Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Actualitate

2017- ultimul an de prețuri reglementate la electricitate. Autoritățile le recomandă consumatorilor să fie foarte atenți când semnează noi contracte

Mădălina Opriș

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

electricitateConcurența dintre furnizorii de energie va fi acerbă în acest an, în condițiile în care, de la 31 decembrie 2017, piața va fi complet liberalizată. Pentru că ofertele pot include capcane, autoritățile recomandă consumatorilor să fie foarte atenți când semnează noi contracte.

„În 2017, competiția între furnizori va crește foarte mult. Și acum este acerbă, se duc adevărate lupte între furnizori. Marjele sunt foarte mici, așa că toți furnizorii se vor lupta să crească volumul de electricitate prin atragerea de noi clienți”, a declarat Ion Lungu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), la finele lunii decembrie.

Potrivit acestuia, consumatorii sunt din ce în ce mai sofisticați, odată cu creșterea gradului de informare, iar pretențiile lor cresc.

„Prețurile vor fi destul de apropiate și feelingul meu este că nu vor fi volatile. Consumatorii nu se vor uita doar la prețuri, iar furnizorii trebuie să le ofere și altceva, servicii de calitate și amabilitate. Trebuie construită o relație de încredere cu clientul. Foarte importantă va fi etica în afaceri”, a mai spus președintele AFEER.

Ce înseamnă liberalizarea

Consumatorii casnici din România nu sunt obișnuiți cu ideea de liberalizare, concept care în alte țări europene este implementat de 10-15 ani. Românii au un furnizor tradițional, în funcție de zona geografică (Electrica, CEZ, Enel, E.ON) și li se pare o noutate faptul că primesc oferte din partea altor companii.

Teoretic, fiecare român a fost liber să-și schimbe furnizorul de electricitate încă din 2007, când activitatea de distribuție a energiei au fost separată de cea de furnizare, odată cu implementarea unei directive europene. Practic, lumea nu a fost prea interesată să-și schimbe furnizorul tradițional de energie, pentru că nimeni nu-i oferea un preț mai bun decât cel reglementat.

În 2012, Guvernul României a convenit cu Fondul Monetar Internațional și cu Banca Mondială un calendar de liberalizare totală a pieței, lucru care se va întâmpla la 31 decembrie 2017.

Odată cu apropierea acestui termen, furnizorii vin cu oferte din ce în ce mai atractive, unele dintre ele mai mici decât prețul reglementat din prezent. În același timp, pe lângă furnizorii tradiționali, pe piață au intrat și alte companii care nu se ocupau până acum cu livrarea de energie și au început să își atragă clienți prin prețuri scăzute.

Atenție la ofertele prea atractive

Unele oferte includ chiar perioade în care compania promite factură zero. Consumatorii trebuie să știe, însă, că așa ceva nu este posibil. În factură, pe lângă prețul energiei, consumatorul plătește contribuția pentru cogenerare și cea pentru certificatele verzi, precum și acciza, așa că, cel mult, doar prețul propriu-zis al energiei este zero, nu factura finală. Astfel de oferte sunt ilegale, deoarece compania este obligată să informeze consumatorii despre aceste lucruri.

Pe de altă parte, promoțiile sunt pe perioade limitate de timp și niciun furnizor nu explică ce se va întâmpla după acea perioadă, care va fi prețul de furnizare.

Aceste aspecte au fost subliniate și de președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), Niculae Havrileț, într-un interviu acordat AGERPRES în luna mai a anului trecut.

El a arătat că, deși unele oferte sunt atractive la o primă vedere, este bine să ne asigurăm că acestea au condiții avantajoase pe întreaga perioadă a contractului și că respectă prevederile legale în domeniu. Este vorba despre posibile oferte în care nu sunt cuprinse informații privind valoarea certificatelor verzi sau contribuția de cogenerare. Iar orice promisiune de neplată a unor astfel de taxe venită din partea vreunui furnizor nu trebuie luată în considerație, pentru că nu respectă legislația în domeniu. Furnizorul nu poate scuti clienții finali casnici de la plata acestor taxe, deoarece acestea sunt obligații stabilite prin lege, a susținut șeful ANRE.

Havrileț recomandă consumatorilor ca, în cazul în care aleg să încheie un contract cu un nou furnizor, să fie atenți la preț, la durata contractului, la condițiile și modalitățile de plată, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile și obligațiile, inclusiv la clauzele penalizatoare. Alte clauze contractuale care necesită atenție sunt și condițiile în care părțile pot renegocia clauze din contract, condițiile de încetare a contractului, precum și clauze care pot produce efecte și după încetarea contractului.

Consumatorii nu sunt obligați să încheie noi contracte

Competiția dintre furnizori generează și un alt gen de tertipuri, de data aceasta din partea furnizorilor tradiționali, care nu vor să piardă clienți. Unii dintre acești furnizori au informat consumatorii că trebuie să încheie noi contracte, odată cu liberalizarea pieței. Nimic mai fals, spun autoritățile. Consumatorii nu trebuie să facă nimic, ei au dreptul de a rămâne alimentați de aceeași companie, cu același contract.

Marian Cernat, director general în cadrul ANRE, a explicat, la mijlocul lunii decembrie, că nimeni nu este obligat să treacă în piața liberă sau să semneze noi contracte cu furnizorii, nici măcar cu actualul furnizor.

Potrivit lui Cernat, liberalizarea pieței nu îi va afecta cu nimic pe consumatorii casnici care rămân la furnizorii unde sunt acum. „Un client casnic poate să rămână liniștit la furnizorul de ultimă instanță la care se află, pentru că nu pățește nimic”, a completat oficialul ANRE.

Pe de altă parte, ofertele atât de atractive pe care le vedem acum în piață din partea furnizorilor nu vor putea dura mult, pentru că este clar că aceste prețuri sunt sub costurile pe care le suportă compania pentru a cumpăra acea energie, mai spune Ion Lungu, președintele AFEER.

Nu rămâne nimeni fără curent

Totodată, Marian Cernat de la ANRE a subliniat și faptul că toți clienții sunt protejați prin lege de riscul de a rămâne fără curent, cu excepția celor rău-platnici. În cazul în care un anumit furnizor nu mai poate livra energie către clienții său, din cauze precum falimentul, acei consumatori sunt preluați de alți furnizori, numiți „de ultimă instanță”.

„Nu numai clientul casnic, ci orice client final este protejat de riscul de a rămâne nealimentat, prin mecanismul de trecere la furnizorul de ultimă instanță. Numai în situația în care nu-și plătește factura și este deconectat pentru neplată, atunci rămâne nealimentat. El va trebui, ca să fie realimentat, să-și plătească facturile din urmă, precum și costurile cu deconectarea și cele cu reconectarea”, a spus Cernat.

În schimb, legea prevede că un consumator poate să-și schimbe furnizorul înainte de a-și achita ultima factură. „În acest caz, furnizorul vechi se poate adresa instanței, dacă respectivul consumator nu a plătit ultima factură”, a mai spus oficialul ANRE.

Sursa: agerpres.ro

 

 


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

O noua escrocherie: ”Mă auziți acum? De ce să nu răspunzi cu ”Da”?

Unirea Ziarul

Publicat

în

O noua escrocherie: ”Mă auziți acum? De ce să nu răspunzi cu ”Da”? În era digitală actuală, în care suntem profund interconectați prin internet, escrocheriile telefonice rămân o amenințare persistentă și în continuă evoluție. Printre numeroasele tactici folosite de infractori pentru a profita de încrederea oamenilor, escrocheria cunoscută sub numele de „Mă auziți acum?” se […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea