Ştirea zilei
HARTA| Trei localități trec în scenariul roșu, iar alte trei în cel galben. Situația epidemiologică actualizată a județului Alba
HARTA| Trei localități trec în scenariul roșu, iar alte trei în cel galben. Situația epidemiologică actualizată a județului Alba
Direcţia De Sănătate Publică Alba a transmis astăzi, 18 decembrie, situația cazurilor noi și a incidenței cazurilor de COVID-19, în ultimele 14 zile.
Potrivit datelor transmise de către DSP Alba, numărul cazurilor noi de infectare cu COVID-19, dar și incidența cazurilor active raportat la mia de locuitori, în ultimele 14 zile, în județul Alba, sunt într-o situație stabilă.
La momentul actual, 17 localități se află în scenariul roșu, Alba Iulia, Aiud, Blaj, Abrud, Baia de Arieș, Câmpeni, Zlatna, Ciugud, Ciuruleasa, Cricău, Meteș, Mihalț, Roșia Montană, Sâncel, Stremț, Valea Lungă, Vințu de Jos.
În scenariul galben se află 21 localități: Sebeș, Cugir, Ocna Mureș, Teiuș, Albac, Bistra, Cetatea de Baltă, Crăciunelu de Jos, Gârbova, Ighiu, Lunca Mureșului, Lupșa, Poiana Vadului, Poșaga, Râmeț, Râmetea, Sălciua, Săliștea, Sântimbru, Șibot, Șona.
Situația cazurilor active, conform informațiilor transmise de DSP Alba, în perioada 4 decembrie – 17 decembrie 2020, în localitățile din județ este reprezentată de următorul tabel:
TOTAL 379272 1095 2.89
MEDIU URBAN 227970 813 3.57
1017 MUNICIPIUL ALBA IULIA 76744 368 4,80
1213 MUNICIPIUL AIUD 25557 81 3,17
1348 MUNICIPIUL BLAJ 20786 66 3,18
1874 MUNICIPIUL SEBES 33012 84 2,55
1151 ORAȘ ABRUD 5309 23 4,34
2915 ORAȘ BAIA DE ARIES 3845 14 3,68
1455 ORAȘ CÂMPENI 7485 30 4,01
1696 ORAȘ CUGIR 25857 76 2,94
1794 ORAȘ OCNA MUREȘ 14057 33 2,35
8096 ORAȘ TEIUS 7306 13 1,78
1936 ORAȘ ZLATNA 8012 25 3,13
MEDIU RURAL 151302 281 1,86
2130 ALBAC 2005 5 2,49
2309 ALMASU MARE 1252 1 0,80
2381 ARIESENI 1660 1 0,60
2577 AVRAM IANCU 1492 –
2988 BERGHIN 1936 2 1.03
3039 BISTRA 4613 10 2,17
3397 BLANDIANA 939 1 1,07
9026 BUCERDEA GRANOASA 2290 1 0,44
3459 BUCIUM 1436 1 0,70
4106 CALNIC 2015 –
3761 CENADE 999 1 0,89
3805 CERGAU 1630 2 1,23
3841 CERU-BACAINTI 308 –
3958 CETATEA DE BALTA 3088 6 1,95
1071 CIUGUD 3266 13 3,98
4008 CIURULEASA 1158 6 5,18
4188 CRACIUNELU DE JOS 2147 4 1,87
4142 CRICAU 2018 21 10,46
9019 CUT 1285 –
4240 DAIA ROMANA 3142 2 0,64
4268 DOSTAT 1020 –
4302 FARAU 1504 2 1,34
4366 GALDA DE JOS 4536 4 0,89
4482 GARBOVA 2154 4 1,86
4525 GARDA DE SUS 1538 –
4703 HOPARTA 1161 1 0,87
4767 HOREA 1961 1 0,51
4927 IGHIU 7076 17 2,41
4981 INTREGALDE 571 –
5103 JIDVEI 5339 7 1,31
5167 LIVEZILE 1239 –
5210 LOPADEA NOUA 2641 3 1,14
5309 LUNCA MUREȘULUI 2595 6 2,31
5336 LUPSA 2975 5 1,68
5577 METES 2832 9 3,18
5700 MIHALȚ 3320 17 5,14
5755 MIRASLAU 2003 –
5826 MOGOS 786 1 1,28
6048 NOSLAC 1834 –
6119 OCOLIȘ 559 –
6164 OHABA 676 1 1,49
6217 PIANU 3589 4 1,12
6271 POIANA VADULUI 1071 2 1,88
6397 PONOR 703 –
6468 POSAGA 974 2 2,06
6547 RADESTI 1312 1 0,76
6627 RAMET 553 1 1.82
6592 RAMETEA 1010 2 1,99
6930 ROȘIA DE SECAS 1643 1 0,61
6761 ROȘIA MONTANA 2743 11 4,01
6976 SALCIUA 1436 4 2,78
7044 SALISTEA 2392 7 2,93
7348 SANCEL 2622 9 3,44
7384 SANTIMBRU 3044 8 2,62
7099 SASCIORI 6498 7 1,08
7197 SCARISOARA 1562 –
7810 SIBOT 2447 7 2,86
7446 SOHODOL 1689 1 0,59
7865 SONA 4393 13 2,96
7945 SPRING 2666 3 1,13
7767 STREMT 2471 8 3,24
8014 SUGAG 2884 1 0,35
8158 UNIREA 4973 5 1,01
8229 VADU MOȚILOR 1365 –
8354 VALEA LUNGA 3194 11 3,45
8425 VIDRA 1538 1 0,65
8826 VINTU DE JOS 5528 17 3,08
Ştirea zilei
Astăzi, la Blaj: Comemorarea a 75 de ani de la scoaterea în afara legii, de către comunişti, a Bisericii Greco-Catolice
Astăzi, la Blaj: Comemorarea a 75 de ani de la scoaterea în afara legii, de către comunişti, a Bisericii Greco-Catolice
„Ceasul Vinerii Mari – 75 de ani de la dezlănțuirea prigoanei împotriva Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică” – aşa este denumit evenimentul comemorativ care va avea loc miercuri, 29 noiembrie, după-amiaza, în Catedrala „Sfânta Treime” din Blaj, dedicat comemorării scoaterii în afara legii la 1 decembrie 1948 a acestei Biserici. La eveniment, care are loc în prezența Cardinalui Lucian Mureșan și a tuturor episcopilor greco-catolici, este aşteptat să participe şi preşedintele Klaus Iohannis.
Pentru cei interesaţi, trebuie spus că reprezentanţii Arhiepiscopiei de Alba Iulia şi Făgăraş au anunţat că, din motive organizatorice, accesul în Catedrala „Sfânta Treime” va fi permis până la ora 16.30. De la 16.45 va fi celebrat un Te-Deum, după care vor fi evocate momentele dramatice care au culminat cu Decretul nr. 358 din 1 decembrie 1948 și, totodată, vor fi omagiaţi Fericiții Episcopi Martiri, beatificaţi de Papa Francisc în 2019.
După instaurarea dictaturii comuniste, în anul 1948, Biserica Română Unită cu Roma a fost scoasă în afara legii. Conform Decretului nr. 358 din 1 decembrie 1948, bunurile sale au fost preluate de către stat, iar bisericile şi casele parohiale au fost atribuite Bisericii Ortodoxe Române.
În acel moment, Biserica Greco-Catolică avea, după propriile aprecieri, în jur de 1,8 milioane de credincioşi, aproximativ 2.500 de biserici cu 1.700 de preoţi, o academie teologică, trei seminarii teologice, mănăstiri şi şcoli confesionale. Decretul venea după ce episcopii greco-catolici fuseseră deja arestați, în noaptea de 28 spre 29 octombrie 1948. Au fost trimişi în închisori, la Sighet, Gherla, Aiud, acolo unde au fost supuşi torturii şi cei mai mulţi au şi pierit.
Citește și: Când pică Paștele ortodox și catolic în următorii ani – calendar
Biserica Greco-Catolică a continuat să existe în clandestinitate, datorită episcopilor hirotoniţi clandestin, în locul celor arestaţi, şi preoţilor rămaşi în rezistenţă. Se oficiau liturghii în locuinţe particulare.
După Revoluţia din decembrie 1989, una dintre primele măsuri adoptate de către Consiliul Frontului Salvării Naţionale a fost Decretul‑Lege nr. 9 din 31 decembrie 1989, prin care se abroga Decretul nr. 358/1948 şi se recunoştea oficial Biserica Română Unită cu Roma, Greco‑Catolică. În 14 martie 1990, Sfântul Scaun a numit conducătorii celor cinci dieceze greco‑catolice, în fruntea acestora fiind desemnat Mitropolitul Alexandru Todea. În acelaşi an, acesta a fost înălţat la rangul de Cardinal.
Dificultatea principală cu care s-a confruntat biserica după reintrarea ei în legalitate a fost lipsa lăcaşurilor de cult.
