Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Politică Administrație

19 ianuarie – Se împlinesc 2 ani de la moartea lui Justin Capră, inventator, vizionar, un Brâncuşi al tehnicii

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Cunoscut mai mult în străinătate şi mai puţin în România, inginerul Justin Capră, un om de o deosebită modestie, şi-a dedicat întrIustin Capraeaga viaţă cercetarii.

S-a născut la 22 februarie 1933 în satul Măgureni – Prahova. A făcut şcoala primară în comuna natală. În copilărie, în timp ce ceilalţi se jucau, el construia jucării mecanice şi sănii cu elice. A urmat liceul la Câmpina şi apoi şcoala superioară de ofiţeri mecanici de aviaţie, făcând parte din Escadrila 206 vânătoare Otopeni.

La întrebarea unui reporter:”Cum aţi devenit inventator?”, Justin Capră răspunse: ”Am fost împins spre creaţia inginerească, după opinia mea, de angoasa, lehamitea de cotidian şi nevoia de optimizare, ca factor de progres.”

Îşi începe cariera de inventator în timpul liceului, construind un motor cu comandă vocală. La o simplă comandă verbală «Porneşte!» motorul, huruind, se punea în mişcare. La comanda «Opreşte!» motorul se oprea.

automobil_ virgiliusÎn anul 1950, la doar 17 ani, realizează un bob, cu noutăţi în ce priveşte suspensia şi direcţia, în 1955, construieşte automobilul VIRGILIUS cu două roţi, prima invenţie omologată ca atare; echipat cu un motor de avion, de 105 CP, vehiculul atingea 300 km/ora şi cântărea 250 kg.

În 1956 realizează prima versiune a rucsacului zburător. Aparatul portativ pentru zbor individual a fost brevetat 4 ani mai târziu, în 1958.

În  1968, realizează un aparat de zbor performant, o aerodină cu decolare şi aterizare verticală, viteza maximă 300 km/h, viteza de croazieră 250 km/h, plafon 4000 m. În aceeaşi perioadă, 1966-1968, construieşte un aparat de zbor individual, cu azot lichid. Este testat cu succes.

Elicopterul” fără elice, fără aripi şi fără jet este un „elicopter portativ pentru juniori” (are greutatea proprie de doar 30 kg).

justin-capra-450x260Între automobilele create de inventator se află şi „Soleta Fcea mai mică maşină din lume, cu un consum redus de benzină, în care de altfel a fost adesea văzut pe drumurile ţării; din seria Soleta a creat mai multe prototipuri, diferite între ele prin greutate, viteză maximă şi consumul de benzină la suta de kilometri.

Prin anii ’70, a imaginat şi o masină nepoluantă, fără volan şi fără pedalier, comenzile făcându-se de la un buton aşezat pe carcasa fotoliului. Din această serie, modelul SARMIS EM 4K, cu o greutate proprie de 140 kg şi greutatea acumulatorilor de 180 kg, atingea pe drum drept o viteza de 60 km/h.

rucsacul-zburatorLa Muzeul tehnic din Bucuresti, se putea admira, pană prin anii ’90, un electroscuter – motoreta electrică OROLES ES 5, cu o greutate de 65 kg, greutatea sursei 70 kg, viteza medie 27 km/h si o autonomie (până la reîncărcarea bateriei) de 90 de kilometri.

La Târgul Inventika din 2008 a fost prezentat “Troty” un triciclu pliabil cu motor electric integrat în butucul roţii de direcţie, care este răspunsul imaginat de autor la problemele de trafic urban. Vehiculul se înclină la viraje în mod natural, iar la staţionare blochează puntea spate. Are o viteză maximă de 28km/h şi o autonomie de 50 km, fiind prevăzut cu un accumulator care se încarcă de la orice prize de 220 V. Greutatea proprie cu tot cu accumulator este de 30 kg, iar sarcina utilă de 80 kg.

Automobilul hibrid “Oblio 3C” a fost vedeta Salonului Inventika, premiat cu Eco-Prize de Federaţia Internatională a Asociaţiilor de Inventatori.

Între scuter şi maşină, cu motor integrat în roată, automobilul funcţionează pe bază de curent electric, în loc de combustibil. Bateriile din dotare se încarcă de la priză prin intermediul unui acumulator. Nu necesită permis de conducere, poate atinge o viteză de până la 30 km/h şi are o autonomie de 80-100 km.

AceCapra-in-atelierstea sunt doar câteva din cele 114 lucrări practice, dintre care 77 de invenţii brevetate.

Pentru meritele sale a primit ordinul „Pentru Merit Stiintific„, “Gradul de cavaler”, medalii de aur la Saloanele de Invenţii de la Geneva, Bruxeless, Iaşi, Timişoara, Bucureşti, premiul Federatiei Internationalea Asociaţiilor de Inventatori-IFIA “ ECO-PRIZE” 2008, premiul “Fundaţiei Dan Voiculescu” – 2008 pentru contribuţia pe care a avut-o la schimbarea în bine a  Imaginii Romaniei în lume.

Majoritatea prototipurilor le-a construit singur, în casa sa modestă din Baloteşti. În atelierul de la Filipeşti, se pot admira pe un panou imens aproape toate realizarile şi momentele importante din viaţa sa.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

FOTO „Transapuseana”, șoseaua spectaculoasă din sudul Munților Apuseni, tot mai aproape de finalizare: Primul lot a fost recepționat

Ziarul Unirea

Publicat

în

„Transapuseana”, șoseaua spectaculoasă din sudul Munților Apuseni, tot mai aproape de finalizare: Primul lot a fost recepționat Vineri, 26 aprilie 2024, a avut loc recepția lucrărilor pe lotul 1 al Transapusenei care totalizează nu mai puțin de 43 de kilometri. Un drum de poveste, emblematic pentru județul Alba și pentru România. Citește și: FOTO Cum […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea