COMUNICAT DE PRESĂ| Mircea Hava: „Timp PIERDUT pentru România în negocierea Acordului de Parteneriat și programelor operaționale!”
COMUNICAT DE PRESĂ| Mircea Hava: „Timp PIERDUT pentru România în negocierea Acordului de Parteneriat și programelor operaționale!”
Mă uit, cu tristețe, la unele dintre figurile de ceară din fruntea țării pentru care manoșele ceasurilor au înțepenit, atunci când vine vorba de proiecte importante pentru România. Se străduiesc să nu întârzie la vreo întâlnire de partid sau eveniment, în rest nu-și pun problema ce se întâmplă dacă în privința fondurilor europene ieșim din termene și cine va deconta asta.
Pur și simplu nu le pasă de întârzierile majore ce vor pune o presiune uriașă pe beneficiarii publici și privați care vor frâna absorbția banilor în economia națională. O comunitate și o țară intrate într-o relație onestă și conștientă cu „timpul” sunt capabile să se dezvolte. Iar noi, în privința angajamentelor respectate la timp, n-am înțeles că la Comisia Europeană, sau alte instituții, nu există o intrare, cu un turnichet la capăt, ce se deschide pentru ca întârziații să poată alerga singuri pe un culoar și să recupereze ce-au pierdut.
Am adresat Comisiei Europene, recent, în calitate de membru al Parlamentului European, un set de întrebări ce vizează situația și progresul negocierii de către reprezentanții României și Comisia Europeană în privința Acordului de parteneriat 2021–2027 și a tuturor programelor operaționale (exclusiv al celor 8 programe operaționale regionale), pentru care există variante de lucru pe site-ul ministerului de resort, datate din luna octombrie 2020.
Am vrut să aflu, de asemenea, stadiul negocierilor pe condițiile favorizante solicitate de Comisie, României, pentru implementarea corespunzătoare a tuturor programelor operaționale.
De puține zile și pentru o foarte scurtă perioadă de timp, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat o variantă la zi în consultare publică. Sunt consternat de lipsa de transparență și simulacrul de consultare la care forul ministerial competent expune public documente programatice care vizează cheltuirea a miliarde de euro pentru investiții cruciale pentru modernizarea României.
Comisarul european pentru coeziune, reforme și politică regională, Elisa Fereirra, mi-a confirmat că suntem într-o întârziere de 1 AN în pregătirea absorbției banilor din Acordul de Parteneriat și programelor operaționale.
Cu alte cuvinte, după prima rundă a negocierilor cu ministrul Ioan Boloș, reprezentanților României le-a luat un an întreg să vină cu o variantă actualizată care să fie analizată adecvat de Comisie. Toate astea pentru că singura preocupare a autorităților, în dauna celorlalte programe de finanțare europeană, a fost PNRR-ul.
Fără o corelare cu pregătirea la timp a restului surselor de finanțare europeană specifice politicii de coeziune sau politicii agricole comune și nici cu considerarea responsabilă a alocărilor bugetare din finanțări naționale precum Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. Chiar și așa, am fost printre ultimii semnatari ai PNRR iar, în actualele condiții și ritm de lucru, vom ajunge să fim probabil printre ultimii semnatari și în cazul Acordului de Parteneriat și programelor operaționale.
Nici azi, cei interesați de noua perioadă de programare, nu suntem mai lămuriți nici referitor la progresul măsurilor ce contribuie la îndeplinirea condițiilor favorizante restante, la finalul lunii octombrie, asumate prin Memorandum guvernamental, și pentru care trebuia să avem documente de dialog și negociere cu Comisia încă de la începutul acestui an.
Mai bine mai târziu decât niciodată, zice o vorbă din popor. Dar mai bine făcute la timpul lor, aș prefera eu. E un adevăr care ne urmărește la fiecare pas și în fiecare domeniu, pentru că suntem țara în care totul e decalat și făcut cu întârziere, de la autostrăzi și până la reforma instituțiilor, la politicieni care se duc la școală la anii pensiei, de la mersul trenurilor și până la implementarea oricărui proiect asumat.
Poate că mai avem de tras până când să ajungem în punctul lucrului făcut la timp. Pentru a ajunge acolo, însă, trebuie să renunțăm la a uita, la a fi deranjați doar pentru moment. În privința aspectelor menționate mai sus, ar fi cazul ca toate aceste negocieri să fie date în sarcina unuia sau mai multor profesioniști, cu tot cu ministerul aferent.
Acum, rapid, URGENT, pentru a nu compromite definitiv șansele de a lua acești bani, folosind aceeași metodă meschină de a apărea la televizor și de a le spune, mereu, oamenilor: suntem pregătiți.
Trag un semnal serios de alarmă! Banii politicii de coeziune și cei ai politicii agricole comune sunt nerambursabili, sunt mai mulți decât PNRR și suntem în marea întârziere în pregătirea aducerii lor în România.
Nu este cinstit ca Guvernul să recupereze întârzierile pe umerii beneficiarilor, nici să îi tratăm peste câțiva ani drept vinovații de serviciu ai absorbției deficitare.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Politică Administrație
Pasajul subterean pentru mașini din Alba Iulia – zona Stadion, un nou pas pentru descongestionarea traficului. Proiectul tehnic, la aprobat în Consiliul Local
Pasajul subterean pentru mașini din Alba Iulia – zona Stadion, un nou pas pentru descongestionarea traficului. Proiectul tehnic, la aprobat în Consiliul Local Consiliul Local din Alba Iulia urmează să aprobe în ședința extraordinară din 9 decembrie 2025 documentația tehnico – economică, faza proiect tehnic și indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții: „DESCONGESTIONARE TRAFIC INTRARE […]
Alba Iulia Transport Local SRL va primi un spațiu în folosință gratuită în incinta sediului Primăriei Municipiului Alba Iulia, pentru perioada de existență a firmei
Alba Iulia Transport Local SRL va primi un spațiu în folosință gratuită în incinta sediului Primăriei Municipiului Alba Iulia, pentru perioada de existență a firmei Consilierii locali din Alba Iulia vor avea de aprobat în ședința extraordinară de marți, 9 decembrie 2025, proiectul de transmitere în folosință gratuită către SC ALBA IULIA TRANSPORT LOCAL SRL, […]
Infrastructură rutieră modernizată într-un sat din Galda de Jos: Străzile incluse în proiect
Infrastructură rutieră modernizată într-un sat din Galda de Jos: Străzile incluse în proiect Prin proiectul ,,Modernizare infrastructură rutieră în satul Benic, comuna Galda de Jos, județul Alba, urmează să se modernizeze mai multe străzi. Mai exact, o lungime de 3,338 km urmează să fie modernizată prin proiectul autorităților locale, care a fost depus la APM […]
