A fost votată „Legea mersului pe jos”: Mai puține locuri de parcare pentru mașinile poluante și zone de taxare specială
A fost votată „Legea mersului pe jos”: Mai puține locuri de parcare pentru mașinile poluante și zone de taxare specială
În cursul zilei de miercuri, plenul Camerei Deputaților adoptat un proiect de lege care prevede că primăriile „vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe” începând cu anul 2026.
Legea merge spre promulgare la șeful statului și prevede că în toate orașele se va realiza o strategie care să încurajeze cetățenii să se deplaseze în următoarea ordine: mers pe jos, mers cu bicicleta, transport public, autoturism personal.
„Autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe”, prevede proiectul de Lege privind mobilitatea urbană urbană durabilă, adoptat de Parlament.
Printre scopurile legii se află „reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, „reducerea congestiei la nivelul oraşelor”, „dezvoltarea orientată spre transport public” și „încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”.
Strategia va deveni obligatorie pentru toate municipiile din România începând cu 1 ianuarie 2026.
Scad locurile de parcare pentru mașinile poluante
Principalele direcţii de acţiune care se vor avea în vedere la elaborarea planului se referă la „promovarea mijloacelor de transport alternative”, „- mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier”, „dezvoltarea infrastructurii, dotărilor şi serviciilor pentru mersul cu bicicleta” și „creşterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul în detrimentul celor poluante, prin reducerea spaţiilor de parcare/staţionare destinate acestora”, dar și „scăderea numărului de autovehicule la 1000 de locuitori”.
Legea mai prevede o „dezvoltare orientată spre transportul public” și propune proiectarea şi realizarea spaţiilor urbane prin asigurarea unor „conexiuni facile prin mersul pe jos şi cu bicicleta”.
„Reducerea dependenţei de autovehicule personale prin transport public accesibil, rapid, predictibil, sigur şi cu frecvenţă şi capacitate adecvată” se numără printre obiectivele legii. De asemenea, „stimularea utilizării transportului public, a mersului pe jos şi cu bicicleta prin introducerea unor taxe de parcare şi reducerea volumului de parcări pentru autovehicule”.
Zone de taxare specială
În vederea „limitării emisiilor provenite din transportul rutier”, vor apărea în orașe „zone cu nivel scăzut de emisie”, denumite ZNSE.
Prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului.
ZNSE se marchează cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.
ZNSE pot fi de două tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE;
b) ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.
Municipiile reședință de județ au obligația să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Ținte pentru mașini electrice
Legea instituie și un prag de procente și termene pentru întroducerea în parcul auto a mașinilor electrice, adică a vehiculelor cu emisii 0, astfel:
a) până la data de 31 decembrie 2025 cel puţin 5%;
b) până la data de 31 decembrie 2028 cel puţin 10%;
c) până la data de 31 decembrie 2031 cel puţin 20%;
d) până la data de 31 decembrie 2034 cel puţin 30%;
e) până la data de 31 decembrie 2037 cel puţin 40%;
f) până la data de 31 decembrie 2040 cel puţin 50%.
În orașe toată strategia va fi prioritizată în această ordine: „mers pe jos, mers cu bicicleta, transport public, autoturism personal”.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Ce spune Ministrul Educației despre măsurile împotriva abandonului școlar: Programul Masa Caldă trebuie să continue. Sunt copii care vin la școală pentru asta
Ce spune Ministrul Educației despre măsurile împotriva abandonului școlar: Programul Masa Caldă trebuie să continue. Sunt copii care vin la școală pentru asta Ministrul Educației a declarat, astăzi, marți, 9 decembrie, la Comisia de Educație de la Senat că Programul Masă Caldă trebuie să continue, deoarece sunt copii care vin la şcoală pentru acea masă” […]
Călin Georgescu va fi judecat pentru propagandă interzisă de lege: ,,Promovarea, în public, a cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni”
Călin Georgescu va fi judecat pentru propagandă interzisă de lege: ,,Promovarea, în public, a cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni” Călin Georgescu, trimis în fața instanței pentru propagandă legionară. Judecătoria Sectorului 1 a decis începerea judecății pe fond, respingând toate excepțiile ridicate de avocații fostului candidat la președinție. Instanța a confirmat că probele procurorilor […]
Zile libere plătite, la cerere, pentru femeile diagnosticate cu endometrioză. Proiectul de lege a fost aprobat de Senat
Zile libere plătite, la cerere, pentru femeile diagnosticate cu endometrioză. Proiectul de lege a fost aprobat de Senat Senatul a adoptat un proiect de lege care prevede introducerea unei zile libere plătite pe lună pentru femeile care suferă de endometrioză, o afecţiune ginecologică dureroasă şi frecvent invalidantă. Beneficiul va fi acordat doar la cererea salariatei […]
