Încasările statului din accize au scăzut dramatic în ianuarie, chiar dacă acciza la carburanţi e mai mare şi sunt 600.000 de maşini în plus pe străzi
În prima lună a acestui an, încasările din accize au scăzut dramatic cu 15% comparativ cu prima lună a anului trecut, în condiţiile în care acum acciza la carburanţi este mai mare decât atunci, valoric, şi sunt peste 600.000 de maşini în plus pe străzi.
Încasările din accize au fost, în prima lună a acestui an, de 2,1 miliarde de lei, în scădere cu aproape 15% (14,9%) comparativ cu prima lună a anului trecut-2,47 miliarde, potrivit execuţiei bugetare publicate de Ministerul Finanţelor.
Deşi instituţia nu comunică defalcat ponderea fiecărui produs accizabil în încasări, neoficial se ştie că accizele la carburanţi reprezintă cel puţin trei sferturi din totalul încasărilor din această taxă.
Evoluţia încasărilor arată cât de mari sunt efectele modificării unei taxe de consum asupra comportamentului consumatorului. Iată de ce.
În 2014, Guvernul Ponta introducea o supraacciză pe carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, cu scopul declarat ca din banii strânşi suplimentar se vor construi autostrăzi. Ulterior, chiar Victor Ponta a spus că această supraacciză a fost o eroare, dat fiind că banii au intrat nu în autostrăzi, ci în bugetul mare. La finalul anului 2016, noul Guvern PSD a decis, potrivit promisiunii asumate în campania electorală, că va scoate această supraacciză începând cu 1 ianuarie 2017. Tot la 1 ianuarie, a scăzut şi cota generală de TVA, cu un punct, de la 20% la 19%.
Aşadar, luna ianuarie 2017 a fost prima în care şoferii români au plătit carburanţi cu taxe mai mici. Reducerea de preţ la pompă a fost de circa 50 de bani pe litru, atunci. Cu toate acestera, încasările din acciză au fost aproape identice (scăderea a fost de doar 0,9%) comparativ cu aceeaşi lună, ianuarie, din 2016. Adică s-a consumat mai mult, iar statul a strâns aproape la fel de mulţi bani dintr-o taxă mai mică.
În toamna lui 2017, Guvernul s-a răzgândit însă şi a decis reintroducerea acestei supraaccize, pe motiv că petroliştii nu au ieftinit suficient carburanţii, iar preţul fără taxe ar fi nejustificat de mare .
În data de 15 septembrie, intrau în vigoare noile accize, mai mari cu 16 bani pe litru, decise de Guvern. Două săptămâni mai târziu, intra în vigoare, din nou, o nouă acciză, mai mare tot cu 16 bani pe litru. Înainte de a opera majorarea, ministrul Finanţelor a spus că s-a ales varianta creşterii în două etape tocmai pentru a nu crea şocuri consumatorilor. Efectul cumulat al majorării accizelor a fost, matematic, de 38 de bani pe litrul de acciză şi motorină, în benzinării.
Preţul carburanţilor a crescut, treptat, şi ca urmare a creşterii cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere, şi ca urmare, evident, a creşterii taxării. De la începutul lunii iulie şi până la jumătatea lunii decembrie, preţurile au crescut cu până la 19%. Un plin de motorină a devenit cu 42 de lei mai scump decât în vară.
Ianuarie 2018
În ianuarie 2018, încasările din accze au scăzut cu 15% faţă de ianuarie 2017, aceea fiind prima lună cu acciză scăzută. Statul a pierdut la capitolul accize aşadar aproape 370 de milioane de lei, în ianuarie 2018, raportat la ianuarie 2017. Asta în condiţiile unei taxe mai mari şi, teoretic, a lărgirii bazei de taxare.: parcul auto al României a crescut cu 630.000 de maşini în anul 2017, din cauza eliminării timbrului de mediu.
Sursa: economica.net
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Vremea în România: Cea mai friguroasă noapte din ultimii 46 de ani la Bâlea Lac Meteorologii au înregistrat o temperatură minimă de minus 6,3 grade Celsius în cursul nopții la Bâlea Lac, aceasta fiind cea mai friguroasă noapte de 12 mai din ultimii 46 de ani, după ce termometrele au arătat minus 5,5 grade în […]
Economiștii CFA avertizează un scenariu sumbru pentru România în cazul îndepărtării de UE: Nivelul de trai va scădea semnificativ
Economiștii CFA avertizează un scenariu sumbru pentru România în cazul îndepărtării de UE: Nivelul de trai va scădea semnificativ În cazul în care România s-ar îndepărta de Uniunea Europeană, economia românescă va avea extrem de mult de suferit, iar fără accesul la fondurile europene, nu vom mai putea avea nici pe departe nivelul actual de […]
REGES-ONLINE: Noua procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților din România
REGES-ONLINE: Noua procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților din România A fost emis și publicat în Monitorul Oficial un ordin al ministrului Muncii pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților – REGES-ONLINE […]