Rămâi conectat

Ştirea zilei

Transalpina, DN 67 C, cel mai spectaculos traseu asfaltat din România

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Cel mai frumos traseu (aproape asfaltat) din România este deja extrem de uzitat de şoferii care vor să ajungă mai repede din Ardeal în Oltenia. Fără tăieri de panglici şi aplauze, Transalpina şi-a făcut deja loc pe hărţile rutiere din România. Nici un anunţ oficial de dare în folosinţă nu a fost făcut până acum. Nici nu se putea, deoarece traseul nu a fost predat încă „la cheie”: nu au fost montaţi încă toţi parapeţii, nu a fost trasat încă marcajul rutier de delimitare a benzilor, nu s-au montat încă indicatoarele rutiere. A fost doar închis oficial pe timpul iernii, până în martie. Doar accidentele rutiere s-au mai înmulţit în zonă, semn că şoseaua este destul de folosită. Dar şoferii care au tranzitat Transalpina şi au ajuns cu bine la destinaţie mărturisesc că zona este un Paradis.
lTransalpina a fost construită iniţial de….romani
Şoseaua cunoscută sub numele de Transalpina, străbate Munţii Parâng din Carpaţii Meridionali. Această şosea este cea mai înaltă din România, ajungând la înălţimea de 2145 m în Pasul Urdele. Transalpina este marcată pe hărţi ca drum naţional – DN 67C. Acest drum există încă de pe vremea lui Decebal, fiind construit de romani în timpul războaielor dacice. Transalpina a fost pietruită de nemţi în timpul Primului Război Mondial, reconstruită în anul 1935 de Carol al II-lea şi apoi reabilitată de nemţi în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
lTransalpinia, reconstruită după 70 de ani de un rege. Rege al asfaltului.
Modernizarea drumului Transalpina, DN 67C, Bengeşti – Sebeş, pe o lungime de 148 km, cu o valoare contractuală de 385 milioane de euro, a fost realizată de compania Romstrade care aparţine „regelui asfaltului” Nelu Iordache. Modernizarea DN 67 C Sebeş – Şugag – Bengeşti (Gorj) a demarat în luna iulie 2008, contractul cu Romstrade fiind semnat pe vremea ministrului liberal al Transporturilor, Ludovic Orban.

De altfel, mai multe contracte cu statul au fost obţinute de compania lui Iordache în perioada când Ministerul Transporturilor era condus de liberalul Ludovic Orban. Transalpina se află la o altitudine mai mare decât Transfăgărăşanul, la 2.148 de metri, şi face legătura între Transilvania şi Oltenia, traversând în judeţul Alba Valea Frumoasei, una dintre cele mai pitoreşti zone turistice. Ministrul pedelist al Transporturilor Radu Berceanu, care i-a urmat lui Orban, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă susţinută la Alba Iulia, că DN 67C nu trebuia făcut. El a contestat atunci mai ales suma imensă alocată lucrărilor de pe acest drum, în condiţiile în care, spunea oficialul, este vorba despre o rută foarte puţin circulată. Ministrul Transporturilor a declarat atunci chiar că ia în calcul trimiterea unei scrisori către DNA în legătură cu felul în care predecesorul său, Ludovic Orban, a organizat licitaţia pentru reabilitarea DN 67C Bengeşti-Sebeş (148 km), câştigată de Romstrade. Nelu Iordache a trecut însă „cu arme şi bagaje” din ograda PNL în curtea primitoare a PDL. Şi atât de bine a fost primit de pedelişti încât niciun dosar nu i-a mai tulburat somnul, ba chiar conturile i-au crescut mai mult decât în guvernarea liberală.
lCum este acum Transalpina
Drumul este asfaltat 99.99% iar calitatea asfaltului este ireproşabilă. Nu peste tot însă sunt montaţi parapeţii de protecţie şi, repet, drumul nu este marcat longitudinal. Chiar dacă DN 67C este un drum naţional, acesta trece printr-o zonă sălbatică, neadaptată traficulului auto: se face uneori slalom printre vaci aflate la păscut, măgari, oi, grupuri de capre, etc. De altfel, muncitorii de la drumuri s-au adaptat economiei de piaţă şi mai ciupesc bani de pe turiştii amatori de amintiri într-un fel mai aparte: măgarilor care s-au rătăcit de turmele de oi din zonă le-au fost agăţate de gât pancarte de carton pe care au inscripţionat ” 5 lei poza”. Şi amatori de fotografii se găsesc pe traseu. O altă afacere încropită ad-hoc pe traseu este şi cea a romilor care, aflaţi prin munţi la cules de fructe de pădure, ies la şosea să le vândă automobiliştilor care tranzitează zona. Şi, din păcate, deja se observă urmele trecerii „turiştilor” prin zonă: hârtii, pungi şi sticle de plastic pe care vântul, pe culmi, le împrăştie uneori cu viteză.
Pe traseu circulă de asemenea, foarte mulţi motociclişti şi biciclişti – din România sau din străinătate. Ar fi bine să nu străbateţi Transalpina noaptea deoarece, pe lângă că nu vedeţi unul dintre cele mai frumoase peisaje din România, drumul încă nu are marcaje rutiere şi parapeţi. Pentru că cea mai spectaculoasă şosea din România va avea o destinaţie exclusiv turistică, nu este exclusă ipoteza ca la darea acesteia în folosinţă să fie instituită o taxă de tranzit.

Nicoleta IDITA-TOMUŢA

 


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Urs semnalat la Măgina, municipiul Aiud. A fost emis mesaj RO-ALERT

Ziarul Unirea

Publicat

în

Urs semnalat la Măgina, municipiul Aiud. A fost emis mesaj RO-ALERT Cetățenii din Măgina, municipiul Aiud,au fost avertizați vineri seara, în jurul orei 22.00, prin RO-Alert, despre prezența unui urs în localitate. Citește și: Camere video montate pe Transfăgărăşan pentru a-i prinde pe cei care hrănesc urșii. Amenzi uriașe pentru cei care dau mâncare animalelor […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea