Rămâi conectat

Cultură Educație

Profesorii din Alba învață să predea “Chimia altfel” – proiect al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

25 de profesori de chimie din județul Alba participă în această perioadă la un curs de formare în urma căruia vor învăța cum să facă chimia mai atractivă pentru elevi. Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a demarat proiectul “Chimia altfel”, în cadrul căruia vor fi implicați 200 de profesori de chimie la nivel național.

Profesorii vor participa la un curs de formare în urma căruia vor învăța și vor deprinde abilitățile necesare aplicării la orele de chimie a metodelor inductive de predare – învățare. Cu alte cuvinte, profesorii vor învăța cum să explice o formulă chimică pornind de la o informație de cultură generală sau fenomene întâlnite în viața de zi cu zi, pentru a facilita asimilarea informațiilor într-un mod organic. Cursul se va desfășura pe parcursul a 4 zile iar profesorii vor trebui să aplice la clasă  o temă din programa școlară utilizând metode inductive, până la finalul acestui an școlar.

Având în vedere impactul pozitiv asupra elevilor și profesorilor și interesul manifestat de aceștia în aplicarea noilor metode învățate la cursul organizat pentru profesorii de fizică în perioada februarie – aprilie 2017 în Alba, metodologia a fost extinsă și pentru disciplina chimie.

”În sensul acesta, începând cu data de 25 aprilie 2017, un numar de 25 de profesori de chimie vor beneficia de acest curs. Cursul vine în întâmpinarea noilor programe școlare care se vor aplica din anul școlar 2017-2018,  la clasele de gimnaziu. Cursul promovează  implementarea metodelor moderne de predare-învățare având la baza metoda învățării prin investigație științifică,  și vizează implicarea  permanentă a elevilor în procesul de învățare.” a precizat prof. Daniela Cos, inspector județean fizică-chimie Alba.

Formatorii și reprezentanții CEAE vor oferi suport profesorilor pe toată perioada cursului precum și pentru implementarea si aplicarea unității la clasă.

Considerată de cei mai mulți dintre elevi o materie grea, cu informații multe și dificil de asimilat, predată de cele mai multe ori abstract și discursiv, chimia, alături de celelalte științe ale naturii nu mai prezintă un interes pentru muți dintre elevi.

Reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize Educaționale precum și Inspectorul general de chimie consideră că această situație poate fi îmbunătățită dacă profesorii vor fi pregătiți și susținuți să-și modernizeze metodele de predare la clasă, astfel încât elevii să fie cei care realizează, observă și propun explicații pentru fenomenele discutate la clasă, fără teama de a fi sancționați dacă greșesc.

”De obicei, profesorii de științe exacte le ”furnizează” copiilor explicațiile fenomenelor din jur. Sau, altfel spus, îi ajută să înțeleagă ce se întâmplă în jurul lor. Ei sunt ”mijlocitorii” dintre elevi și lumea reală. Ce vor face însă elevii după ce ies din sala de clasă sau după ce termină școala, când nu-i vor mai avea pe profesori lângă ei? Cine îi va mai ajuta să înțeleagă ceea ce văd în jur? De fapt, și așa ceva ar trebui să-i învețe profesorii pe elevi: să gândească cu mintea lor, să poată descoperi singuri  explicațiile fenomenelor pe care le văd în viața de zi cu zi și/ sau în lumea reală. În proiectul ”Fizica altfel” le-am oferit profesorilor instrumente pentru a-i ajuta pe elevi să facă asta. Suntem acum în momentul în care extindem un model de intervenție care s-a dovedit eficient și la alte discipline. Prima dintre ele este chimia. Așa s-a născut, de fapt, proiectul „Chimia altfel” a declarat președintele CEAE, Cristian Hatu.

*Despre ”Chimia altfel”

Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE) a lansat pe 6 aprilie, proiectul educațional pilot ”Chimia altfel”, proiect care urmărește formarea, din fonduri private, a unui număr de 200 de profesori cu scopul de a moderniza modul de învățare a chimiei în școli, utilizând metodele inductive de predare.

Scopul proiectului este acela de a crește interesul elevilor față de chimie și de a crește gradul de alfabetizare științifică a acestora.  Întrebarea la care acest proiect își propune să răspundă este ”Cum îi facem pe copii să înțeleagă mai bine ce li se predă la clasă?”