„În vederea reglementării situaţiei fostului patrimoniu al Bisericii Române Unite cu Roma, s‑a adoptat Decretul-Lege nr. 126 din 24 aprilie 1990, în care se stipulează că „bunurile preluate de către stat prin efectul Decretului nr. 358/1948, aflate în prezent în patrimoniul statului, cu excepţia moşiilor, se restituie, în starea lor actuală, Bisericii Române Unite cu Roma”. În acest act normativ se prevede că acolo unde numărul lăcaşurilor de cult este insuficient, raportat la numărul de credincioşi, Statul va sprijini construirea de noi lăcaşuri de cult prin punerea la dispoziţie a terenurilor aferente şi a unor fonduri băneşti.
Referitor la bunurile preluate de Biserica Ortodoxă Română, art. 3 al Decretului‑Lege nr. 126/1990 prevede: „Situaţia juridică a lăcaşurilor de cult, a caselor parohiale care au aparţinut Bisericii Române Unite cu Roma, Greco‑Catolică şi au fost preluate de Biserica Ortodoxă Română se va stabili de către o comisie mixtă, formată din reprezentanţi clericali ai celor două culte religioase, ţinând seama de dorinţa credincioşilor din comunităţile care deţin aceste bunuri”.
Citește și: Mesaje de Paște. Urări de Paște. Felicitări de Paște care pot fi transmise prin SMS de Sfintele Paști
”Pe baza art. 2 al acestui Decret‑Lege, în urma activităţii Comisiei mixte, formată din reprezentanţi ai Guvernului şi ai Bisericii Române Unite cu Roma, 80 de clădiri şi terenuri intravilane au fost trecute din proprietatea Statului în cea a Bisericii, prin Hotărârea Guvernului nr. 466/1992”, se arată într-un material publicat pe site-ul Secretariatului de Stat pentru Culte.
Această biserică a luat naştere în Transilvania la sfârşitul secolului al XVII‑lea, prin unirea cu Biserica Catolică a unei părţi a românilor ortodocşi, ca urmare a trei sinoade organizate la Alba Iulia, de către mitropoliții Teofil şi Atanasie Anghel.
De ce s-a făcut unirea cu Biserica Romei?
„Unirea a avut loc ca urmare a unui set complex de cauze. La finalul secolului al XVII-lea, românii din Transilvania erau doar tolerați de către sistemul politic al provinciei și se aflau într-o stare avansată de sărăcie și incultură, cu preoți în mare parte analfabeți și cu un statut social și economic asemănător țăranilor iobagi. Asupra lor s-au făcut și numeroase presiuni pentru a trece la calvinism, religia principilor maghiari din secolul al XVII-lea, rămase totuși cu efect puțin semnificativ.
Propunerea de unire cu Biserica Romei a fost făcută în contextul politic nou adus de integrarea Transilvaniei în Imperiul Austriac în 1691. Viena își dorea întărirea catolicismului, iar acest lucru se putea face atât prin sprijinirea procesului de refacere a episcopiilor latine, a seminariilor și a ordinelor călugărești din regiune, dar și prin atragerea la unirea cu Roma a credincioșilor ortodocși, urmând modelul oferit de rutenii din Polonia-Lituania, aplicat deja după 1688 și în nord-estul Ungariei, în zona Muncaciului și a Sătmarului.
Citește și: Obiceiuri, tradiții și superstiții românești de Paște. Credințe și Superstiții de Paște
Uniții ar fi primit recunoașterea ca religie oficială a Transilvaniei, obținând astfel toate drepturile de care se bucurau celelalte națiuni recepte. Însă oferta drepturilor mai fusese făcută și de luterani sau de calvini, iar mitropoliții români o respinseseră. Ce avea în plus propunerea de unire cu Biserica Romei a fost faptul că românii nu erau considerați eretici, că biserica lor era privită de Roma ca fiind egală, cu credință dreaptă, și că, în urma unirii, își puteau păstra ritul, tradițiile, limba liturgică, sărbătorile, respectiv specificul instituțional”, se arată într-un material publicat de Arhiepiscopia Majoră de Alba Iulia şi Făgăraş.
Concret, sinodul de la Alba Iulia, convocat în anul 1697, a acceptat cele patru principii obligatorii ale unirii cu Roma: recunoaşterea supremaţiei papale, existenţa purgatoriului, împărtăşirea cu azimă şi Filioque. Prin primirea acestor condiţii se garanta, aşa cum s-a arătat mai sus, românilor uniţi păstrarea ritualului tradiţional, respectarea sărbătorilor ortodoxe, alegerea episcopilor de către sinod (urmând să fie după aceea recunoscuţi de Papă şi împărat), egalitatea în drepturi a clerului şi a credincioşilor uniţi cu clerul şi credincioşii Bisericii Catolice. Aceste drepturi au fost confirmate în două diplome ale împăratului (1699‑1701), dar, din păcate, ele n‑au fost respectate decât în mică măsură.
Mulţi români transilvăneni au refuzat Unirea şi au fost chiar şi revolte împotriva acesteia, ca cea condusă de călugărul Sofronie de la Cioara, în anul 1759.
Sediul episcopiei românilor uniţi se află din 1737 la Blaj. Dintre personalităţile de seamă ale acestei Biserici amintim pe episcopul Ioan Inochentie Micu‑Klein, Gheorghe Şincai, Petru Maior, Samuel Micu, Timotei Cipariu, Simion Bărnuţiu, Alexandru Papiu Ilarian.
De‑a lungul timpului, în momentele importante ale istoriei românilor din Transilvania (Revoluţia de 1848, lupta memorandiştilor), conducătorii celor două biserici româneşti au conlucrat pentru promovarea intereselor românilor.
La 1 Decembrie 1918, actul Unirii Transilvaniei cu România a fost citit de episcopul greco‑catolic Iuliu Hossu, viitor cardinal, asistat de episcopul ortodox de Caransebeş, Miron Cristea, viitorul patriarh al Bisericii Ortodoxe Române. Cei doi s‑au îmbrăţişat în faţa mulţimii adunate la Alba Iulia şi au declarat înţelegere frăţească. După 1919, Biserica Română Unită cu Roma a devenit unul din cultele însemnate din ţară, credincioşii greco-catolici reprezentând în 1930 7,9 la sută din populaţia ţării.
Citește și: Mesaje de Florii • Urări de Florii • Felicitări de Florii care pot fi transmise prin SMS de Florii
Constituţia României din anul 1923 stipula că „Biserica Ortodoxă Română este biserica dominantă, iar cea greco‑catolică are întâietate faţă de celelalte culte”, ambele fiind declarate biserici naţionale. Statutul juridic al Bisericii greco‑catolice şi relaţiile sale cu statul român au fost mai bine precizate prin Concordatul dintre Vatican şi România (1927‑1929). Documentul prevedea existenţa în România a trei rituri catolice: grec, latin şi armean. Pentru ritul grec se stipula următoarea structură organizatorică: o mitropolie la Blaj, cu patru dieceze sufragane: Oradea, Lugoj, Cluj ‑ Gherla şi Maramureş.
În activitatea sa, Biserica greco‑catolică a fost sprijinită de asociaţii ale laicatului. În 1928 a luat fiinţă Asociaţia Generală a Românilor Uniţi (AGRU). Studenţii greco‑catolici au întemeiat Asociaţia Studenţilor Transilvăneni Români Uniţi (ASTRU), iar femeile Asociaţia Femeilor Române Unite (AFRU). (M.B.)
-
Opinii - Comentariiacum 9 ore
Nume care se sărbătoresc în 30 noiembrie, de Sfântul Andrei
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Lista păcatelor – “Cele 177 de păcate”, conform învăţăturilor creștin-ortodoxe
-
Opinii - Comentariiacum o zi
Marea Unire de la 1918, pagina sublimă a istoriei românești. CRONOLOGIE
-
Opinii - Comentariiacum 9 ore
MESAJE de SFANTUL ANDREI 2023. Ce SMS-uri, urări, felicitări, mesaje poți trimite celor care își sărbătoresc onomastica de Sf. Andrei
-
Opinii - Comentariiacum 21 de ore
MESAJE de ZIUA NATIONALA, 1 DECEMBRIE 2023. SMS-uri, felicitări, urări și mesaje pe care le puteți trimite prietenilor
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
Pe 25 noiembrie, creștinii o sărbătoresc pe Sfânta Muceniță Ecaterina. Tradiții și obiceiuri
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
26 noiembrie: Masacrul de la închisoarea Jilava. Una din cele mai odioase crime din istoria României
-
Actualitateacum o zi
28 noiembrie 1918: Congresul General al Bucovinei votează în unanimitate unirea cu România
-
Ştirea zileiacum 2 zile
VIDEO| O tânără a deschis într-o comună din Alba o fabrică de sucuri naturale la cele mai înalte standarde! O parte din producție va fi donată copiilor și vârstnicilor din localitate