Taxe mai mari și beneficii fiscale reduse: Nota de plată pe care românii de rând o vor achita după aprobarea PNRR
Planul Național de Redresare și Reziliență ce va fi lansat în prezenta președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, cuprinde mai multe reforme fiscale care duc la o creștere majoră de taxe.
Printre acestea se află trecerea de pe rovinietă (abonament anual) pe taxare la kilometru parcurs pe autostradă de mașinile de mare tonaj (peste 7,5 tone); taxarea proprietății în funcție de valoarea ei de piață; taxarea în plus a tot ce nu este ECO, bio, electric etc. De asemenea, Cabinetul Cîțu și-a asumat prin PNRR că până în 2025 va implementa o reformă prin care vor fi reduse „stimulentele fiscale excesive”.
Unul din sectoarele vizate este cel al construcțiilor. Astfel, guvernul se angajează să reducă gradual beneficiile fiscale pentru angajații acestui sector. Patronatele se plâng că, odată cu introducerea acestei reforme, angajații își vor căuta de muncă în străinătate.
”Având în vedere complexitatea reformei propuse, măsurile de reformă prezentate au fost concepute astfel încât să contribuie în mod integrat la atingerea obiectivelor definite pentru asigurarea implementării unui transport sustenabil, multimodal, într-un orizont de timp mediu și lung”, se spune în PNRR.
Una dintre măsuri se referă la ”aprobarea pachetului legislativ necesar pentru implementarea noului sistem de taxare pe baza distanței pentru vehiculele de marfă poluante, de tonaj greu, pe baza principiilor de taxare ecologică conform principiului „poluatorul plătește”. În ce constă măsura? Această măsură urmărește elaborarea unei propuneri de politică publică și aprobarea legislației aferente pentru implementarea unui nou sistem de taxare a traficului greu.
Citește și: Nou val de scumpiri la energia electrică și termică: Ordinul ANRE ce îi afectează pe toți consumatorii casnici din România
În acest sens, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) va actualiza cadrul legislativ care reglementează aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România. Corelat cu această măsură, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va pregăti un mecanism de corelare a sistemului de taxare utilizat pentru toate modurile de transport, astfel încât și celelaltemoduri de transport, în special cel feroviar, să devină competitive și atractive, în special în ceea ce privește traficul de marfă.
Economistul liberal Cristian Păul a declarat recent că nu e întâmplător de ce schimbarea taxării se va face doar pentru mașinile de mare tonaj și nu și pentru persoanele fizice. ”E calculată cu precizie șmecheria… Oricum a-i da-o, taxarea pe kilometru va fi mai mare valoric decât taxarea pe abonament pentru cei care folosesc des rețeaua rutieră. Varianta ”abonament anual” e păguboasă. Nu întâmplător, pe marile autostrăzi cu taxare tip barieră, cei care circulă des își fac abonamente anuale. Adică preferă ”ROVINIETA”. Deci ”des” înseamnă kilometri mulți, înseamnă în medie taxe mai mari. Sigur, le vor plăti ”ticăloșii” de transportatori care vor încerca să le pună în spinarea ”ticăloșilor” de producători de bunuri transportate pe șosele. Care vor încerca și și ei să le pună în cârca ”fraierilor” de consumatori”, a spus Păun.
Citește și: CERERE ajutor consumator vulnerabil: DESCARCĂ FORMULARUL necesar pentru ajutorul de încălzire. Norme și condiții pentru acordare
O altă taxă majorată va fi pe impozitul pe proprietate. În PNRR se vorbește despre ”revizuirea impozitului pe proprietate, respectând principii precum: încurajarea libertății de impunere a cotelor de către autoritățile în intervale mai largi definite la nivel central, estimarea bazei impozabile cât mai aproape de valoarea de piață a proprietății în detrimentul altor criterii folosite până acum, includerea unor mecanisme de ajustare a sarcinii fiscale care sa țină cont de eficiența energetică în cazul clădirilor și de nivelul emisiilor în cazul vehiculelor”. Asta înseamnă nici mai mult nici mai puțin creșteri de taxe. Președinții Asociațiilor locale susțin că nu au fost consultați de Guvern, dar sunt de acord cu majorarea impozitului pe proprietate, despre care spun că este la o cotă foarte joasă la nivelul UE. Codul Fiscal în vigoare prevede ca impozitul pe clădiri să fie stabilit de consiliile locale, iar marja în care acestea pot decide este între 0,08% și 0.2%. De exemplu, Primăria Buzău a ajuns la o cotă de 0.12. „Am mărit impozitele în Buzău cu 50%, de la 0,08 le-am dus la 0,12% pentru că nu mai puteam să funcționăm. Oamenii nu au fost foarte fericiți. Românii au fost obișnuiți că banii vin undeva de sus, din eter. Am primit foarte multe critici, foarte multe înjurături, de-a dreptul”, a explicat decizia din municipiul Buzău primarul Constantin Toma.
Citește și: Pensiile, salariul minim și alocațiile vor crește de la 1 ianuarie 2022
Cât privește taxarea în plus a tot ce nu este ECO, bio, electric etc, aceasta e în temă cu programul UE de cât mai mult verde.
Un paragraf din PNRR se spune următoarele: „Revizuirea cuprinzătoare a sistemului fiscal vizează sa identifice distorsionările și domeniile în care se poate dezvolta legislația fiscală incidentă, în special pentru impozitul pe profit, impozitul pe venit și contribuțiile la asigurările sociale (CAS, CASS, CAM) precum și impozitarea proprietăților, astfel încât să fundamenteze decizii pentru o retragerea treptată a stimulentelor fiscale excesive, în special pentru impozitul pe profit, impozitul pe venit și CAS, CASS, CAM, fără a fi afectată creșterea economică și dezvoltarea sectoarelor economice impactate de deciziile de politică fiscală.” Cel mai probabil se face referire la stimulentele din sectorul construcțiilor. Angajații de aici nu plătesc impozit pe venit, contribuții la sănătate și la Pilonul II, precum și la IT sau cercetare unde nu există impozit pe venit. Și orice eliminare de stimulent înseamnă practic o creștere a taxării.
În PNRR apare ideea revizuirii impozitului pe proprietate, fără a se preciza în ce condiții. Președinții Asociațiilor locale susțin că nu au fost consultați de Guvern, dar sunt de acord cu majorarea impozitului pe proprietate, despre care spun că este la o cotă foarte joasă la nivelul UE.
sursa: cotidianul.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Economie
Anunț prelungire apeluri de selecție proiecte măsurile: M1/6B, M2/2A, M3/6A EURI, M3/6A FEADR, M6/3A
Anunț prelungire apeluri de selecție GRUPUL DE ACŢIUNE LOCALĂ ASOCIAŢIA ŢARA SECAŞELOR ALBA-SIBIU anunță public prelungirea sesiunilor de cereri de proiecte LEADER aferentă măsurilor: I.MĂSURA M1/6B-,,Dezvoltarea si modernizarea satelor din microregiunea Ţara Secașelor” Număr de referință al sesiunii cererii de proiecte: M19.2-M1/6B-07/18.10.2024-31.10.2024 Data limita pentru depunerea proiectelor: 27 noiembrie 2024. II.MĂSURA M2/2A – ,,Soluţii inovative […]
Secțiune Articole Similare
-
Actualitate4 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Sport3 zile ago
FOTO | Meciul de fotbal Metalurgistul Cugir – Gloria Bistrița-Năsăud, întrerupt la Cugir de o intervenție a elicopterului SMURD! Liderul a câștigat cu 4-0
-
Actualitate3 zile ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentarii3 zile ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii2 zile ago
Noua lege a pensiilor: Tabel cu vârsta de pensionare anticipată. Condiții privind stagiul de cotizare pentru pensia anticipată
-
Opinii - Comentariio zi ago
17 noiembrie: Ziua Internațională a Studenților. Cum a apărut această sărbătoare și când a fost fost celebrată pentru prima dată