Rămâi conectat

Politică Administrație

Alexandru Pereș/ Răspunsul ministrului Mediului la întrebarea: Care este motivarea cetățeanului pentru colectarea selectivă a deșeurilor?

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

În ultimii ani, gestionarea selectivă a deșeurilor a reprezentat, pentru țara noastră, un obiectiv de implementat important, dar, în același timp, greu de îndeplinit. Asta, deoarece pentru o mai bună îndeplinire a Strategiei naționale de gestionare a deșeurilor trebuie implicat, pe lângă instituțiile direct interesate, și cetățeanul. Acesta reprezintă, de fapt, primul factor în vederea unei mai bune funcționalități a întregului sistem. De aceea, campaniile pentru educare, prin mijloacele de informare în masă, sunt binevenite! În acest sens, luând exemplul altor țări europene, cum este Polonia, Germania sau Elveția, și românii pot fi educați în a proteja natura, în fapt mediul înconjurător, dar și pe ei înșiși.

Doamnă Ministru,

Continuând pe linia exemplelor țărilor mai sus menționate, și România ar putea împrumuta modelul acestora de implementare a gestionării deșeurilor selective, prin motivarea populației, prin găsirea unei modalități de plată pentru ambalaje, prin bonuri valorice, scâzând din prețul produselor cumpărate din respectivul magazin. Există și la noi un asemenea sistem, dar utilizat de foarte puține hipermarketuri.

Având în vedere cele menționate mai sus, vă întreb, doamnă Ministru, dacă Ministerul Mediului are intenția de a interveni pentru aplicarea modelului european în România, responsabilizând astfel cetățeanul?

Răspunsul Munistrului Mediului, Cristina Pașca Palmer

Stimate Domnule Senator,

Urmare a întrebării dumneavoastră nr.1398/DRP/18.02.2016, având ca obiect „Motivarea cetăţeanului pentru colectarea selectivă a deşeurilor”, vă comunicăm următoarele:

Strategia naţională de gestionare a deşeurilor 2014-2020, aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 870/2013 urmăreşte:

– colaborarea cu autorităţile administraţiei publice locale pentru creşterea eficienţei şi calităţii deşeurilor colectate, fiind mai uşor de reciclat şi valorificat, conform Strategiei naţionale de gestionare a deşeurilor 2014-2020.

– colaborarea cu autorităţile administraţiei publice locale şi sectorul de afaceri pentru îmbunătăţirea sistemelor de colectare separată şi tratată a deşeurilor, conform Strategiei naţionale de gestionare a deşeurilor 2014-2020.

Aceste proiecte sunt în derulare, în colaborare cu asociaţiile de locatari (pentru populaţie), şcoli, instituţii şi operatori economici, extinderea lor în funcţie de rezultatele obţinute fiind legată de fondurile disponibile.

Atât în Art. 2, alin. 5, din Legea nr.101/2006 serviciului de salubrizare a localităţilor cu modificările şi completările ulterioare, cât şi art.17, alin. 1, din Legea nr.211/2011, cu modificările şi completările ulterioare, prevede faptul că, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să implementeze un sistem de colectare separată pe minimum 4 fracţii, respectiv hârtie, mase plastice, metale şi sticlă.

Conform prevederilor art. 59, din Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor republicată, autorităţile administraţiei publice locale, inclusiv a Municipiului Bucureşti, au următoarele obligaţii:

La nivel de comune, oraşe şi municipii inclusiv la nivelul Municipiului Bucureşti:

– elaborează strategii şi programe proprii pentru gestionarea deşeurilor;

– hotărăsc asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale, cu persoane române sau străine cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi parteneri sociali pentru realizarea unor lucrări de interes public privind gestionarea deşeurilor, în condiţiile prevăzute de lege;

– asigură şi răspund de colectarea separată, transportul, neutralizarea, valorificarea şi eliminarea finală a deşeurilor, inclusiv a deşeurilor menajere periculoase, potrivit prevederilor legale în vigoare;

– asigură informarea prin mijloace adecvate a locuitorilor asupra sistemului de gestionare a deşeurilor din cadrul localităţilor.

De asemenea în cadrul proiectelor de sisteme integrate de gestionare a deşeurilor, elaborate sub Programul Operaţional Mediu, se are în vedere finanţarea măsurilor care vizează colectarea (inclusiv colectarea separată), sortarea, transportul, tratarea şi depozitarea deşeurilor menajere combinate cu măsuri de reducere a cantităţii de deşeuri, conform cu principiile şi practicile Uniunii Europene în domeniu, precum şi campanii de conştientizare şi educare a populaţiei.

La nivelul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor există protocoale cu organizaţiile neguvernamentale care prevăd susţinerea de campanii de conştientizare.

Fondul pentru mediu este un instrument economico-financiar destinat susţinerii şi realizării proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului, precum şi atingerea obiectivelor Uniunii Europene în domeniul mediului şi schimbărilor climatice, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.

România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, în ceea ce priveşte deşeurile, are de îndeplinit, conform Directivei nr. 2004/12/CE privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje ce modifică Directiva nr. 94/62/CE, o serie de obiective:

– să atingă, până în anul 2020, un nivel de pregătire pentru reutilizare şi reciclare de minimum 50% din masa totală a cantităţilor de deşeuri , cum ar fi hârtie, metal, plastic şi sticlă provenind din deşeurile menajere şi, după caz, provenind din alte surse, în măsura în care aceste fluxuri de deşeuri sunt similare deşeurilor care provin din deşeuri menajere;

– să atingă, până în anul 2020, un nivel de pregătire pentru reutilizare, reciclare şi alte operaţiuni de valorificare materială, inclusiv operaţiuni de umplere, rambleiere care utilizează deşeuri pentru a înlocui alte materiale, de minim 70% din masa cantităţilor de deşeuri nepericuloase provenite din activităţi de construcţie şi demolări;

– să atingă un obiectiv de 60% de valorificare a deşeurilor de ambalaje din total ambalaje introduse pe piaţa naţională;

– să atingă din 01 ianuarie 2016 un obiectiv de colectare de 40%, din 1 ianuarie 2017 de 45% şi din 01 ianuarie 2021 de 65% deşeuri electrice şi electronice din total echipamente electrice şi electronice introduse pe piaţa naţională;

– să colecteze separat biodeşeurile în vederea compostării şi fermentării acestora.

Directiva europeană privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje este transpusă în legislaţia românească prin Hotărârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje. Conform prevederilor acestui act normativ, agenţii economici responsabili îşi pot realiza obligaţiile de valorificare/reciclare în mod individual sau prin operatori economici ce preiau responsabilitatea realizării acestora.

Începând cu anul 2015, principiile generale menţionate în Hotărârea Guvernului nr. 621/2005 sunt prevăzute în Legea nr. 249/2015 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje.

În scopul conformării agenţilor economici, s-a prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.105/2006, o contribuţie de 2 lei/kg, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională bunuri ambalate, care distribuie pentru prima dată pe piaţa naţională ambalaje de desfacere, şi de operatorii economici care închiriază, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi de valorificare prin reciclare prevăzute în anexa nr.3 şi cantităţile de deşeuri de ambalaje efectiv valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi valorificate prin reciclare.

Având în vedere ţintele asumate de ţara noastră, este necesară o mai bună gestionare a deşeurilor în scopul protejării, conservării şi îmbunătăţirii calităţii mediului, a protejării sănătăţii populaţiei, orice propuneri şi soluţii pentru reducerea efectelor generale şi a creşterii eficienţei folosirii resurselor sunt benefice scopului urmărit.

În speranţa ca informaţiile furnizate vă sunt utile, vă asigurăm domnule senator de sprijinul nostru şi totodată vă stăm la dispoziţie pentru eventuale informaţii suplimentare.

Cu stimă,

Ministru Cristiana Pașca Palmer


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Rețeaua de alimentare cu apă din Daia Română va fi reabilitată și extinsă. Proiectul a primit undă verde din partea APM Alba

Bogdan Ilea

Publicat

în

Rețeaua de alimentare cu apă din Daia Română va fi reabilitată și extinsă. Proiectul a primit undă verde din partea APM Alba Deoarece rețeaua existentă nu acoperă întreaga rază a comunei Daia Română, administrația se pregătește de reabilitarea și extinderea rețelei de alimentare cu apă sau apă uzată. Se propune realizarea rețelei de alimentare cu […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea