FOTO: ,,Mesaje mediatice’’- Atelier la ,,Școala familiei’’ susținut la Cugir
Un nou modul intitulat ,,Mesaje mediatice’’ s-a desfăşurat de curând la Biserica ,,Sfinţii Trei Ierarhi din Cugir’’. Formatorul braşovean Dan Florea, cu studii de Master în Relații Internaționale și Studii de Securitate la Universitea Lucian Blaga din Sibiu, a continuat expunerea de anul trecut – ,,Efectele ecranelor şi detoxifierea digitală’’- cu informații asupra impactului mesajelor media la care suntem expuși agresiv.
Noile generații ,,uitate’’la TV sau la calculator, au devenit „weak reasoners’’- cei care raţionează slab, înrobiți fiind de atitudinile mentale pasive favorizate de acestea. Hipnotizate în primele 3 minute după cum arată studiile, noile generații de copii sunt sărăcite de capacitatea de a imagina jocuri, sunt crescute fără participare interactivă la procesul de cunoaştere a mediului extern prin jocurile fizice, lucrul de mână, a construi, a coase. Fără dialog real cu părinții sau prietenii, fără liniştea şi răgazul necesare dezvoltării mecanismelor limbajului intern sau a gândirii reflexive dezvoltată prin citit (ritm cerebral beta), copiii ,,se mulțumesc doar cu senzațiile’’ (Large, 2000).
Toate studiile privitoare la efectele televiziunii și jocurilor pe calculator arată o altă structurare a traseelor neuronale, afectarea activitătii cortexului prefrontal și apariţia unei dependenţe față de ritmul cerebral alfa de 12 Hz, prin care copiii vor fi permanent atraşi fatal de activitătile distractive ce introduc mintea în aceeaşi stare pasivă, de relaxare, de reducere a activității voluntare, de pasivitate, plictis, dezinteres, apatie, depresie. Se diminuează progresiv controlul interior „antrenându-i pe oameni pentru a fi zombi” (Mander, 1978) . Este afectată emisfera stângă care se ocupă de procesele de gândire logică, critică, deductivă, sinteză și analiză, în timp ce ,,este stimulată preferențial emisfera dreaptă’’ (Healy, 1990) ce guvernează procesele care presupun imaginaţia și emoţiile, ce hiperactivează activități vizuale, activităţi non-verbale, subminând dezvoltarea limbajului şi a cititului. ,,Televizorul este mai provocator, mai relaxant, nu pretinde nici un efort, spun copiii, şi de aceea îl preferă.” (Maria Winn, 1996)
Adus foarte uşor într-o stare de tip hipnotic, („a sta liniştit, relaxat, într-o cameră întunecoasă, privind fix şi pasiv o sursă de lumină pe o anumită perioadă, sunt primele componente ale inducerii hipnozei” preciza Mander în 1978), copilul cu mintea bombardată de imagini și informaţii (una la 3 secunde), lumini, culori intense derulate cu viteză, nu înțelege sensul, conţinutul mesajului transmis. El se mulţumește doar cu perceptia vizuală, emotională, senzorială, pasivă, magică și distractivă a lucrurilor, fără a mai face efortul înțelegerii sau a logicii, care devin enervante, manifestări ale deficiențelor de ordin intelectual sau emoțional: LD- Learning disabilities (incapacități de învățare) și ADHD.
Pe acest fond hipnotic când atenția și gândirea critică sunt scăzute, prin ,,inocentele’’ desene, filme, reclame , videoclipuri, telenovele, jocuri video tot mai violente și erotice, sunt introduși stimuli care creează reacții emoționale, nu raționale. Mesajele mediatice pentru toate vârstele, editate perfect pentru a obține efectul scontat, dezumanizează prin anularea controlului actelor instinctive precum agresivitatea, erotismul şi bulimia, prin propagarea ideilor că banii, plăcerea și puterea sunt singura măsură a satisfacţiei şi a demnităţii, scopul şi sensul ultim al existenței omului în lume.
Prin activarea reacțiilor instinctive și impulsive de tip sistem limbic, prin eliminarea gândirii şi controlului comportamentelor şi emoţiilor, lumea tehnologică pare a deveni o scurtătură către ,,reducerea individului uman la condiția de animal’’ (McLuhan). Aparent fără nici o forțare exterioară, prin imagini, sunete și stârnirea dorințelor, creierul este subtil sedus și manipulat prin tehnici moderne de neuromarketing (ex AIDA-Atenție, Interes, Dorință, Acțiune) încât omul nici măcar nu știe când, unde și cum și-a însușit informații vătămătoare sieși sau celorlalți .
Modulul prezentat de dl Dan Florea a inclus o serie de exerciții interactive prin care părinții au descifrat în desenele, jocurile video, cărțile, reclamele sau filmele prezentate, tipuri de mesaje, simboluri antisociale, au argumentat și discutat asupra informațiilor primite, mulți recunoscând că nu au sesizat gradul subtil de implicare a mesajelor media în facilitarea violenței, erotismului, pornografiei, comportamentului antisocial și impulsiv, agresivității reflexă, involuntară, a formării dependențelor.
Copiii și tinerii nu realizează expunerea la infirmitate sufletească, părinții însă, sunt primii care pot înțelege agresivitatea mediului mediatic aupra dezvoltării copiilor, cei mai în măsură să înțeleagă, să observe cu răbdare şi, cu dragoste de părinţi, să intuiască ,,factura’’socială, spirituală, emoțională și psihică ce o vor plăti toate generațiile implicate în educația nihilistă prin TV și calculatoare a ,,omului nou’’. Părinții sunt primii instructori ai copiilor lor, primele călăuze responsabile de dezvoltarea normală pe care copilul o poate avea pentru a întelege şi pentru a-şi dezvolta capacități de existență în lumea înconjurătoare reală.
Tatiana Ungurianu
[nggallery id=5405]
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Curier Județean
Bărbat din Alba Iulia, cercetat pentru furt: Cum a încercat să „plece” cu un televizor dintr-un magazin din municipiu
Bărbat din Alba Iulia, cercetat pentru furt: Cum a încercat să „plece” cu un televizor dintr-un magazin din municipiu La data de 21 noiembrie 2024, polițiștii de ordine publică din cadrul Poliției Municipiului Alba Iulia au fost sesizați de către un bărbat de 22 de ani, angajat al unui magazin din municipiul Alba Iulia, cu […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Ovidenia, prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului. Cel mai popular cuvânt de salut este „Hello”
-
Ştirea zileiacum 4 zile
PROGRAMUL zilei de 1 decembrie 2024, Ziua Națională, la Alba Iulia: Paradă militară, concert Andra și focuri de artificii
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 Noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Tradiţii şi superstiţii de Sărbătoarea Luminii
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii
-
Ştirea zileiacum o zi
21 noiembrie: Zece ani de la tragedia aviatică de la Mălâncrav. Ziua când Alba Iulia a pierdut un tânăr pilot căpitan