asigurarea învățării individualizate și personalizate în cazul acestor elevi prin introducerea și utilizarea instrumentelor compensative, a măsurilor de dispensare și a formelor adecvate de evaluare.
Prevederile acestui proiect vizează doar copiii/elevii înscriși în învățământul preuniversitar, diagnosticați cu tulburări specifice de învățare în baza unei evaluări complexe efectuate de specialiști acreditați din școala de masă (profesori consilieri școlari, logopezi, profesori de sprijin) sau/și specialiști (psihologi, logopezi, psihopedagogi).
Unul dintre cele mai importante obiective urmărite prin aprobarea acestei metodologii este garantarea dreptului la educație al tuturor copiilor/elevilor identificați cu tulburări specifice de învățare. De asemenea, se urmărește favorizarea succesului școlar prin măsuri didactice de susținere, garantarea unei formări adecvate și promovarea dezvoltării potențialului, precum și pregătirea cadrelor didactice, profesorilor de sprijin, profesorilor psihopedagogi, logopezilor, profesorilor consilieri școlari deopotrivă cu responsabilizarea și sensibilizarea părinților în confruntarea cu problemele legate de tulburările specifice de învățare.
Precizăm în acest context că tulburările specifice de învățare desemnează un grup eterogen de tulburări ce afectează procesul tipic de achiziție a abilităților școlare (de citire, exprimare în scris și matematice): dislexie, disgrafie, discalculie. Apariția acestora nu este o consecință a lipsei oportunităților de învățare sau a motivației pentru învățare, nu este rezultatul unui deficit intelectual, intelect liminar, deficit senzorial (ex: auditiv, vizual, motor), tulburărilor afective și emoționale de natură psihiatrică sau a altor tulburări de (neuro)dezvoltare (tulburări de spectru autist) și nu se datorează niciunei forme de traumă cerebrală sau maladie de achiziție.
În mod uzual, aceste tulburări sunt descrise pe baza deficitelor lor funcționale ca dislexie (afectarea procesului de achiziție a citirii), disgrafie (afectarea procesului de achiziție a scrisului, atât a actului grafic, cât și a exprimării corecte în scris) și discalculie (afectare a procesului de achiziție a abilităților numerice și aritmetice).
Diagnosticul de dislexie și disgrafie se stabilește, de regulă, în clasa a II-a, după ce elevul a parcurs învățarea tuturor literelor. Diagnosticul de discalculie se stabilește, de regulă, în clasa a III-a.
În proiect sunt incluse și măsuri privind managementul cazurilor TSI în sistemul de învățământ, măsuri psihopedagogice, consiliere parentală și cadrul general de formare a cadrelor didactice.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Radu Georgescu, despre decizia Fitch de a menţine ratingul suveran al României la „BBB minus”, cu perspectivă negativă: ”România, trebuie să începi să înveți dacă nu vrei să rămâi corigentă”
Radu Georgescu, despre decizia Fitch de a menţine ratingul suveran al României la „BBB minus”, cu perspectivă negativă: ”România, trebuie să începi să înveți dacă nu vrei să rămâi corigentă” Radu Georgescu a explicat într-o postare pe Facebook reconfirmarea calificativul de țară „BBB minus” pentru România al Agenției internaționale de rating Fitch, menținând însă perspectiva […]
Impozitarea progresivă, măsură care ar asigura venituri la buget mai mari decât pachetele 1 și 2 ale Guvernului Bolojan. Fost ministru: „În toate țările dezvoltate din UE se aplică cu succes. În România, se iau bani de la seniori, mame, gravide și veterani de război”
Impozitarea progresivă, măsură care ar asigura venituri la buget mai mari decât pachetele 1 și 2 ale Guvernului Bolojan. Fost ministru: „În toate țările dezvoltate din UE se aplică cu succes. În România, se iau bani de la seniori, mame, gravide și veterani de război” Marius Budăi, fostul ministru al Muncii de la PSD, este […]
Reguli stricte pentru proprietarii câinilor ținuți în curte. 3.000 de lei amendă, chiar dosar penal pentru stăpânii care nu respectă legea
Reguli stricte pentru proprietarii de câini ținuți în curte. 3.000 de lei amendă, chiar dosar penal pentru stăpânii care nu respectă legea Câinele lăsat liber în curte, pare să fie o soluție ideală pentru proprietari, dar și pentru animal, mai ales vara. Legea impune condiții stricte pentru siguranța tuturor. Află ce reguli trebuie să respecți, […]