Pe parcursul a 16 luni, aproximativ 200 de profesori vor fi pregătiți și li se vor construi materialele necesare aplicării la clasă a noului mod de lucru. Ca urmare a utilizării noii abordări de către profesorii lor, 6000 de elevi de gimnaziu vor beneficia de avantajele acesteia începând cu anul școlar 2017 – 2018.

Finanțatorii acestei prime etape de implementare sunt companiile BASF si Romgaz.

”În ultimii ani studiul științelor a devenit, nu doar în România ci în majoritatea țărilor de pe Glob, un subiect de interes din ce în ce mai pregnant. De ce? Pentru că, odată cu diversificarea opțiunilor educaționale și, implicit, a ofertelor de pe piața muncii, mulți tineri optează pentru slujbe ce nu necesită pregătire tehnică în domeniul chimiei, fizicii sau biologiei, invocând faptul că studiul științelor este abstract, dificil și mult prea teoretic în anii de școală care sunt hotărâtori pentru alegerea unei profesii. Iar impactul acestor decizii se resimte nu doar în domeniile în care avansul tehnologic se bazează pe cercetători, de exemplu în medicină, transport, construcții sau energie, ci și în viața de zi cu zi a acelora dintre noi pentru care accesul la astfel de bunuri și servicii face parte din cotidian.
Din acest motiv sprijinim demersul CEAE de a testa și promova predarea chimiei prin metoda investigației. Știm din cadrul programului Kids Lab, un program derulat în prezent de BASF în peste 35 de țări, inclusiv în Romania, cu participarea a peste 94.000 de elevi, că implicarea tinerilor în experimente interesante și distractive de chimie, sub supervizarea unor îndrumători specializați, face ca informațiile tehnice să fie mult mai simplu de înțeles și de reținut. Să nu uităm că mulți specialiști în domeniul chimiei și al fizicii mărturisesc că punctul de pornire către o carieră în domeniu a fost chiar momentul în care au luat parte la un experiment simplu, precum transformarea zăpezii în apă sau în aburi. În plus, derularea experimentelor contribuie și la dezvoltarea unor calități „soft” absolut necesare în orice profesie, precum disciplina și rigoarea” declara la conferința de lansare, Diana Neacșu, Communications and Government Relation, BASF.

”Suntem preocupați de proiecte care vizează creșterea calității învățământului, educația fiind una dintre direcțiile asumate de Romgaz în acțiunile de responsabilitate socială, iar sustinerea programelor care au ca finalitate creșterera motivației elevilor de a veni la școală reprezintă o continuitate firească. Ne dorim să fim alături de cei care lucrează la consolidarea fundației învățămantului, respectiv pregătirea profesorilor care vor forma generații de tineri în următorii ani și care vor avea șansa să asimileze cunoștintele într-un mod atractiv și organic, dacă tot vorbim de chimie” adăuga, la același eveniment, Ioana Abramiuc, Șef Serviciu Comunicare, Romgaz.

*Despre Centrul de Evaluare și Analize Educaționale

CEAE este o organizație nonguvernamentală care, prin proiectele implementate vizează un sistem de educație modern și de calitate, corelat cu nevoile economiei bazate pe cunoaștere, inovație și productivitate. ”Fizica altfel” – proiectul de succes care a dus la schimbarea programei de fizică la începutul anului 2017, a format o comunitate de ”profesori altfel” care numără, în acest moment, aprox. 1.800 de profesori de fizică formați să predea prin metoda investigației.

Obiectivul final al demersurilor este însă scăderea analfabetismului științific în rândul elevilor din România. Alfabetizarea științifică este una dintre cele 3 componente ale alfabetizării funcționale. În România, la acest moment, 42 % din elevii de 15 ani sunt analfabeți funcțional, în timp ce 38, 6 % sunt analfabeți științific, conform rezultatelor la testările PISA.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Cultură Educație

Cultură Educație

Înscrieri la clasa pregătitoare 2024. Când se va încheia prima etapă

Unirea Ziarul

Publicat

în

Înscrieri la clasa pregătitoare 2024. Când se va încheia prima etapă Părinții își pot înscrie copiii în clasa pregătitoare. Prima etapă de înscriere se va încheia pe data de 14 mai. Părinţii ai căror copii au frecventat grădinița şi care vor împlini 6 ani până la data de 31 august, inclusiv, au obligaţia de a […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea