Salariați 2025 | Noul sistem informatic de evidență a salariaților, REGES-ONLINE, va înlocui actualul Revisal
Salariați 2025 | Noul sistem informatic de evidență a salariaților, REGES-ONLINE, va înlocui actualul Revisal
Actualul Revisal va fi înlocuit de noul sistem informatic de evidență a salariaților. Printre noutățile importante se numără înregistrarea gradului și tipului de handicap pentru persoanele cu dizabilități, precizarea locului de muncă fix sau mobil, evidențierea duratei și repartizării timpului de muncă pentru toate contractele, precum și declararea medicalelor în sistem. Acesta va permite și accesul mai multor instituții pentru verificări proprii.
Proiectul de Hotărâre de Guvern privind Registrul general de evidență a salariaților (REGES-ONLINE) a fost pus în dezbatere la Ministerul Muncii și stabilește, printre altele, că mai multe autorități/instituții vor avea acces la baza de date pentru a efectua verificări proprii în privința respectării dispozițiilor legale și pentru a identifica mai rapid situațiile neconforme. Totodată, noul registru va avea și o interfață pentru angajați.
Citește și: România, lider european la salariile bugetarilor: Angajații de la stat câștigă cu 70% mai mult decât cei din privat
Spre deosebire de ce se transmite în prezent în Revisal, în noua platformă informatică vor fi transmise noi date. Iată o scurtă trecere în revistă a celor mai importante aspecte aspecte ce vizează datele din noul Reges:
Gradul, tipul de handicap și durata acestuia în cazul persoanelor cu dizabilități
O astfel de informație este esențială în cazul acestor salariați, atât pentru protecția lor și a asigurării respectării drepturilor recunoscute de lege, cât și pentru a fi identificate/sesizate mai rapid situațiile în care angajatorii nu și-au respectat obligațiile privind declararea locurilor de muncă vacante și/sau nu au respectat celelalte dispozițiile legale care vizează drepturilor acestor persoane.
Locul de muncă fix sau mobil
Este, într-adevăr, o informație suplimentară care va fi înregistrată în Reges-Online, însă o simplă precizare că locul de muncă va fi unul fix sau este vorba despre un lucrător mobil nu va asigura o garanție completă pentru lucrător, ci va putea preveni cel mult modificarea nelegală a acestui aspect din CIM și va asigura fie acordarea indemnizației de delegare, fie plata acelor prestații suplimentare în bani și/sau în natură specifice clauzei de mobilitate, dacă acestea au fost și negociate și înscrise în mod corespunzător în contract.
Locul muncii, așa cum prevede explicit art. 41 alin. (3) lit. b) din Cod, este o clauză esențială a contractului individual de muncă, acest aspect fiind evidențiat și de lit. E din modelul-cadru CIM, fiind necesară completarea secției/serviciului/biroului/atelierului/compartimentului atunci când este unul fix sau detaliile privind desfășurarea activității pe teren/la sediul clienților/arie geografică în cazul lucrătorilor mobili.
Astfel, chiar dacă garanția nu este una completă, noua platformă va asigura o garanție suplimentară cel puțin pentru lucrătorii mobili, inclusiv în privința respectării modului în care este ținută evidența timpului de muncă, fiind necesară atât includerea prestațiilor suplimentare în contract, cât și precizarea modului în care această evidență va fi ținută, potrivit art. 119 alin (2) din Codul muncii.
În același timp putem observa că nu vor fi prevenite situațiile în care, pentru salariații care au loc de muncă fix, angajatorul va omite precizările privind completarea secției/serviciului/biroului/atelierului/compartimentului în cadrul contractului individual, acestea putând fi sesizate numai în cazul unui control direct al acestor contracte.
Durata timpului de muncă și repartizarea acestuia
Există o astfel de rubrică și în cadrul actualului sistem informatic, însă HG 905/2017 se referă exclusiv la obligația angajatorului de a introduce repartizarea timpului de muncă numai pentru contractele de muncă cu timp parțial, fiind omise cele cu normă întreagă, în timp ce Codul muncii și actualul model-cadru CIM impun înscrierea corespunzătoare, după informarea prealabilă și negocierea părților, în contract.
Practic, proiectul de HG nu numai că preia dispozițiile Codului și ale Ordinului ministrului muncii 2171/2022, ci va asigura și un nivel mai ridicat de transparență și va elimina o mai veche situație neconformă cu privire la modificarea programului de muncă, fiind în același timp evidențiată importanța predictibilității relației de muncă și a echilibrului între viața profesională și cea personală a lucrătorilor.
Salariul și elementele sale constitutive
În privința salariului nu observăm modificări, fiind precizate aceleași elemente constitutive, inclusiv faptul că este obligatorie preluarea și înscrierea celor prevăzute de contractele colective de muncă (CCM).
Altfel spus, sunt păstrate și reconfirmate regulile impuse de Codul muncii în această privință, respectiv actualizarea CIM-urilor ori de câte ori acestea se află sub nivelul minim prevăzut de lege sau de „legea părților” (CCM), potrivit art. 11, cu aplicarea corespunzătoare a art. 17 alin. (5) din Cod.
Mai concret, chiar dacă modificările impuse de lege sau cele care rezultă din negocierea contractului colectiv de muncă nu presupun încheierea unui act adițional, contractele individuale de muncă vor fi actualizate corespunzător, lucrătorii vor fi primi un document în acest sens și modificările vor fi înregistrate în sistemul informatic.
Se introduce obligația înregistrării în sistemul informatic a situațiilor de suspendare a contractelor de muncă în cazul concediilor medicale, termenul fiind de cel mult trei zile lucrătoare de la data înregistrării la angajator a certificatului.
Angajatorii la care s-a dispus detașarea (cei care au preluat temporar lucrători prin detașare de la alți angajatori) vor avea noi obligații în cazul în care apar modificări ale contractelor pe durata detașării în privința locului muncii (fix sau mobil), a timpului de muncă și/sau repartizării acestuia și a salariului.
În cazul în care angajatorul și lucrătorul au avut posibilitatea și au optat pentru utilizarea semnăturii electronice la încheierea, modificarea, suspendarea sau încetarea contractului de muncă, dosarul personal al salariatului va fi întocmit în format electronic.
Angajatorii care vor contracta servicii de completare și transmitere a Registrului nu vor mai notifica inspectoratul teritorial de muncă, ci vor înscrie în Reges-Online datele de identificare ale prestatorului – CUI/CIF, denumire prestator, sediul social, numele și prenumele reprezentantului legal în cazul persoanei juridice, data încheierii contractului de prestări servicii, data de început a prestării de servicii, durata contractului de prestări servicii și data încetării contractului de prestări servicii, termenul fiind tot cel mult trei zile lucrătoare de la data încheierii, respectiv, încetării contractului de prestări servicii.
În concluzie, implementarea noului sistem informatic de evidență a salariaților va aduce un nivel mai ridicat de transparență și va asigura respectarea drepturilor lucrătorilor într-un mod mai eficient și mai clar.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Cumulul pensie-salariu INTERZIS de facto la stat: Ce efecte are decizia în sectorul bugetar
Cumulul pensie-salariu INTERZIS de facto la stat: Ce efecte are decizia în sectorul bugetar Guvernul a adoptat OUG 9/2025, care prevede faptul că orice persoană din sistemul bugetar, pentru care s-a emis decizia de pensionare, nu mai poate rămâne în sistem. OUG nu prevede nicio excepție, astfel că în sănătate și în educație, problema este […]