Fiul unui român din Șugag, Alba, legendă a industriei auto. Povestea bărbatului care a conceput mașina cunoscută din filmul „Înapoi în viitor” din 1980
John DeLorean s-a născut pe 26 ianuarie 1925 în Detroit, Michigan, însă părinţii săi au emigrat din Transilvania, acesta provenind dintr-o familie româno-maghiară. Tatăl său, Zaharia, era imigrant român originar din Șugag, judeţul Alba, iar mama sa, unguroaică.
Tatăl său avea 20 de ani când a părăsit satul Şugag, aflat la o distanţă de 45 km de Alba Iulia, reşedinţa judeţului şi la 30 km de Sebeş, oraşul cel mai apropiat.
Părinţii săi au divorţat în 1942, după care John nu a mai avut decât contacte sporadice cu tatăl său care a ajuns să sufere de alcoolism. DeLorean a fost un elev remarcabil, care după terminarea liceului cu profil tehnic Cass a reuşit să obţină graţie notelor, dar şi talentului muzical, o bursă la Lawrence Institute of Technology, la vremea repspectivă o alma mater pentru designerii din regiune.
S-a angajat la Chrysler, apoi a lucrat la producătorii de maşini de lux Packard. A ajuns să lucreze la General Motors, unde a devenit inginer şef la Pontiac, iar din 1969 a devenit managerul de la Chevrolet.
Anii petrecuţi aici au fost extrem de prolifici pentru DeLorean, care a elaborat zeci de inovaţii patentate pentru companie, ca de pildă ştergătoarele de parbriz încastrate şi articulate, semnalul pentru schimbarea benzii, motorul de şase cilindri pe un singur ax cu came, bara de protecţie din faţă, cadrul pe chesoane rezistente la torsiune şi multe alte produse.
În 1975 a pus pe picioare Delorean Motor Company. A dorit să concepă o maşină care să aibă o viaţă lungă şi care să folosească unui proprietar mult timp. A scos pe piaţă în jur de 9.000 de maşini DeLorean DMC-12. Această maşină a rămas cunoscută ca urmare a filmului “Back to the future” (Înapoi în viitor), apărut în 1980, cu Michael J.Fox în rolul principal.
DeLorean nu a renunţat nicio clipă la pasiunea pentru automobile, fondându-şi propria companie şi prezentând la mijlocul anilor ’70 un prototip de maşină-sport din otel inoxidabil şi cu motorul Douvrin dezvoltat de Renault, cu denumirea de DeLorean Safety Vehicle. Producţia a început în 1981, dar un an mai târziu a ajuns în administrare specială. S-au vândul 9200 de exemplare în 21 de luni, prin urmare guvernul britanic a decis întreruperea finanţării.
În vara lui ’82, DeLorean a primit un telefon de la un anume James Hoffman, fost dealer de droguri devenit informator pentru FBI. Acesta i-a propus un plan de salvare a companiei, care cuprindea printre altele şi trafic de cocaină şi spălare de bani. Pe 19 octombrie, înainte de a se reîntâlni pentru a încheia afacerea, DeLorean i-a scris avocatului său o scrisoare în care îi explica situaţia şi frica de a se retrage din tranzacţie, spunându-i să o deschidă doar în cazul în care nu s-ar fi întors. În aceeaşi zi, guvernul l-a acuzat de trafic de droguri. În urma unui proces de doi ani a fost însă achitat, întrucât s-a invocat inexistența unei crime propriu-zise, poliţia fiind aceea care i-a solicitat banii pentru cocaină.
În ceea ce priveşte traiectoria sa ulterioară, inginerul şi omul de afaceri John Zachary Delorean şi-a declarat falimentul personal în 1999, după 40 de procese în care a fost implicat de la colapsul companiei sale.
A murit în 2005 în urma unui atac de cord şi a lăsat moştenire nu doar performanţele în industria auto, ci şi o poveste impresionantă despre ambiţie şi perseverenţă, o sursă de inspiraţie pentru toţi cei care ţintesc sus şi mai au câte o urmă de îndoială. De la un simplu copil de imigranţi, DeLorean a atins cele mai înalte vârfuri şi este în continuare unul dintre cele mai cunoscute personaje ale Americii.
John Zachary Delorean este unul dintre cei despre care putem spune că au trăit, în toată puterea cuvântului, visul american.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Opinii - Comentarii
23 iulie 1869 | Se naște Gheorghe Adamescu, istoric literar și membru corespondent al Academiei Române
23 iulie 1869 | Se naște Gheorghe Adamescu, istoric literar și membru corespondent al Academiei Române Gheorghe Adamescu (n. 23 iulie 1869, București, România – d. 4 aprilie 1942, București, România) a fost un istoric literar, membru corespondent al Academiei Române din 1921, bibliograf, profesor de limba română și limba latină și autorul unor manuale […]
Pe 23 iulie, credincioșii îl cinstesc pe Sfântul Mucenic Foca. Cine a fost acesta
Pe 23 iulie, credincioșii îl cinstesc pe Sfântul Mucenic Foca. Cine a fost acesta Sfântul Mucenic Foca, cunoscut și sub numele de Sfântul Foca, este comemorat pe 23 iulie în calendarul ortodox. În această zi, credincioșii îi aduc omagiu și sărbătoresc memoria sa. Sfântul Mucenic Foca a fost un episcop și martir creștin din secolul […]
23 iulie, Ziua Presei Militare Române. Prima publicaţie militară din România s–a înfiinţat pe vremea lui Cuza
Ziua presei militare este sărbătorită an de an la 23 iulie și aminteşte de data la care, în anul 1859, a apărut, la Bucureşti, prima publicaţie a Armatei Române, „Observatorul militar, diariu politicu şi scientificu” (până la 3 dec. 1859). Prin tradiţie, în această zi sunt omagiate generaţiile de ziarişti în uniformă care şi – […]