FOTO: Primul autobuz electric a plecat la drum, pe străzile municipiului Alba Iulia
Autobuzul electric pe care STP Alba Iulia îl testează în această perioadă a făcut, vineri, primele curse pe traseul liniei 103. Obișnuiți cu celelalte mijloace de transport utilizate de firma care asigură transportul public în municipiu, unii dintre călători au ezitat, în prima parte a zilei, să urce în noul autovehicul, chiar și atunci când au fost invitați cu amabilitate de șofer. ”Curajoșii” au avut, însă, o surpriză plăcută, pentru că au avut parte de o călătorie gratuită, confortabilă și silențioasă.
Autobuzul electric SOR EBN 10.5 fabricat de compania SOR Libchavy, unul dintre cei mai mari producători de autobuze, troleibuze şi autocare din Cehia, este testat de operatorul de transport din municipiu, la propunerea ”Anadolu Automobil Rom” – importator și distribuitor autorizat SOR.
”Acesta este primul autobuz electric care a circulat vreodată în județul Alba și în funcție de rezultatele testelor, STP analizează posibilitatea găsirii unor finanțări pentru achiziția unor asemenea vehicule, în viitor”, a declarat ing. Stelian Nicola, directorul general al STP Alba Iulia.
Dotat cu un motor asincron răcit cu lichid marca Skoda Electric, instalaţie electrică Cegelec şi acumulatori Winston Battery/Lithium – ion, autobuzul are o capacitate de 85 de locuri (19 pe scaune), un timp de încărcare a bateriilor de 7-8 ore, o autonomie energetică de până la 250 de kilometri și poate atinge maxim 80 de kilometri la oră. În trafic este foarte silențios, nivelul zgomotului produs fiind aproape imperceptibil.
SOR EBN 10.5 va fi pus în circulaţie pe rutele cele mai aglomerate din Alba Iulia (respectiv liniile 103 și 104) şi va fi testat timp de câteva zile, pentru a vedea modul cum se comportă în condiţiile de trafic din oraș. Călătorii vor putea circula gratuit cu autobuzul electric, pe perioada testării, unul dintre scopurile acestui experiment fiind determinarea autonomiei autobuzului încărcat cu pasageri și în condiții normale de exploatare.
Întrucât se conduce diferit față de un autobuz obișnuit, șoferii vor avea parte de pregătire teoretică și practică. Potrivit producătorului, autovehiculul consumă de aproximativ 6 ori mai puțin decât unul pe motorină, în condiții de trafic similare (adică aproximativ 45 de bani pe kilometru) și costă aproximativ 400.000 de euro (în funcție de dotări).
Autobuzul electric construit de compania din Cehia nu era destinat iniţial transportului local ci transportului prin trecătorile Munților Tatra din Slovacia, la altitudine mare și unde motoarele obișnuite nu făceau față. Prima variantă obținută de producător a fost îmbunătățită și adaptată transportului urban, rezultând un autobuz electric eficient și ecologic.
[nggallery id=383]
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Ştirea zilei
În 27 decembrie 1784: Horea și Cloșca, doi dintre conducătorii răscoalei țărănești din Transilvania, trădați de un pădurar, au fost prinși și duși în temnița din Alba Iulia
În 27 decembrie 1784: Horea și Cloșca, doi dintre conducătorii răscoalei țărănești din Transilvania, trădați de un pădurar, au fost prinși și duși în temnița din Alba Iulia La data de 27 decembrie 1784, în pădurea Scoruşetului din Munții Gilău, au fost prinși prin trădarea pădurarului Anton Melzer din Abrud, Horea şi Cloşca, conducătorii răscoalei […]
Primăria Cugir, obligată să despăgubească proprietarul unui autoturism avariat de căderea „din senin” a unui arbore. Cetățeanul a cheltuit peste 15.000 de lei pentru reparația mașinii
Primăria Cugir, obligată să despăgubească proprietarul unui autoturism avariat de căderea „din senin” a unui arbore. Cetățeanul a cheltuit peste 15.000 de lei pentru reparația mașinii Proprietarul unui autoturism din Cugir, implicat într-un incident soldat cu avarii importante la mașină a obținut acoperirea daunelor de către primăria orașului. Daniel Dumitru B. a dat în judecată […]
VIDEO | Povestea proiectului „Adoptă o Casă la Roșia Montană”: Construcții istorice vechi de sute de ani, readuse la viață cu ajutorul voluntarilor
Povestea proiectului „Adoptă o Casă la Roșia Montană”: Construcții istorice vechi de sute de ani, readuse la viață cu ajutorul voluntarilor De aproape 20 de ani, la Roșia Montană, un grup de oameni inimoși derulează un program de restaurare a obiectivelor istorice și turistice aflate în diferite stadii de degradare. Proiectul „Adoptă o Casă la […]