Rămâi conectat

Ştirea zilei

Subiecte EVALUARE NAȚIONALĂ 2014, la limba română. Absolvenții de clasa a VIII-a au susținut astăzi prima probă

Dragoş Suciu

Publicat

în

evaluare-nationalaSubiecte la Evaluarea Națională 2014, la limba și literatura română. Astăzi, 23 iunie, elevii de clasa a VIII-a au susținut prima probă. În județul Alba au fost așteptați 2.993 de elevi, iar la nivel național 166.617 de absolvenți.

Acesta este al treilea an in care elevii vor susține examenele Evaluării Naționale in săli supravegheate video. Anul acesta vor fi “camere funcționale de supraveghere video” in sălile de examen, dar si in sălile in care se descarcă si se multiplica subiectele, precum si in sălile in care se preiau, se evaluează si se depozitează lucrările scrise.

Evaluarea Naționala se desfășoară, anual, într-o singura sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cat si cei din învățământul particular au dreptul sa susțină Evaluarea Naționala fără taxa. Fiecare examen din cadrul evaluării naționale are o limita de timp de 120 de minute.

EVALUARE NAȚIONALĂ 2014 PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI A VIII-A

ANUL ȘCOLAR 2013-2014

LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ

SUBIECTUL 1

Bine ai venit în anul nou…

Bine ai venit…

De când te aștept aproape am și albit …

Dar fiindcă-mi intri-n casă întâia oară,

Te rog să nu-mi faci casa de ocară…

Nu te grăbi să-mi intri pe furiș,

C-abia sosiși

Noroc că te-am deșteptat

Să te previu la timp, să fii atent,

Și-n clipa marelui eveniment

Să-mi calci în casă cu piciorul drept (…)

Așa te vreau

Te vreau la trup curat … neprihănit…

Și tot așa la suflet și la minte (…)

An nou…

Ai auzit ce-ți cer?…

Nu-ți cer să faci nimic în casa mea,

Mai mult decât ai face tu-ntr-a ta! … (…)

An nou!…

Fii nou de sus și până jos!…

Copil al nimănui, și-al tuturor (…)

Copil gălăgios…

Desfășură-te-ncet de pe mosor*…

Încet … cât mai încet … și liniștit

Și fii atent ca nu care cumva

Să ți se rupă firu-n casa mea!…

Bine-ai venit, An nou…

Bine-ai venit!…

(Ion Minulesc, Rânduri pentru Anul Nou)

A. Scrie pe foaia de examen răspunsul corect pentru fiecare dintre întrebările de mai jos

  1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: fiindcă, cer, liniștit
  2. Explică rolul virgulei în secvența: Bine ai venit, An Nou!…
  3. Precizează măsura primelor două versuri ale poeziei
  4. Menționează două trăsături ale genului liric prezentate în textul dat
  5. Prezintă în 30-50 de cuvinte, semnificația titlului poeziei

B. Redactează o compunere de 150-250 de cuvinte în care să-ți exprimi opinia despre semnificația mesajului Rânduri pentru Anul Nou de Ion Minulescu.

În compunerea ta, trebuie

–       Să formulezi o opinie despre semnificația mesajului poeziei,

–       Să-ți susții opinia formulată, prin două argumente, valorificând textul dat,

–       Să ai un conținut adecvat cerinței,

–       Să respecți precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

SUBIECTUL AL II-lea

Cărțile de ficțiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur și să ne adaptăm mai ușor la diverse situații de viață, arată cele mai recente studii psihologice.

În urma unei cercetări realizare de Universitatea York, pe copii cu vârste între 4 și 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost expuși mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate televizare au o mai mare capacitate de empatie* (…)

Implicarea în poveștile fictive din cărți aduce informații noi despre viața socială, iar acest lucru este extrem de benefic în rândul copiilor, fiindcă le arată versiuni din afara universului propriu.

