Rămâi conectat

Actualitate

Câți km de autostrăzi trebuiau construiți până 1989. Planul exista de dinaintea celui de-Al Doilea Război Mondial

Ziarul Unirea

Publicat

în

La sfârșitul anilor 80, România trebuia să aibă 3.200 de kilometri de autostradă, însă în anul 2019 țara noastră are mai puțin de 1.000 de km.

Alba FEST 2025

Ceea ce este aproape de necrezut astăzi când ne uităm pe harta rutieră a ţării, autostrada Bucureşti-Piteşti era parte a unui plan gândit înainte de al doilea război mondial. Pentru autostrada Bucureşti-Piteşti, comuniştii lui Ceauşescu au folosit 450.000 de tone de asfalt.

Primii 95 de kilometri au fost inauguraţi 1973. “Autostrada Bucureşti a reprezentat un pas uriaş în dezvoltarea infrastructurii României şi a însemnat enorm pentru Uzinele Dacia şi pentru judeţul Argeş. Obiectivul, luat în calcul în contextul unui plan mult mai măreţ şi care, la 1969, făcea parte din ceea ce, acum, se cheamă Coridorul IV de Transport Pan-European, n-a fost însă doar meritul «Epocii de aur».

România avea încă dinaintea Celui de-Al Doilea Război Mondial un plan de autostrăzi. Existau încă din perioada interbelică proiecte de infrastructură, puse mai târziu în practică de Nicolae Ceauşescu, cu sau fără o contribuţie la îmbunătăţirea lor. Un caz similar este Hidrocentrala de la Porţile de Fier, realizată în anii comunismului după un proiect ministerial gândit între cele două războaie mondiale.

Practic, aceste realizări în domeniul infrastructurii au fost înfăptuite după planuri existente dinainte de 1939”, explica, pentru „Adevărul“, sociologul conf. univ. dr. Constantin Augustus Bărbulescu, decanul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane din cadrul Universităţii din Piteşti. O ilustraţie de arhivă din revista Flacăra dovedeşte că harta autostrăzilor României din 1968, în viziunea lui Nicolae Ceauşescu, se suprapune perfect peste proiectul coridorului IV pan-european, încă nefinalizat nici la aproape şase decenii distanţă. Acesta urma să lege Europa Occidentală de Orient.

Proiectele originale din epoca Ceauşescu prevedeau rute care coincid nu doar cu coridoarele IV şi IX de autostrăzi, încă de actualitate, ci şi cu Autostrada Transilvania. De asemenea, pe hartă figura şi un traseu inedit: autostrada Oltenia-Litoral, care traversa sudul ţării, de la Vama Veche, până la Constanţa, Bucureşti, Craiova, Drobeta Turnu Severin şi Timişoara.

Din cei 3.200 km promişi, până la Revoluţie, regimul lui Nicolae Ceauşescu a finalizat doar 113 km de autostradă, 96 km pe ruta Bucureşti-Piteşti şi 17 km pe ruta Feteşti-Cernavodă.

Traseele europene importante s-au stabilit în 1972, atunci când a fost semnat acordul TIR, iar România lui Nicolae Ceauşescu a semnat acest acord, mai ales că pe teritoriul ţării noastre a fost trasat unul din cele mai importante culoare europene – IV, sau actul TEN –T. Era vorba de traseul prin care Europa Occidentală era legată de Orient, iar, la acea oră, cei mai mari transportatori de marfă din Europa de Est care aveau nevoie de infrastructură erau turcii.

Sursa: capital.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Atenționare ANM: Un val de căldură, cu temperaturi de 35 de grade și furtuni violente lovește România. Cum va fi VREMEA săptămâna viitoare

Ziarul Unirea

Publicat

în

Atenționare ANM: Un val de căldură, cu temperaturi de 35 de grade și furtuni violente lovește România. Cum va fi VREMEA săptămâna viitoare Meteorologii ANM au emis prognoza detaliată pentru perioada 14–22 iunie 2025, indicând o evoluție semnificativă a vremii: de la temperaturi răcoroase și instabilitate atmosferică, la un val de căldură ce va cuprinde […]

Citește mai mult

Actualitate

O firmă românească a ajuns să dețină 20% din capitalul Gabriel Resources: Statul Român ar putea trece la executarea societății pentru recuperarea datoriei de 10 milioane de dolari

Ziarul Unirea

Publicat

în

O firmă românească a ajuns să dețină 20% din capitalul Gabriel Resources: Statul Român ar putea trece la executarea societății pentru recuperarea datoriei de 10 milioane de dolari Compania minieră Gabriel Resources, acționarul majoritar al societății Roșia Montană Gold Corporation, a anunțat în luna mai 2025 finalizarea tranșei finale a plasamentului său privat, emițând 28.538.000 […]

Citește mai mult

Actualitate

BACALAUREAT 2025: Cum se calculează media la BAC. Care este nota minimă de trecere pentru fiecare probă

Ziarul Unirea

Publicat

în

BACALAUREAT 2025: Cum se calculează media la BAC. Care este nota minimă de trecere pentru fiecare probă Absolvenții de liceu au început marți, 10 iunie 2025, probele scrise ale examenului de Bacalaureat de anul acesta. Este o etapă esențială în parcursul educațional, care marchează finalizarea studiilor liceale și deschide accesul către facultate. Înainte de aceste […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea