// ViewContent // Track key page views (ex: product page, landing page or article) fbq('track', 'ViewContent'); // Search // Track searches on your website (ex. product searches) fbq('track', 'Search');

Deputatul Ioan Dîrzu, întrebări la ministere privind elaborarea unui proiecte de lege care vizează un cod al societăților

Deputatul Ioan Dîrzu, întrebare la ministere privind elaborarea unui proiecte de lege care vizează un cod al societăților 

Către: Domnului Tudorel Toader, ministrul Justiției

Domnului Ștefan-Radu Oprea, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat

De către: Deputat Ioan Dîrzu

Deputat ales în circumscripția electorală nr.1 ALBA

 

Obiectul întrebării: Codul societăților

 

Stimate domnule ministru,

Există o opinie generală și comună a juriștilor români conform căreia Legea nr. 31/1990 a societăților ar necesita o modificare de substanță, o modernizare și adaptare la realitățile actuale în raporturile dintre profesioniști. Legea, inițial adaptată și reflectând stadiul de dezvoltare al științei dreptului la nivelului anului 1990 (principala sursă de inspirație a legii fiind Codul comercial Carol al II-lea), a suferit numeroase modificări, datorită nevoii de adaptare la noi realități juridico-economice, pe de o parte, respectiv datorită cerințelor de implementare a directivelor europene de drept societar, pe de altă parte. Însă aceste modificări, uneori insuficient integrate în concepția unitară a legii, au cauzat în timp diminuarea coerenței interne a legii[1].

Aceeași juriști și doctrinari vorbesc despre adoptarea unui cod al societăților. Potrivit art. 18 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, în vederea sistematizării și concentrării legislației, reglementările dintr-un anumit domeniu sau dintr-o anumită ramură de drept, subordonate unor principii comune, pot fi reunite într-o structură unitară, sub formă de coduri.

Un Cod al societăților nu ar reglementa doar cele cinci societăți (foste comerciale), ci ar întruni reglementările dispersate în sistemul juridic referitor la celelalte forme societare. Ar trebui să avem în vedere în primul rând societățile cooperative (Decretul-lege nr. 66/1990 privind organizarea și funcționarea cooperației meșteșugărești, Legea nr. 566/2004 a cooperației agricole, Legea nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației). De asemenea, și normele referitoare la grupurile de interes economic ar trebui incluse în noul Cod al societăților, reglementate, în prezent, total neadecvat, printr-o lege care privește măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, pentru prevenirea și sancționarea corupției (respectiv Legea nr. 161/2003), ceea ce nu are nicio legătură cu grupurile de interes economic. Reglementările privitoare la statutul instituțiilor de credit, al societăților de asigurare ar putea fi integrate de asemenea în acest nou cod, respectiv prevederile care se referă la organizarea și funcționarea internă a societăților emitente de valori mobiliare. În schimb, reglementările de drept public, privind înregistrarea sau autorizarea societăților nu trebuie incluse în acest nou Cod, fiindcă privesc condițiile de acces și funcționarea externă a societății, pe piață, făcând obiectul reglementării din alte ramuri de drept, și nu a dreptului privat. În schimb, reglementarea generală a registrului comerțului, care poate fi redenumit registrul profesioniștilor, dacă se dorește o consecvență terminologică, ar trebuie introdusă în noul Cod

Desigur, adoptarea acestui Cod, bazându-se doar la cuprinderea unor texte de lege aflate deja în vigoare în prezent într-o nouă reglementare unitară, ar avea avantaje minime, doar de sistematizare, fiind de fapt un codex, dacă la baza noii reglementări nu s-ar afla și o concepție unitară de reformă. România trebuie să-și modernizeze legislația societăților, pentru că altfel se va regăsi într-o situație de dezavantaj competițional accentuat față de alte state europene

Un Cod al societăților ar reprezenta o soluție optimă. Domeniul de reglementare al unui nou cod îndeplinește cerințele impuse de prevederile art. 18 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, respectiv este vorba despre un domeniu subordonat unor principii comune, care poate fi reunită într-o structură unitară, sub forma unui cod

Partidul Social Democrat, prin Programul de guvernare 2018-2020, și-a propus ”Codificarea pe domenii de activitate şi eliminarea normelor metodologice din legi

Având în vedere situația descrisă și interesul crescut al mai multor doctrinari cu privire la problema de lege ferenda, vă rog respectuos, domnule ministru, să-mi răspundeți în scris la următoarele întrebări:

  1. Există o intenție/ inițiativă a Ministerului Justiției, respectiv a Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat privind elaborarea unui proiect de lege privind un cod al societăților?
  2. Cum apreciați inițiativa inițierii unei astfel de inițiative legislative de către Parlament?
  3. În cazul în care răspunsul la prima întrebare este unul negativ, puteți dispune constituirea unui grup de lucru ministerial care să analizeze propunerea elaborării unui cod al societăților?

Cu deosebită considerație,

Deputat

Ioan Dîrzu

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

loading...

Un răspuns la Deputatul Ioan Dîrzu, întrebări la ministere privind elaborarea unui proiecte de lege care vizează un cod al societăților

  1. dolfi 27.04.2018 la 9:11

    da, a facut: a bagat vrajba intre angajatii sistemului medical