Totodată studiul relevă că volumele de ficțiune îl ajută pe cititor să se adapteze la viața socială mai mult decât o fac lucrările nonfuncționale. Înțelegerea personajelor dintr-o narațiune este, astfel, echivalentul cunoașterii a diferitor tipuri umane din viața reală. Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine povești despre viață, care îl încurajează pe cititor să înțeleagă mai bine profunzimea experienței umane.

(Corina Zorzor, Empatia, o abilitate dobândită prin lectură, în adevărul.ro)

Empatie – identificare, prin trăire, cu alte persoane, cu eroii cărților etc.

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare din cerințele de mai jos

  1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

–       Universitatea din cadrul căreia s-a realizat cercetarea menționată în textul dat

–       Categoria de copii cu o capacitate mai mare de empatie.

  1. Scrie numele autorului și titlul articolului din care este extras articolul din textul dat
  2. Menționează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele menționate în secvența: cărțile de ficțiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur și să ne adaptăm ușor la diverse situații de viață, arată cele mai recente studii psihologice.
  3. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate din secvența: În urma unei cercetări realizate (…) pe copii cu vârste între 4 și 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost expuși mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate televizate au o mai mare capacitate de empatie.
  4. Transcrie două propoziții subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora:

Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine povești despre viață, care îl încurajează pe cititor să înțeleagă mai bine profunzimea experienței umane.

  1. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată predicativă, introdusă prin conjuncția subordonată

B. Redactează în 80-150 de cuvinte, o scurtă narațiune în care să prezinți o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de școală, cu un scriitor contemporan.

În compunerea ta, trebuie

–       Să relatezi o întâmplare respectând succesiunea logică a evenimentelor

–       Să precizezi două evenimente ale contextului spațio-temporal

–       Să ai un conținut adecvat cerinței

–       Să respecți precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

Subiectele pentru Evaluarea Naționala sunt elaborate de Centrul National de Evaluare si Examinare, în subordinea Ministerului Educației. Potrivit metodologiei, subiectele de examen trebuie “sa fie formulate clar, precis si in stricta concordanta cu programele pentru Evaluarea Naționala”, sa aibă un nivel mediu de dificultate si sa permită rezolvarea lor in 120 de minute.

In sălile de examen, elevii sunt așezați cate unul in banca, in ordine alfabetica. Examenele scrise pentru Evaluarea Naționala încep la ora 9:00, moment in care se deschid plicurile sigilate care conțin varianta de subiecte multiplicata, in fiecare sală în care se susține examenul. Accesul elevilor in săli este permis, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei, respectiv pana la ora 8.30, in fiecare zi in care se desfășoară probele scrise.

Supravegherea este asigurata, pentru fiecare sala, de doi asistenți, cadre didactice de alta specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.

Începând din acest an, în calcularea mediei de admitere în liceu, media de la Evaluarea Naţională reprezintă 75 la sută, faţă de 50 la sută în anii trecuţi, scăzând astfel la 25 la sută ponderea notelor din ciclul gimnazial.

Calendar Evaluarea Naționala 2014
13 iunie                  Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
16 – 18 iunie           Înscrierea la Evaluarea Naționala
23 iunie                  Limba si literatura romana – proba scrisa
24 iunie                  Limba si literatura materna – proba scrisa
25 iunie                  Matematica – proba scrisa
27 iunie                  Afișarea rezultatelor (pana la ora 16:00)
27 iunie                  Depunerea contestațiilor (orele 16:00 – 20:00)
28 iunie – 30 iunie  Rezolvarea contestațiilor
1 iulie                     Afișarea rezultatelor finale după contestații

CLICK pentru a mari

[nggallery id=1997]


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

CTS Alba, apel la donare de sânge: Este nevoie de donatori cu grupele O negativ și A negativ

Ziarul Unirea

Publicat

în

CTS Alba, apel la donare de sânge: Este nevoie de donatori cu grupele O negativ și A negativ Reprezentanţii Centrului de Transfuzie Sanguină Alba au lansat joi, 28 martie 2024, un apel la persoanele care pot să doneze sânge din grupele A negativ și B negativ. ”În aceasta săptămână au fost multe solicitări pe grupele […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea